POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8614-8
Książka Antoniny Lubaszewskiej, choć implicite teoretycznoliteracka, ujmuje problemy poetyki i teorii działania w świetle antropologii i filozofii oraz w semiotyczno-historycznych koncepcjach kulturowej semiozy symboli, mitów, obrazów i wyobrażeń, od Leo Spitzera i Kenetha Burke'a począwszy, a na dzisiejszej antropologii francuskiej i anglosaskiej skończywszy.
Cechą najważniejszą dyskursu tej książki jest dialog oparty na silnym przeżyciu dzieła, na nieomal religijnym jego poszanowaniu przez uwznioślenie, na - co zrozumiałe w świetle takiej postawy - twórczej empatii otwierającej możliwość kontaktu z "drugim". W tym sensie całość książki przeniknięta jest siłą ekfrazy rozumianej przez mnie jako kontaktowanie się z drugim (nigdy innym) za pośrednictwem dzieła sztuki; stąd wyzwala się teoria jako rozsądne uświadomienie tego procesu. Jestem przekonany, że książka Antoniny Lubaszewskiej, tak jasno, mądrze zbudowana i wielokroć wzruszająca po prostu, odnajdzie wielu czytelników. Autorka odsłania - choć bez zbędnego patosu, wysokiej retoryki i trudnej mowy teoretyka literatury - zasady antropologii tekstu jako pomostu łączącego naszą tożsamość z tożsamością tych, którzy odchodząc siebie zostawili.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Szturca
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2879-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ I: Między antropologią a poetyką | |
W stronę antropologii form literackich - wstępne rozróżnienia | 9 |
Zakorzenienie antropologii literackiej w pytaniach antropologii filozoficznej | 25 |
Literatura jako ekspresja doświadczenia duchowego – duchowość form, formy duchowości | 32 |
Lektura form. Modelowanie doświadczenia - antropologia tworzenia/antropologia tworzywa | 47 |
Inspiracje poetyki doświadczenia duchowego | 54 |
Formy życia i życie form: zmagania z rozumieniem formy w humanistyce a problemy poetyki doświadczenia duchowego | 62 |
CZĘŚĆ II: Mrok pytający jestem - literackie pytania człowieka i pytania o człowieka | |
Formy literackie a poszukiwanie doświadczenia podstawowego | 89 |
"Com ja jest?" "Mrok pytający jestem" | 102 |
Antropologia form literackich i literackie formy antropologii? Koło antropologiczne | 113 |
Idiom Biblii i perspektywa antropologiczna - "cztery sensy" i "cztery pytania" Kanta | 125 |
Zestawienie pytań Kanta z sensami ponaddosłownymi Biblii – komplementarność filologii, antropologii i teologii? | 132 |
CZĘŚĆ III: Wokół pytania: Co mogę wiedzieć? | |
Imię, słówko, zapis chwili. Metafizyczny wymiar form literackich | 149 |
Literacka małość, nagłość i resztki... | 165 |
Modlitwa a zapytywanie i samopoznawanie (autorefleksja). Od iaculatoriów Ojców Pustyni do Brewiarza Herberta | 178 |
Formy zaszczepione na strukturze życiorysu. Życiorys literacki - sens filozoficzny | 196 |
Życiorys filozofa - sens "literacki" | 220 |
CZĘŚĆ IV: Wokół pytania: Co powinienem czynić? | |
Imitatio jako personifikacja "dobrego pryncypium" | 231 |
Etyczna funkcja form literackich a rozróżnienie: mowa/pismo | 247 |
List (dyskurs epistolarny) jako sposób werbalizowania doświadczenia duchowego | 251 |
Kazanie - co czynię, pytając: Co powinienem czynić? | 262 |
CZĘŚĆ V: Wokół pytania: Czego mogę się spodziewać? | |
Formy eschatologii literackiej – pisarz umarł, a więc żyć zaczyna | 295 |
"Ostatnie utwory"... ostatnie słowa, napisy i zapisy | 316 |
Literatura jako ekwipunek życiowy | 345 |
Zamknięcie - "Stwarzani przez to, co stworzyli" | 362 |
Indeks | 369 |