POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Kompendium wiedzy z zakresu szkolnej edukacji historycznej!
Książka w przystępny sposób prezentuje:
- aktualne trendy edukacyjne (m.in. nowoczesne techniki aktywacji ucznia);
- odkrywcze spojrzenie na rolę dwóch podmiotów kształcenia historycznego – ucznia i nauczyciela;
- wiele nowatorskich technik mających na celu lepsze przyswajanie przez uczniów wiedzy m.in. poprzez świadomość czynnego uczestnictwa w procesie badawczym, jakim może być każda lekcja historii;
- zestaw propozycji innowacji dydaktycznych i możliwości dostosowania ich do szczegółowych potrzeb uczniów, również zdolnych, z przykładami i zadaniami dla pedagogów.
Autorzy przedstawili problemy i wyzwania współczesnego nauczania historii w dwóch wymiarach: teoretycznym i praktycznym. Podręcznik jest zatem przydatny zarówno studentom specjalizacji pedagogicznej, jak i doświadczonym nauczycielom historii.
Doświadczenia pracy w szkole (...), zajęcia ze studentami z zakresu dydaktyki historii, metodologii i historii historiografii, praca a nauczycielami w ramach studiów podyplomowych czy wreszcie doświadczenia wyniesione ze współpracy w komisjach egzaminacyjnych skłaniały nas do refleksji nad kondycją szkolnej edukacji historycznej i poszukiwań innych niż dotychczasowe rozwiązań teoretyczno-praktycznych.
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 402 |
Kategoria | Dydaktyka historii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15443-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I. EDUKACJA HISTORYCZNA | 13 |
1. Dlaczego warto uczyć historii? | 13 |
1.1. Kto i co w historii? | 13 |
1.1.1. Czas | 13 |
1.1.2. Przestrzeń | 16 |
1.1.3. Kim zaludnić historię szkolną | 20 |
1.2. Jaka historia? | 23 |
1.2.1. Fakty, zjawiska, procesy | 23 |
1.2.2. Miejsca pamięci | 28 |
1.2.3. Mity i stereotypy | 31 |
1.2.4. Pars pro toto | 36 |
2. Od historii naukowej do historii szkolnej | 39 |
2.1. Transpozycja dydaktyczna | 39 |
2.2. Jaka historia po transpozycji? | 46 |
2.3. Treści nauczania a rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia | 52 |
2.3.1. Rozwój intelektualny | 52 |
2.3.2. Myślenie historyczne | 55 |
2.3.3. Rozwój emocjonalny | 57 |
2.4. Treści nauczania a kompetencje uczniów | 58 |
2.5. Dwie drogi kształcenia historycznego | 61 |
3. Nauczyciel historii | 75 |
CZĘŚĆ II. NAUCZYCIEL HISTORII W PROCESIE DYDAKTYCZNYM | 91 |
1. Cele edukacji historycznej | 91 |
1.1. Dlaczego powinniśmy ustalać cele? | 91 |
1.2. Różne rodzaje celów kształcenia | 92 |
1.3. Cele ogólne i operacyjne | 94 |
1.4. Jak formułujemy cele operacyjne? | 96 |
1.5. Taksonomie celów | 98 |
1.6. Cele edukacji historycznej we współczesnej szkole | 102 |
2. Formy organizacyjne edukacji historycznej | 107 |
3. Metody nauczania historii | 109 |
3.1. Czym jest metoda nauczania? | 109 |
3.2. Klasyfikacje metod nauczania | 110 |
3.3. Która metoda jest najskuteczniejsza? | 112 |
3.4. Jak wybrać optymalną metodę nauczania? | 113 |
3.5. Charakterystyka wybranych metod nauczania | 114 |
3.5.1. Klasyczne metody nauczania | 114 |
3.5.1.1. Opis słowny | 115 |
3.5.1.2. Opowiadanie | 116 |
3.5.1.3. Wykład | 117 |
3.5.1.4. Pogadanka | 119 |
3.5.2. Metody aktywizujące ucznia | 121 |
3.5.2.1. Metody kształcące umiejętność pracy w zespole | 121 |
3.5.2.2. Metody kształcące umiejętność pracy pod kierunkiem | 124 |
3.5.2.3. Metody kształcące umiejętność twórczego myślenia | 125 |
3.5.2.4. Metody kształcące umiejętność podejmowania decyzji | 127 |
3.5.2.5. Metody kształcące umiejętność wymiany poglądów | 132 |
3.5.2.6. Metody kształcące umiejętność rozwiązywania problemów | 137 |
3.5.2.7. Metody kształcące wyobraźnię i umiejętności społeczne | 143 |
3.5.2.8. Metody kształcące umiejętność gromadzenia materiałów i zapisu informacji | 147 |
3.5.2.9. Metody integrujące wiedzę oraz umiejętności z różnych dziedzin | 149 |
4. Środki dydaktyczne w edukacji historycznej | 157 |
4.1. Czym są środki dydaktyczne? | 158 |
4.2. Klasyfikacje środków dydaktycznych | 158 |
4.3. Media edukacyjne | 160 |
4.4. Jak stosować środki dydaktyczne na lekcjach historii? | 161 |
4.5. Charakterystyka wybranych środków kształcenia historycznego | 162 |
4.5.1. Szkolny podręcznik historii | 162 |
4.5.1.1. Dlaczego warto wykorzystywać podręcznik w kształceniu ucznia? | 163 |
4.5.1.2. Rodzaje podręczników | 164 |
4.5.1.3. Próby modernizacji podręcznika szkolnego | 165 |
4.5.1.4. Elementy składowe podręcznika | 167 |
4.5.1.5. Jak wybrać optymalny podręcznik historii? | 167 |
4.5.1.6. Praca z podręcznikiem | 170 |
4.5.2. Mapy historyczne | 171 |
4.5.2.1. Rodzaje map | 172 |
4.5.2.2. Jak kształtować umiejętność pracy z mapą historyczną? | 174 |
4.5.2.3. Praca z mapą na lekcjach historii | 176 |
4.5.3. Muzyka w edukacji historycznej | 177 |
4.5.3.1. Jaką funkcję pełnia środki foniczne w nauczaniu historii? | 177 |
4.5.3.2. Zasady wykorzystywania utworów muzycznych na lekcjach historii | 178 |
4.5.4. Filmy i programy telewizyjne w edukacji historycznej | 182 |
4.5.4.1. Dlaczego warto wykorzystywać środki audiowizualne w edukacji historycznej? | 182 |
4.5.4.2. Jak stosować filmy i programy telewizyjne na lekcjach historii? | 183 |
4.5.5. Technologia informacyjna w edukacji historycznej | 186 |
4.5.5.1. Zasady i możliwości wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji historycznej | 187 |
4.5.5.2. Metoda WebQuest | 191 |
5. Źródła historyczne | 199 |
5.1. Definicje i klasyfikacje | 199 |
5.2. Krytyka źródeł historycznych | 203 |
5.3. Specyfika źródeł literackich | 206 |
5.4. Specyfika źródeł ikonograficznych | 210 |
5.5. Źródła historyczne w praktyce edukacyjnej | 214 |
6. Lekcja historii | 217 |
6.1. Kto wymyślił lekcję? | 217 |
6.2. Wady i zalety lekcji | 218 |
6.3. A może zrezygnujmy z lekcji i klas szkolnych? | 218 |
6.4. Jak zaplanować typową lekcję historii? | 219 |
6.5. Konspekt czy scenariusz? | 223 |
6.6. Co decyduje o strukturze lekcji? | 230 |
6.7. Typy lekcji | 232 |
6.7.1. Lekcja służąca przekazywaniu nowych wiadomości | 232 |
6.7.2. Lekcja kompetencyjna (kreatorska) | 235 |
6.7.3. Lekcja powtórzeniowa | 241 |
6.7.4. Lekcja służąca kontroli i ocenie | 248 |
7. Pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej | 253 |
7.1. Wycieczka historyczna | 253 |
7.2. „Lekcja” w muzeum | 258 |
7.3. „Lekcja” w archiwum | 262 |
7.4. Praca domowa ucznia | 264 |
7.5. Szkolne koło historyczne | 266 |
8. Ocenianie | 273 |
8.1. Czym jest ocena szkolna? | 273 |
8.2. Rodzaje, funkcje i rola oceniania | 274 |
8.3. Ocenianie sumujące i kształcące | 276 |
8.4. Przedmiotowy system oceniania | 277 |
8.5. Jak sprawdzić osiągnięcia ucznia? | 288 |
8.6. Komunikowanie oceny | 296 |
8.7. System oceniania zewnętrznego | 297 |
8.7.1. Egzamin maturalny z historii | 297 |
8.7.2. Kryteria oceniania zadań egzaminacyjnych | 299 |
CZĘŚĆ III. NAUCZYCIEL HISTORII W DZIAŁANIU | 311 |
1. Programy nauczania historii | 311 |
1.1. Czym jest program nauczania i jakie są jego elementy składowe? | 311 |
1.2. Jakie czynniki wpływają na program nauczania? | 314 |
1.3. Rodzaje programów nauczania | 315 |
1.4. Jaki powinien być optymalny program nauczania? | 325 |
1.5. Jak wybierać program nauczania? | 326 |
1.6. Jak modyfikować i dostosowywać program nauczania? | 328 |
1.7. Jak opracować własny program nauczania? | 329 |
2. Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela historii | 333 |
2.1. Jak być skutecznym - zasady planowania dydaktycznego | 333 |
2.2. Cechy dobrego planu | 334 |
2.3. Planowanie kierunkowe | 335 |
2.4. Planowanie wynikowe - planowaniem pracy nauczyciela i ucznia | 337 |
2.5. Planowanie metodyczne | 340 |
2.6. Zaplanujmy razem, czyli przykładowy plan kierunkowy i wynikowy | 340 |
2.7. Zalety i wady planowania dydaktycznego | 344 |
2.8. Wykorzystanie wyników egzaminów do planowania pracy dydaktycznej | 344 |
3. Indywidualizacja nauczania | 349 |
3.1. Nie wszyscy uczniowie są jednakowi | 349 |
3.2. Specjalne potrzeby edukacyjne | 350 |
3.3. Praca z uczniem zdolnym | 353 |
4. Nauczyciel w zespole | 359 |
4.1. Jakie funkcje pełni nauczyciel w szkole? | 359 |
4.2. Nie tylko lekcja, czyli zadania i obowiązki nauczyciela | 362 |
4.3. Współpraca z rodzicami | 364 |
5. Rozwój zawodowy nauczyciela historii | 371 |
Bibliografia | 387 |
Indeks rzeczowy | 395 |