POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Monografia zawiera rozważania dotyczące aktywności asystentów rodzinnych. Autorka podejmuje próbę połączenia teorii naukowej – transwersalnej analizy aktywności Jeana-Marie Barbiera – z rozważaniami asystentów z pola praktyki. Jest to jednocześnie przykład wykorzystania koncepcji metateoretycznej do podejmowania refleksji nad praktyką.
Publikacja może zaciekawić zarówno teoretyków, jak i refleksyjnych praktyków zajmujących się pracą socjalną z rodziną. Pierwsi mogą odnaleźć propozycję holistycznego i transwersalnego podejścia do analizowania aktywności, w którym uwzględniono różne jej przestrzenie, a drudzy – przykłady słownictwa, za pomocą którego będą mogli opisywać to, co robią w praktyce, nadając swoim wypowiedziom intencję naukową. Książka jest adresowana do osób poszukujących pogłębionego, naukowego namysłu nad praktyką pracy socjalnej.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-456-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Porządkowanie chaosu aktywności – podejście transwersalne | 17 |
1.1. Punkt widzenia transwersalnej analizy aktywności | 19 |
1.2. Transwersalna metoda analizy | 26 |
1.3. Narracja o aktywnościach | 33 |
1.4. Podsumowanie | 37 |
Rozdział 2. Rodzaje aktywności oddziaływania na Drugiego w polu pracy socjalnej z rodziną | 39 |
2.1. Aktywności adresowane | 40 |
2.2. Aktywności ukierunkowane | 42 |
2.3. Aktywności swoiste | 44 |
2.4. Aktywności usytuowane | 47 |
2.5. Aktywności tożsamościotwórcze | 55 |
2.6. Podsumowanie | 61 |
Rozdział 3. Wyrazy aktywności podmiotu działającego | 63 |
3.1. Logika rozumowania | 64 |
3.2. Linia aktywności | 66 |
3.3. Sposób prowadzenia aktywności | 68 |
3.4. Ekspresja/Ekspresyjność | 71 |
3.5. Akt prezentacji | 73 |
3.6. Styl aktywności | 75 |
3.7. Funkcja aktywności | 76 |
3.8. Podsumowanie | 77 |
Rozdział 4. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie i przepływ informacji | 79 |
4.1. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie informacji | 80 |
4.1.1. Logika kategoryzowania | 81 |
4.1.2. Logika przekonań emocjonalnych | 87 |
4.1.3. Logika poszukiwania zależności | 91 |
4.1.4. Logika weryfikowania informacji | 93 |
4.1.5. Logika rekonstruowania historii rodziny | 97 |
4.2. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na przepływ informacji | 100 |
4.2.1. Zbieranie informacji | 101 |
4.2.2. Inicjowanie aktywności artykulacyjnej | 103 |
4.2.3. Rzecznictwo na rzecz rodziny | 108 |
4.3. Podsumowanie | 114 |
Rozdział 5. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie reguł/zasad komunikacji z rodziną | 115 |
5.1. Użycie środków ekspresji w określonych rejestrach aktywności | 116 |
5.2. Wprowadzanie sposobów adresowania komunikatów | 119 |
5.3. Aranżowanie wizyt i strukturyzacja czasu | 121 |
5.4. Ustalanie zadań i wspieranie w ich realizacji | 127 |
5.5. Podsumowanie | 129 |
Rozdział 6. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na odczuwanie oraz na nie oddziałujących | 131 |
6.1. Aktywność naprawcza | 135 |
6.2. Łagodzenie emocji | 142 |
6.3. Budowanie zaufania | 147 |
6.4. Mobilizowanie do przełamywania barier emocjonalnych | 152 |
6.5. Chwalenie | 155 |
6.6. Dbałość o odczucia i emocje | 157 |
6.7. Pobudzanie do namysłu nad sobą | 160 |
6.8. Ujawnianie się afektów − radzenie sobie z własnymi afektami | 166 |
6.9. Podsumowanie | 175 |
Rozdział 7. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na autoprezentację | 177 |
7.1. Sposoby dyskursywne służące przekazywaniu autodefinicji | 177 |
7.2. Odróżnianie | 178 |
7.3. Charakterystyka procesu rozwijania aktywności | 180 |
7.4. Formułowanie preferencji zaangażowania | 183 |
7.5. Identyfikowanie aktywności | 184 |
7.6. Określanie celu aktywności | 185 |
7.7. Ocena tendencji aktywności | 188 |
7.8. Akty prezentacji zachodzące w sytuacjach problematycznych i definiujących | 189 |
7.9. Podsumowanie | 196 |
Rozdział 8. Przykłady linii aktywności adresowanych | 199 |
8.1. „Zabawa w kotka i myszkę” | 205 |
8.2. Wyręczanie | 208 |
8.3. „Prowadzenie za rękę” | 213 |
8.4. „Redukcja szkód” | 218 |
8.5. Interweniowanie | 219 |
8.6. Pilnowanie | 221 |
8.7. Kierowanie z pozycji władzy | 223 |
8.8. Ukierunkowywanie na samodzielną aktywność | 227 |
8.9. Wspólne uczenie się | 229 |
8.10. Podsumowanie | 232 |
Rozdział 9. Przejawy tożsamości podmiotu działającego | 235 |
9.1. Styl aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 239 |
9.2. Funkcja aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 242 |
9.3. Akt prezentacji jako przejaw tożsamości podmiotu działającego | 246 |
9.4. Podsumowanie | 250 |
Rozdział 10. Dynamika konstruowania tożsamości podmiotu działającego | 253 |
10.1. Uznanie społeczne w procesie wypracowywania konsensusu tożsamościowego | 254 |
10.2. Oddziaływanie pomiędzy ekspresją a impresją | 256 |
10.3. Mechanizm jaźni odzwierciedlonej i kategoryzacja | 257 |
10.4. Konstruowanie tożsamości osobowej | 259 |
10.5. Potwierdzanie ustalonej tożsamości | 260 |
10.6. Podsumowanie | 261 |
Zakończenie | 265 |
Bibliografia | 269 |
Spis rycin i tabel | 285 |