Osoba z niepełnosprawnością intelektualną

Tożsamościowy wymiar samostanowienia i (nie)zależności w kontekście życia rodzinnego

1 opinia

Format:

ibuk

Przedmiotem badań są doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz członków ich rodzin dotyczące osiągania przez te osoby niezależności życiowej, a także przeszkód w realizacji tego celu. Autor skupił się na działaniach i codziennych praktykach młodych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin podejmowanych w różnych sytuacjach na drodze ku dorosłości. Przeanalizował procesualny charakter przemian w rodzinach generacyjnych związanych z dorastaniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Wyniki badania poszerzają wiedzę na temat wchodzenia w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz procesu negocjowania autonomii w rodzinie z perspektywy młodych dorosłych i ich rodziców. Młodzi z niepełnosprawnością intelektualną nie tylko mają określone potrzeby, lecz także poglądy dotyczące relacji z rodzicami. Sformułowane przez autora wnioski pozwalają lepiej zrozumieć te osoby oraz ukazują, jak wspierać je w okresie dorastania. Ma to szczególne znaczenie zarówno dla rodziców, jak i instytucji oraz służb społecznych, które wspomagają ludzi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny.


Rok wydania2023
Liczba stron184
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-049-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE
  
  1. Niepełnosprawność intelektualna i osoby z niepełnosprawnością intelektualną     15
  2. Rodzina i jej wychowawczo-socjalizacyjna rola w procesie usamodzielniania się jednostki     21
  3. Przegląd badań nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinami     25
  4. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście życia rodzinnego     29
  5. Niepełnosprawność – pomiędzy stygmatyzacją a poczuciem dumy     32
  6. Realizacja idei podmiotowości i niezależności osób z niepełnosprawnościami     36
  7. Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną     40
  
  CZĘŚĆ II. PODSTAWY METODOLOGICZNE BADAŃ
  
  1. Inspiracje teoretyczne     47
  2. Cel i przedmiot badań     49
  3. Zastosowane metody i techniki badawcze     51
  4. Próba badawcza i uczestnicy badań     54
  5. Znaczenie projektu badawczego i wyników przeprowadzonych badań     56
  6. Zagadnienia etyczne     57
  
  CZĘŚĆ III. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH
  
  1. Rodzina w percepcji osób z niepełnosprawnością intelektualną    61
  1.1. Rola i znaczenie rodziny w opinii osób z niepełnosprawnością intelektualną     62
  1.2. Postrzeganie i definiowanie samostanowienia przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście relacji rodzinnych     67
  1.3. Procesualny wymiar nabywania poczucia samostanowienia i niezależności     70
  1.4. Czynniki sprzyjające poczuciu niezależności     74
  1.5. Kontrola i zależność – opresyjny wymiar relacji rodzinnych     78
  1.6. Podsumowanie     83
  2. Rola rodziców w procesie u(nie)zależniania się osób z niepełnosprawnością intelektualną     84
  2.1. Kontekst wsparcia – perspektywa rodziców     85
  2.2. Role rodziców przyjmowane w procesie samostanowienia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną     92
  2.3. Poczucie odpowiedzialności rodziców za dorastające i dorosłe dziecko z niepełnosprawnością intelektualną    100
  2.4. Podsumowanie    107
  3. Wchodzenie w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście uwarunkowań rodzinnych    109
  3.1. Postrzeganie siebie jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną – percepcja „ja” w kontekście uwarunkowań rodzinnych    110
  3.2. Praca nad zmianą układu relacji w rodzinie ukierunkowana na uzyskanie autonomii    114
  3.3. Płeć a samostanowienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną    118
  3.4. Perspektywa przyszłości a samostanowienie osoby z nie- pełnosprawnością intelektualną    126
  3.5. Podsumowanie    130
  
  Wnioski i dyskusja nad wynikami badań    133
  1. Czynniki i uwarunkowania istotne w procesie samostanowienia    134
  2. Relacje osób z niepełnosprawnością intelektualną z rodzicami w kontekście samostanowienia i kontroli    139
  3. Praca nad tożsamością osób z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie    145
  4. Podsumowanie    150
  
  Rekomendacje i aplikacyjny wymiar badań    153
  Bibliografia    157
  Spis tabel i wykresów    179
  Summary    181
  Nota o Autorze    183
RozwińZwiń