Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym

Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza publikacja stanowi metodyczną propozycję zarówno dla terapeutów i nauczycieli akademickich profesjonalnie zajmujących się rozwijaniem umiejętności społecznych przyszłych pedagogów, jak też dla osób zaangażowanych zawodowo w doskonalenie nauczycieli. W książce przedstawiono charakterystykę asertywności oraz jej miejsce w szeroko rozumianej praktyce pedagogicznej oraz problematykę dotyczącą istoty oraz skuteczności treningów asertywności. Zamieszczono tu również eksperymentalny program zajęć służący rozwijaniu asertywności u przyszłych pedagogów. Praca obejmuje także zagadnienia metodologiczne oraz prezentację wyników badań własnych nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów pedagogiki. Przedstawiony w pracy empirycznie zweryfikowany program rozwijania asertywności przeznaczony jest nie tylko dla przyszłych pedagogów, ale z powodzeniem może być wykorzystany w pracy z nauczycielami czynnie wykonującymi swój zawód bez względu na staż ich pracy, stopień awansu zawodowego czy też nauczany przedmiot.


Rok wydania2011
Liczba stron177
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-3283-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  
  CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY ASERTYWNOŚCI    13
  
    I. Ogólna charakterystyka asertywności    13
      1. Pojęcie asertywności    14
      2. Asertywność jako umiejętność społeczna    17
      3. Rodzaje asertywności    23
      4. Uwarunkowania asertywności    25
      5. Podsumowanie    31
  
    II. Asertywność w wybranych podejściach teoretycznych    33
      1. Asertywność według założeń teorii uczenia się    33
      2. Asertywność według założeń teorii poznawczych    35
      3. Asertywność według założeń orientacji humanistycznych    37
      4. Asertywność według koncepcji behawioralno-poznawczo-fenomenologicznej    38
      5. Podsumowanie    40
  
    III. Asertywność w praktyce pedagogicznej    41
      1. Znaczenie asertywności w pracy pedagogicznej    41
      2. Sposoby rozwijania asertywności u wychowanków przez nauczycieli-wychowawców    46
      3. Podsumowanie    51
  
  CZĘŚĆ II. TRENING ASERTYWNOŚCI    53
  
    IV. Trening asertywności i jego skuteczność    53
      1. Psychospołeczna rola treningu asertywności    54
      2. Opis treningu asertywności    58
      3. Wyniki badań nad skutecznością treningu asertywności    64
      4. Podsumowanie    67
  
    V. Rozwijanie asertywności w kształceniu pedagogicznym    69
      1. Cele rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym    69
      2. Techniki rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym    71
        2.1. Behawioralne techniki modyfikacji zachowania    71
        2.2. Poznawcze techniki modyfikacji zachowania    75
        2.3. Inne techniki modyfikacji zachowania    78
      3. Scenariusze zajęć rozwijających asertywność u pedagogów    81
      4. Podsumowanie    117
  
  CZĘŚĆ III. EWALUACJA    119
  
    VI. Strategia badań własnych    119
      1. Cel badań i problemy badawcze    119
      2. Metoda i techniki badawcze    120
      3. Organizacja badań i osoby badane    126
  
    VII. Wyniki badań nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów pedagogiki    129
      1. Gotowość do zachowań asertywnych    129
      2. Poziom samooceny studentów    137
      3. Poziom samoakceptacji    142
      4. Opinie o zajęciach osób badanych    145
      5. Trwałość zmian w zakresie gotowości do zachowań asertywnych    154
      6. Podsumowanie    155
  
  ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI    157
  
  ANEKSY. Materiały do autodiagnozy asertywności dla nauczycieli i wychowawców    161
    Aneks nr 1. Określenie własnych granic    161
    Aneks nr 2. Kwestionariusz asertywności dla nauczycieli i wychowawców (do wykorzystania w scenariuszu II)    164
  
  BIBLIOGRAFIA    171
RozwińZwiń