POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to już trzecie spotkanie z cyklu „styl późny”, które zgromadziło muzykologów, teoretyków muzyki, literaturoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców i filozofów. Problematyka obydwu publikacji dowodzi, że zjawiska „późności” i „schyłkowości” wciąż budzą wiele kontrowersji, nie poddają się jednoznacznym klasyfikacjom i opisom.
W tomie czwartym pomieszczono artykuły dotyczące zagadnień stylu późnego w kulturze europejskiej XX wieku. Wśród poruszonych tematów, widzianych przez autorów poprzez pryzmat stylu późnego i „późności”, znalazły się: dzieła filmowe Langa, Leana i Kurosawy, twórczość kompozytorska Blocha, dzieła Iwaszkiewicza w kontekście inwariantnego modelu Tomaszewskiego, elementy stylu późnego w dojrzałej twórczości Sikorskiego, schyłkowy modernizm w utworach Ptaszyńskiej, teologia wydarzenia Caputo jako przykład schyłkowości postsekularyzmu, wielowymiarowy proces zmian, zwłaszcza ekonomicznych i społecznych, w Liverpool, fascynacje stylem późnym w literaturze, muzyce i sztuce, transformacje stylu kompozytorskiego Andrzeja Panufnika, zagadnienie teodycei w Błaznach Barry’ego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-883-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Joanna Wojnicka: Wierni sobie, niewierni czasowi. Ostatnie (zapomniane) filmy mistrzów kina | 9 |
Joanna Schiller-Rydzewska: „Nie ma mnie dla nikogo – no chyba, żeby ktoś zadzwonił!”. O stylu pźnym w twórczości Augustyna Blocha / | 24 |
Aleksandra Giełdoń-Paszek: Dylematy estetyczne okresu późnego w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza w kontekście Mieczysława Tomaszewskiego inwariantnego modelu życia twórcy / | 43 |
Marek Dolewka: Cisza i milczenie w twórczości Tomasza Sikorskiego a problem stylu późnego / | 57 |
Anna Granat – Janki: Twórczość Marty Ptaszyńskiej a styl późny XX-wiecznej moderny / | 76 |
Marta Zając: Postsekularyzm – styl późny? Johna D. Caputo teologia wydarzenia / | 92 |
Peter Martyn: Liverpool wielkomiejski, Liverpool hiperboliczny. Zestawienie XX-wiecznej metropolii z jej nowomilenijnym „odrodzeniem miejskim” / | 103 |
Ewa Borkowska: Kult początku a fascynacje wieku dojrzałego w literaturze i muzyce / | 134 |
Katarzyna Szymańska-Stułka: Styl późny w kompozytorskiej odsłonie. O transformacji idiomu polskiego w ostatnim okresie twórczości Andrzeja Panufnika / | 153 |
Teresa Malecka: Wokół ostatnich dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego. Styl późny a styl ostatni / | 172 |
Agnieszka Woźniakowska: Błazny i zagadnienie teodycei / | 187 |
Noty o autorach / | 197 |