Poetyka doświadczenia duchowego

Poetyka doświadczenia duchowego

W stronę antropologii form literackich

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

41,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 33,52 zł  


41,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8614-8


Książka Antoniny Lubaszewskiej, choć implicite teoretycznoliteracka, ujmuje problemy poetyki i teorii działania w świetle antropologii i filozofii oraz w semiotyczno-historycznych koncepcjach kulturowej semiozy symboli, mitów, obrazów i wyobrażeń, od Leo Spitzera i Kenetha Burke'a począwszy, a na dzisiejszej antropologii francuskiej i anglosaskiej skończywszy.


Cechą najważniejszą dyskursu tej książki jest dialog oparty na silnym przeżyciu dzieła, na nieomal religijnym jego poszanowaniu przez uwznioślenie, na - co zrozumiałe w świetle takiej postawy - twórczej empatii otwierającej możliwość kontaktu z "drugim". W tym sensie całość książki przeniknięta jest siłą ekfrazy rozumianej przez mnie jako kontaktowanie się z drugim (nigdy innym) za pośrednictwem dzieła sztuki; stąd wyzwala się teoria jako rozsądne uświadomienie tego procesu. Jestem przekonany, że książka Antoniny Lubaszewskiej, tak jasno, mądrze zbudowana i wielokroć wzruszająca po prostu, odnajdzie wielu czytelników. Autorka odsłania - choć bez zbędnego patosu, wysokiej retoryki i trudnej mowy teoretyka literatury - zasady antropologii tekstu jako pomostu łączącego naszą tożsamość z tożsamością tych, którzy odchodząc siebie zostawili.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Szturca


Rok wydania2010
Liczba stron378
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2879-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I: Między antropologią a poetyką
  W stronę antropologii form literackich - wstępne rozróżnienia     9
  Zakorzenienie antropologii literackiej w pytaniach antropologii filozoficznej     25
  Literatura jako ekspresja doświadczenia duchowego – duchowość form, formy duchowości     32
  Lektura form. Modelowanie doświadczenia - antropologia tworzenia/antropologia tworzywa     47
  Inspiracje poetyki doświadczenia duchowego     54
  Formy życia i życie form: zmagania z rozumieniem formy w humanistyce a problemy poetyki doświadczenia duchowego     62
  CZĘŚĆ II: Mrok pytający jestem - literackie pytania człowieka i pytania o człowieka
  Formy literackie a poszukiwanie doświadczenia podstawowego     89
  "Com ja jest?" "Mrok pytający jestem"     102
  Antropologia form literackich i literackie formy antropologii? Koło antropologiczne     113
  Idiom Biblii i perspektywa antropologiczna - "cztery sensy" i "cztery pytania" Kanta     125
  Zestawienie pytań Kanta z sensami ponaddosłownymi Biblii – komplementarność filologii, antropologii i teologii?     132
  CZĘŚĆ III: Wokół pytania: Co mogę wiedzieć?
  Imię, słówko, zapis chwili. Metafizyczny wymiar form literackich     149
  Literacka małość, nagłość i resztki...     165
  Modlitwa a zapytywanie i samopoznawanie (autorefleksja). Od iaculatoriów Ojców Pustyni do Brewiarza Herberta     178
  Formy zaszczepione na strukturze życiorysu. Życiorys literacki - sens filozoficzny     196
  Życiorys filozofa - sens "literacki"     220
  CZĘŚĆ IV: Wokół pytania: Co powinienem czynić?
  Imitatio jako personifikacja "dobrego pryncypium"     231
  Etyczna funkcja form literackich a rozróżnienie: mowa/pismo     247
  List (dyskurs epistolarny) jako sposób werbalizowania doświadczenia duchowego     251
  Kazanie - co czynię, pytając: Co powinienem czynić?     262
  CZĘŚĆ V: Wokół pytania: Czego mogę się spodziewać?
  Formy eschatologii literackiej – pisarz umarł, a więc żyć zaczyna     295
  "Ostatnie utwory"... ostatnie słowa, napisy i zapisy     316
  Literatura jako ekwipunek życiowy     345
  Zamknięcie - "Stwarzani przez to, co stworzyli"     362
  Indeks     369
RozwińZwiń