POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Niniejsza publikacja stanowi metodyczną propozycję zarówno dla terapeutów i nauczycieli akademickich profesjonalnie zajmujących się rozwijaniem umiejętności społecznych przyszłych pedagogów, jak też dla osób zaangażowanych zawodowo w doskonalenie nauczycieli. W książce przedstawiono charakterystykę asertywności oraz jej miejsce w szeroko rozumianej praktyce pedagogicznej oraz problematykę dotyczącą istoty oraz skuteczności treningów asertywności. Zamieszczono tu również eksperymentalny program zajęć służący rozwijaniu asertywności u przyszłych pedagogów. Praca obejmuje także zagadnienia metodologiczne oraz prezentację wyników badań własnych nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów pedagogiki. Przedstawiony w pracy empirycznie zweryfikowany program rozwijania asertywności przeznaczony jest nie tylko dla przyszłych pedagogów, ale z powodzeniem może być wykorzystany w pracy z nauczycielami czynnie wykonującymi swój zawód bez względu na staż ich pracy, stopień awansu zawodowego czy też nauczany przedmiot.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 177 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-3283-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY ASERTYWNOŚCI | 13 |
I. Ogólna charakterystyka asertywności | 13 |
1. Pojęcie asertywności | 14 |
2. Asertywność jako umiejętność społeczna | 17 |
3. Rodzaje asertywności | 23 |
4. Uwarunkowania asertywności | 25 |
5. Podsumowanie | 31 |
II. Asertywność w wybranych podejściach teoretycznych | 33 |
1. Asertywność według założeń teorii uczenia się | 33 |
2. Asertywność według założeń teorii poznawczych | 35 |
3. Asertywność według założeń orientacji humanistycznych | 37 |
4. Asertywność według koncepcji behawioralno-poznawczo-fenomenologicznej | 38 |
5. Podsumowanie | 40 |
III. Asertywność w praktyce pedagogicznej | 41 |
1. Znaczenie asertywności w pracy pedagogicznej | 41 |
2. Sposoby rozwijania asertywności u wychowanków przez nauczycieli-wychowawców | 46 |
3. Podsumowanie | 51 |
CZĘŚĆ II. TRENING ASERTYWNOŚCI | 53 |
IV. Trening asertywności i jego skuteczność | 53 |
1. Psychospołeczna rola treningu asertywności | 54 |
2. Opis treningu asertywności | 58 |
3. Wyniki badań nad skutecznością treningu asertywności | 64 |
4. Podsumowanie | 67 |
V. Rozwijanie asertywności w kształceniu pedagogicznym | 69 |
1. Cele rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym | 69 |
2. Techniki rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym | 71 |
2.1. Behawioralne techniki modyfikacji zachowania | 71 |
2.2. Poznawcze techniki modyfikacji zachowania | 75 |
2.3. Inne techniki modyfikacji zachowania | 78 |
3. Scenariusze zajęć rozwijających asertywność u pedagogów | 81 |
4. Podsumowanie | 117 |
CZĘŚĆ III. EWALUACJA | 119 |
VI. Strategia badań własnych | 119 |
1. Cel badań i problemy badawcze | 119 |
2. Metoda i techniki badawcze | 120 |
3. Organizacja badań i osoby badane | 126 |
VII. Wyniki badań nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów pedagogiki | 129 |
1. Gotowość do zachowań asertywnych | 129 |
2. Poziom samooceny studentów | 137 |
3. Poziom samoakceptacji | 142 |
4. Opinie o zajęciach osób badanych | 145 |
5. Trwałość zmian w zakresie gotowości do zachowań asertywnych | 154 |
6. Podsumowanie | 155 |
ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI | 157 |
ANEKSY. Materiały do autodiagnozy asertywności dla nauczycieli i wychowawców | 161 |
Aneks nr 1. Określenie własnych granic | 161 |
Aneks nr 2. Kwestionariusz asertywności dla nauczycieli i wychowawców (do wykorzystania w scenariuszu II) | 164 |
BIBLIOGRAFIA | 171 |