INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Autorka przedstawiła właśnie w tej książce jedną z metod pracy z młodymi ludźmi przeciwdziałania przemocy szkolnej, która ma równocześnie wymiar poznawczy i praktyczny. Agnieszka Lewicka-Zelent nie ogranicza się do teoretycznych rozważań na temat lęku i przemocy, ale prezentuje fragment prowadzonego oddziaływania o charakterze wychowawczym. Dzięki ewaluacji programu "Mediacja w szkole" możliwe było empiryczne wskazanie skuteczności warsztatu mediacyjnego realizowanego w grupie młodzieży gimnazjalnej. Pomysł przeprowadzenia zajęć mediacyjnych stanowi rezultat zintegrowania kompetencji mediacyjnych i pedagogicznych Autorki, która uważa, że założenia mediacji sądowych można z powodzeniem wykorzystywać do minimalizowania zjawiska przemocy w szkole.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 130 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-139-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Przemoc w ujęciu psychopedagogicznym | 9 |
1.1. Przemoc. Próba zdefiniowania pojęcia | 9 |
1.2. Specyfika przemocy szkolnej. Pierwsze lata funkcjonowania szkół gimnazjalnych | 12 |
1.2.1. Formy przemocy szkolnej | 12 |
1.2.2. Uwarunkowania przemocy | 14 |
1.2.3. Skala zjawiska przemocy szkolnej | 17 |
1.3. Działania podejmowane w zakresie obniżania poziomu przemocy wśród młodzieży | 20 |
Rozdział II. Lęk u młodzieży szkolnej | 23 |
2.1. Pojęcie lęku | 23 |
2.2. Rodzaje lęku | 25 |
2.3. Geneza lęku | 30 |
2.4. Konsekwencje przeżywania silnego lęku i sposoby jego minimalizowania | 35 |
2.5. Lęk szkolny – analiza zjawiska w świetle badań | 38 |
Rozdział III. Założenia badawcze | 41 |
3.1. Cel i problematyka badań | 41 |
3.2. Procedura badawcza | 43 |
3.3. Miejsce warsztatu mediacyjnego w przebiegu badań | 46 |
3.4. Charakterystyka badanej grupy młodzieży | 52 |
Rozdział IV. Efektywność oddziaływań prowadzonych w ramach warsztatu | |
mediacyjnego dla młodzieży gimnazjalnej | 65 |
4.1. Poziom przemocy i lęku w grupie eksperymentalnej i kontrolnej | 65 |
4.2. Zmiany w zakresie przemocy i lęku uczestników warsztatu mediacyjnego | 75 |
4.2.1. Poziom przemocy mediatorów rówieśników w poszczególnych pomiarach | 76 |
4.2.2. Poziom lęku badanej młodzieży w kolejnych pomiarach | 89 |
4.3. Dyskusja wyników | 93 |
Zakończenie | 105 |
Bibliografia | 107 |
Spis tabel | 115 |
Spis schematów | 116 |
Spis wykresów | 116 |
Aneks | 117 |