POLECAMY
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza książka jest poświęcona problematyce starości, przede wszystkim życiu intymno-emocjonalnemu osób starszych. Inspiracją do podjęcia tego tematu był jeden z kursów z programu studiów pedagogicznych. Uczestnictwo w tych zajęciach uświadomiło mi istnienie pewnych sfer życia seniorów, które są marginalizowane w naszym społeczeństwie bądź są tematami naznaczonymi społecznie i uznanymi za tabu. Nie oznacza to jednak, że są to obszary nieistniejące lub nieistotne dla ludzi starszych.
Problem starości jest obecnie dość powszechnie poruszany w literaturze, jednak badań dotyczących interesującej mnie tematyki przeprowadzono dotychczas niewiele. Istnieją jednak pomiary, które dowodzą, że osoby starsze prowadzą życie seksualne, mimo że społeczeństwo nadaje temu marginalne znaczenie i nie podejmuje tego tematu. Autorami takich badań są zarówno Z. Izdebski, jak i Z. Lew-Starowicz.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza – teoretyczna – została poświęcona przybliżeniu literatury przedmiotu, natomiast druga dotyczy przeprowadzonych przeze mnie badań. Na część teoretyczną składają się trzy rozdziały. Pierwszy z nich zawiera biologiczne ujęcie starości ze zwróceniem uwagi na nieuchronność i nieodwracalność procesu starzenia się. Przedstawia rozumienie terminu „starość”…
Rozdział drugi zawiera analizę starości pod względem społeczno-psychologicznym. Przedstawia najważniejsze socjologiczne teorie starzenia się, a także charakteryzuje pojęcie jakości życia w starości, które jest ściśle związane z doświadczeniem satysfakcji i zadowolenia…
Rozdział trzeci jest poświęcony analizie życia intymno-emocjonalnego osób starszych. Na wstępie zawiera próbę zdefiniowania tego pojęcia, które zostało stworzone przeze mnie na potrzeby badań. Następnie przedstawia charakterystykę życia intymno-emocjonalnego pod względem biologicznym, czyli opisuje aktywność seksualną osób starszych w kontekście seksualności człowieka w ogóle…
Druga część pracy prezentuje własne badania empiryczne, dotyczące opinii studentów o życiu intymno-emocjonalnym osób starszych. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Kwestionariusz zawierał zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte, dlatego można je uznać za badania ilościowo-jakościowe.
Mam nadzieję, że podjęcie przeze mnie pracy badawczej nad życiem intymno-emocjonalnym osób starszych może przynieść pewne korzyści dla praktyki pedagogicznej. Zarówno seksualność, jak i życie emocjonalne seniorów stają się coraz bardziej problemami młodszych generacji, które muszą nauczyć się szanować intymność i prywatność osób starszych, a także rozumieć ich potrzeby. Jest to także niezwykle istotne dla instytucji opiekuńczych, w których przebywają osoby w jesieni życia. Dzięki badaniom udało się uzyskać dość konkretne sądy dotyczące życia intymno-emocjonalnego osób starszych, dlatego uważam je za niezwykle wartościowe, pragnę jednak zaznaczyć, że są one jedynie wstępem do szerszego potraktowania tematu.
Agata Kowgier
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-254-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Studia nad literaturą przedmiotu | 11 |
1. Nieuchronność starości – aspekt biologiczny okresu starości | 13 |
1.1. Pojęcie, periodyzacja i kryteria starości | 14 |
1.2. Biologiczny obraz starości | 31 |
2. Sens i jakość życia – społeczno-psychologiczne ujęcie okresu starości | 47 |
2.1. Społeczne elementy obrazu ludzkiej starości | 48 |
2.2. Starość jako kontynuacja przebytej drogi życiowej | 69 |
2.3. Starość jako wyzwanie | 83 |
3. Życie intymno-emocjonalne ludzi starszych | 99 |
3.1. Seks dojrzały, czyli aspekt biologiczny życia intymno-emocjonalnegoosób starszych | 100 |
3.2. Miłość dojrzała – psychologiczny wymiar życia intymno-emocjonalnego osób starszych | 111 |
3.3. Życie intymno-emocjonalne w perspektywie społecznej | 128 |
Część II. Badania empiryczne | 137 |
1. Metodologia własnych badań empirycznych | 139 |
1.1. Przedmiot, cel i problematyka bada | 139 |
1.2. Zmienne i wskaźnik | 142 |
1.3. Metody, techniki oraz narzędzia bada | 144 |
1.4. Opis terenu badań i populacji | 147 |
1.5. Przebieg i organizacja badań | 149 |
2. Życie intymno-emocjonalne osób starszych w opinii studentów –analiza i interpretacja wyników badań własnych | 151 |
2.1. Postrzeganie starości przez studentów | 151 |
2.2. Opinie studentów na temat życia intymnego osób starszych | 164 |
2.3. Opinia studentów na temat życia emocjonalnego osób starszych | 175 |
2.4. Opinie studentów na temat społecznych aspektów życia intymno-emocjonalnego osób starszych | 191 |
3. Podsumowanie | 203 |
Zakończenie | 207 |
Bibliografia | 209 |
Wykaz tabel | 219 |
Wykaz wykresów | 221 |
Aneks | 223 |