Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Przewodnik dla nauczycieli

Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Przewodnik dla nauczycieli

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja udostępniana na licencji CC-BY-NC 4.0
doi 10.7366/9788367450478


Książka zawiera materiały, które mogą być inspiracją dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych pragnących rozwijać w uczniach umiejętności społeczno-emocjonalne. (…) Istnieją różne koncepcje społeczno-emocjonalnego uczenia się (social-emotional learning – SEL), ale wszystkie odnoszą się do rozwijania umiejętności osobistych, społecznych, w tym do uczenia się współpracy, empatii, komunikacji, samoregulacji (zarządzania emocjami) i krytycznego myślenia. (…) Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów sprzyjają ich funkcjonowaniu w szkole i osiągnięciu przez nich sukcesu w przyszłości, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Kompetencje te można wykształcić w szkole.
Społeczno-emocjonalny proces uczenia się nie jest odrębną częścią procesu dydaktycznego, lecz filozofią kształcenia tych kompetencji w trakcie każdej aktywności – podczas lekcji, pracy projektowej, na przerwach.
***
Przewodnik jest opracowany w sposób przystępny, podzielono go na bloki tematyczne, (…) poszczególne sekcje nie są obszerne, każda z nich kończy się zestawem pytań mających zachęcić do refleksji, poszczególne zagadnienia są zestawiane z przykładami ze szkolnej praktyki. (…)
W pracy szkoleniowej z nauczycielami dużym wyzwaniem jest nie tyle dostarczanie wiedzy, ile praca z indywidualnymi przekonaniami nauczycieli. To one sprawiają, że informacje są przyjmowane lub nie, a proponowane rozwiązania implementowane, lub nie, do szkolnych praktyk – zarówno tych dydaktycznych, jak i wychowawczych. Autorzy zaproponowali pytania, które są bardzo użyteczne w zakresie aktywizowania refleksji na temat własnych opinii, przekonań, praktyk i ich konsekwencji.
dr hab. Małgorzata Rosalska, prof. UAM


Książka powstała w ramach międzynarodowego projektu, finansowanego przez Unię Europejską z programu Horyzont 2020, zatytułowanego „Budowanie umiejętności społecznych i emocjonalnych w celu zwiększenia odporności psychicznej dzieci i młodzieży w Europie”, w którym wzięły udział Norwegia, Polska i Hiszpania.


Książka wydana we współpracy z Akademią Wychowana Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu


Rok wydania2023
Liczba stron172
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-67450-47-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje