POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Konferencja „Czas przemian – czas wyzwań” porusza ważne zagadnienie wpływu nowych mediów na kształtowanie nowoczesnej wizji bibliotek i innych ośrodków informacji w społeczeństwie sieci. Doświadczenia Fundacji Orange wskazują, że rola tych nowych centrów aktywności lokalnej jest nie do przecenienia: to właśnie one często są pierwszym miejscem kontaktu osób wykluczonych cyfrowo z Internetem i technologiami. Ale nie tylko – to dzięki oddolnym, świadomym działaniom bibliotekarzy, animatorów z organizacji pozarządowych, instytucji kultury i oświaty, miejsca te mogą pełnić też funkcję przestrzeni cyfrowych inspiracji, zarówno dla młodszych, jak i starszych internatów.
Dziś dwa kliknięcia myszką dają internautom dostęp do prawd, do których Archimedes dochodził całe życie. Dla najmłodszego pokolenia dostęp do sieci jest naturalnym przedłużeniem rzeczywistości, a prawie wszystko ma już dziś dodatek „e”: e-kultura, e-podróże, e-edukacja. Czy oznacza to, że młodzi użytkownicy sieci, dorastający w otoczeniu elektronicznych urządzeń nie potrzebują wsparcia dorosłych w wirtualnym świecie? Badania Fundacji Orange dotyczące kompetencji cyfrowych młodzieży wskazują, że wręcz przeciwnie – bez inspiracji cyfrowych przewodników niewielu młodych internautów w pełni skorzysta z edukacyjnego potencjału sieci.
Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 368 |
Kategoria | Medioznawstwo |
Wydawca | SBP |
ISBN-13 | 978-83-64203-23-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Elżbieta Barbara Zybert) | |
Kilka słów od partnera konferencji (Jadwiga Czartoryska) | |
I. Kompetencje informacyjne w kontekście bibliologii i informatologii | |
Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych (Ewa Krupa, Daria Drabik) | |
Czwarty paradygmat (Bruno Jacobfeuerborn, Mieczysław Muraszkiewicz) | |
Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym (Remigiusz Sapa) | |
Knowledge communication – essential skill for workplace literacy (Anke Wittich) | |
II. Kompetencje informacyjne w praktyce bibliotecznej | |
Formy i metody pracy z młodzieżą w bibliotekach publicznych (Dorota Grabowska) | |
Edukacja informatyczna w kontakcie z bibliotecznym OPAC-iem (Dariusz Grygrowski) | |
„Latarnicy” w społeczności lokalnej na przykładzie Kiełczowa w województwie dolnośląskim – kształcenie kompetencji informacyjnych osób 50+ (Emilia Klich) | |
Biblioteka publiczna jako przestrzeń nieformalnej edukacji obywatelskiej i kształtowania wspólnotowych postaw (Filip Pazderski) | |
Biblioteka jako miejsce spotkania z «Innym» (Beata Płuciniczak) | |
Kształtowanie kompetencji mediacyjnych na przykładzie działalności miejskiej mediateki publicznej Marguerite Yourcenar w Paryżu (Iwona H. Pugacewicz) | |
Udział biblioteki publicznej w edukacji medialnej obywateli (Agata Walczak-Niewiadomska) | |
Książka elektroniczna w bibliotece (Jacek Włodarski) | |
Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą (Maja Wojciechowska) | |
Biblioteki dla dzieci i ich deklaracje misji (Michał Zając) | |
III. Kompetencje informacyjne w różnych obszarach aktywności | |
Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu wskazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu – wstępne wyniki badań (Ewa Dobrogowska-Schlebusch, Barbara Niedźwiedzka, Maja Nowak-Bończa) | |
Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych (Justyna Jasiewicz) | |
Informacja zdrowotna - czy tego właśnie szukamy w sieci (Małgorzata Kisilowska) | |
Integracja nauki polskiej w kontekście wykorzystania informacyjno-społecznościowego portalu internetowego Academicon.pl (Robert Kryński, Grzegorz Gmiterek) | |
Kompetencje informacyjne – ważna składowa kompetencji zdrowotnych (Barbara Niedźwiedzka) | |
Kompetencje zdrowotne (health literacy) i ich znaczenie dla zdrowia (Zofia Słońska) | |
Doktoranci – mistrzowie czy zwykli studenci? Kompetencje informacyjne niezbędne studentom trzeciego stopnia (Zuza Wiorogórska) | |