Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Joanna Bator często eksploruje złożoność relacji międzyludzkich, kulturowe konflikty oraz przemiany społeczne, zanurzając czytelnika w bogatym i wielowątkowym świecie. Publikacja Angeliki Siniarskiej-Tuszyńskiej daje pogłębiony wgląd w twórczość tej pisarki, ale proponuje również interesujące analizy relacji literatury ze światem społecznym i strategii narracyjnych jako sposobu bycia w świecie. Jest też książką o żywiole języka, o przekształcającej i uzdrawiającej mocy opowieści. Zbieranie i snucie historii są ważnymi składnikami tożsamości bohaterów i bohaterek Bator, ich narzędziem emancypacyjnym, a dla samej pisarki pisanie to forma terapii.
Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator łączy zalety stylu naukowego, z jego szczegółowością i wymogiem opisywania źródeł, z potoczystym, jasnym stylem. Może więc znaleźć czytelników i czytelniczki również poza światem akademickim. Monografia Siniarskiej-Tuszyńskiej jest pierwszą całościową interpretacją twórczości tej uznanej polskiej pisarki.


Z recenzji dr hab. Doroty Koczanowicz, prof. UWr


Rok wydania2024
Liczba stron314
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-439-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 11
  Podziękowania    16
  
  
  CZĘŚĆ I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE
  Rozdział I
  Poetyka i studia kulturowe — krótki przegląd definicji    19
  Między poetyką a praktyką    26
  Pisarka, kulturoznawczyni — na styku sztuki i nauki    30
  Poetyka kulturowa w tekstach Bator i „znacząca” (mniej lub bardziej) praktyka    34
  
  Rozdział II
  Zagadnienia poetyki kulturowej u Joanny Bator — od teorii do praktyki    39
  Praktyka w teorii — w stronę feminizmu    39
  Teoria w praktyce — uwikłani w kulturę    42
  Psychoanaliza a (feministyczna) literatura    48
  
  CZĘŚĆ II. LABORATORIUM PRAXIS
  Rozdział I
  Jeszcze inne fragmenty dyskursu (Kobieta)     59
  Miłość i pisanie — sposoby na autoterapię    72
  
  Rozdział II
  Rodzime kłącza (Piaskowa Góra)     83
  W kobiecym gronie    88
  Gdzie ci mężczyźni?    90
  Relacje matki z córką    94
  Cielesność    98
  Obcość, inność    101
  
  Rozdział III
  Z uchem w chmurach (Chmurdalia)     111
  Z rąk do rąk — o wędrującej opowieści    112
  Różnorodności — między tradycją a nowoczesnością    115
  Narodziny — wstęp do podróży    118
  Dyskryminacja a rewaloryzacja    120
  Tożsamość — od przeszłości do przyszłości    124
  
  Rozdział IV
  Wanny i odpływy (Ciemno, prawie noc)     133
  Duchy przeszłości    134
  O stereotypach i dyskryminacji    141
  Niesamowitości — tropy Freudowskie    144
  Krzywdząca matka    146
  Walka ze złem — pragmatyczny wymiar opowieści    149
  
  Rozdział V
  Czarny kajecik (Wyspa Łza)     155
  Kobiece pisanie    157
  Somatopoetyka    161
  Śladami artysty i antropologa    164
  
  Rozdział VI
  Szczęki do poczwarki (Rok królika)     169
  Królik grozy    171
  Brak kontra nadmiar    173
  Kobieta — rozważna czy romantyczna?    177
  W poszukiwaniu niesamowitości i alternatywy    183
  
  Rozdział VII
  Czas herbatki (Purezento)     195
  Koniec z nadmiarem    197
  Tylko podróże    201
  Ciało i natura    202
  
  Rozdział VIII
  Stój, bo rzucam… słowo (Gorzko, gorzko)     205
  Zrywanie z patriarchatem (Berta)    206
  W obliczu straty (Barbara)    215
  Poszukiwanie wzniosłości (Violetta)    225
  Rekonstruowanie historii (Kalina)    232
  
  Rozdział IX
  Poznać wzór — alchemiczne prace ze smutkiem (Ucieczka niedźwiedzicy)     239
  
  Rozdział X
  To, co niesamowite (Japoński wachlarz i Rekin z parku Yoyogi)     247
  Od niesamowitości do alegorii    248
  Heterotopie    258
  
  
  CZĘŚĆ III. POETYKA, PRAKTYKA, TECHNIKA
  Rozdział I
  Alchemia twórczego pisania    263
  Między alchemią a literaturą    264
  O teorii amalgamatów i kognitywizmie    269
  Procedura stapiania według Fauconniera i Turnera    270
  Wypatrywanie zahaczek    273
  Analiza symboliki naturalnej u Joanny Bator    275
  Podsumowanie    284
  
  Rozdział II
  Technika, praktyka, prakseologia?     287
  Wydobywanie a zamieszkiwanie    290
  
  
  Zakończenie    295
  Między poetyką a praktyką    295
  Misyjność pisarstwa    296
  Autokreacja    297
  
  Bibliografia i netografia    299
  Analizowane utwory literackie     299
  Opracowania poświęcone twórczości Joanny Bator    299
  Pozostałe opracowania i utwory    300
  Netografia    312
RozwińZwiń