Opera Paryska Palais Garnier

Historia, sztuka, mit

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,69 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona historii, programowi artystycznemu i oddziaływaniu kulturowemu gmachu Opery Paryskiej – jednego z najsłynniejszych przykładów francuskiej architektury eklektycznej drugiej połowy XIX wieku. Opera, dzieło architekta Charles’a Garniera, do dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Paryża i nadal inspiruje twórców różnych dziedzin sztuk plastycznych, fotografii, literatury, filmu, teatru. Najsłynniejszym przykładem jest powieść Gastona Leroux Upiór Opery, której autor czyni z Palais Garnier miejsce akcji gotycyzującej historii miłosno-kryminalnej.


Książkę pani Babilas można uznać za swoistą monografię Opery Paryskiej, jest ona na gruncie polskiej literatury naukowej dziełem pionierskim. Autorka ma wyjątkowy dar narracji. […] Pisze z pasją, komunikatywnym, barwnym językiem. […] To cenna publikacja zarówno dla czytelników akademickich, szukających erudycyjnych informacji na temat historii i wyglądu Opery Paryskiej, jak i dla czytelników spoza tego kręgu, czyli szerokich rzesz miłośników kultury francuskiej, architektury, opery i kina.(Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Stachówny)


*********


Paris Opera Palais Garnier. History, Art and Myth


The history, artistic programme, and cultural significance of the Paris Opera house, one of the most recognisable examples of French eclecticism of the second half of the 19th century, which continues to inspire reinterpretations in various forms of art., as well as literature and film.


*********


Dr hab. Dorota Babilas (ORCID 0000-0001-5055-2741) - pracuje w Zakładzie Kultury Krajów Anglosaskich w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka filologii angielskiej (UW) i historii sztuki (UAM w Poznaniu).
Autorka pracy doktorskiej poświęconej "Upiorowi Opery" Gastona Leroux, habilitacji na temat kulturowych wizerunków królowej Wiktorii ("Wiktoria znaczy zwycięstwo", WUW 2012) oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny studiów wiktoriańskich, gotyckich i filmowych.
Zainteresowania naukowe: kultura wiktoriańska, jej recepcja we współczesnej kulturze popularnej, powieść gotycka, opera i teatr muzyczny.


Rok wydania2018
Liczba stron232
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3181-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  Wstęp    11
  
  CZĘŚĆ I. HISTORIA 15
   Opera Paryska i jej siedziby    17
   Życie i twórczość Charles’a Garniera    27
   Nowa Opera Paryska – założenia architekta    35
   Budowa Palais Garnier – ambicje i problemy    40
   Uroczysta inauguracja i późniejsza działalność
   Opery    45
   Artyści Opery Paryskiej    52
  
  CZĘŚĆ II. SZTUKA 59
   Opera Paryska jako dzieło sztuki totalnej    61
   Fasada i elewacje Opery – program dekoracyjny    63
   Grand Escalier – „monument wewnątrz monumentu”    75
   Dekoracje rzeźbiarskie w gmachu Opery    89
   Widownia Opery    90
   Foyer de la Danse    100
   Foyer i dekoracje malarskie w gmachu Opery    105
   Boczne galerie    132
  
  CZĘŚĆ III. MIT 135
   Palais Garnier jako źródło inspiracji – inne
   gmachy operowe    137
   Opera Paryska jako motyw malarski    149
   Opera Paryska w literaturze – Upiór Opery Gastona
   Leroux i inne    156
   Opera Paryska w filmie    186
  
  Zakończenie    210
  Bibliografia    213
  Filmografia    220
  Indeks wybranych osób    222
  Summary    227
  Résumé    228
  Spis ilustracji    229
RozwińZwiń