Aktywność asystentów rodziny

Analiza narracji w ujęciu transwersalnym

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia zawiera rozważania dotyczące aktywności asystentów rodzinnych. Autorka podejmuje próbę połączenia teorii naukowej – transwersalnej analizy aktywności Jeana-Marie Barbiera – z rozważaniami asystentów z pola praktyki. Jest to jednocześnie przykład wykorzystania koncepcji metateoretycznej do podejmowania refleksji nad praktyką.
Publikacja może zaciekawić zarówno teoretyków, jak i refleksyjnych praktyków zajmujących się pracą socjalną z rodziną. Pierwsi mogą odnaleźć propozycję holistycznego i transwersalnego podejścia do analizowania aktywności, w którym uwzględniono różne jej przestrzenie, a drudzy – przykłady słownictwa, za pomocą którego będą mogli opisywać to, co robią w praktyce, nadając swoim wypowiedziom intencję naukową. Książka jest adresowana do osób poszukujących pogłębionego, naukowego namysłu nad praktyką pracy socjalnej.


Rok wydania2021
Liczba stron286
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-456-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział 1. Porządkowanie chaosu aktywności – podejście transwersalne     17
  1.1. Punkt widzenia transwersalnej analizy aktywności    19
  1.2. Transwersalna metoda analizy    26
  1.3. Narracja o aktywnościach    33
  1.4. Podsumowanie    37
  
  Rozdział 2. Rodzaje aktywności oddziaływania na Drugiego w polu pracy socjalnej z rodziną     39
  2.1. Aktywności adresowane    40
  2.2. Aktywności ukierunkowane    42
  2.3. Aktywności swoiste    44
  2.4. Aktywności usytuowane    47
  2.5. Aktywności tożsamościotwórcze    55
  2.6. Podsumowanie    61
  
  Rozdział 3. Wyrazy aktywności podmiotu działającego     63
  3.1. Logika rozumowania    64
  3.2. Linia aktywności    66
  3.3. Sposób prowadzenia aktywności    68
  3.4. Ekspresja/Ekspresyjność    71
  3.5. Akt prezentacji    73
  3.6. Styl aktywności    75
  3.7. Funkcja aktywności     76
  3.8. Podsumowanie    77
  
  Rozdział 4. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie i przepływ informacji    79
  4.1. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie informacji     80
  4.1.1. Logika kategoryzowania    81
  4.1.2. Logika przekonań emocjonalnych     87
  4.1.3. Logika poszukiwania zależności    91
  4.1.4. Logika weryfikowania informacji    93
  4.1.5. Logika rekonstruowania historii rodziny     97
  4.2. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na przepływ informacji    100
  4.2.1. Zbieranie informacji    101
  4.2.2. Inicjowanie aktywności artykulacyjnej    103
  4.2.3. Rzecznictwo na rzecz rodziny    108
  4.3. Podsumowanie    114
  
  Rozdział 5. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie reguł/zasad komunikacji z rodziną    115
  5.1. Użycie środków ekspresji w określonych rejestrach aktywności    116
  5.2. Wprowadzanie sposobów adresowania komunikatów    119
  5.3. Aranżowanie wizyt i strukturyzacja czasu    121
  5.4. Ustalanie zadań i wspieranie w ich realizacji    127
  5.5. Podsumowanie    129
  
  Rozdział 6. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na odczuwanie oraz na nie oddziałujących    131
  6.1. Aktywność naprawcza    135
  6.2. Łagodzenie emocji    142
  6.3. Budowanie zaufania    147
  6.4. Mobilizowanie do przełamywania barier emocjonalnych    152
  6.5. Chwalenie     155
  6.6. Dbałość o odczucia i emocje    157
  6.7. Pobudzanie do namysłu nad sobą     160
  6.8. Ujawnianie się afektów − radzenie sobie z własnymi afektami    166
  6.9. Podsumowanie    175
  
  Rozdział 7. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na autoprezentację    177
  7.1. Sposoby dyskursywne służące przekazywaniu autodefinicji    177
  7.2. Odróżnianie    178
  7.3. Charakterystyka procesu rozwijania aktywności    180
  7.4. Formułowanie preferencji zaangażowania    183
  7.5. Identyfikowanie aktywności    184
  7.6. Określanie celu aktywności    185
  7.7. Ocena tendencji aktywności    188
  7.8. Akty prezentacji zachodzące w sytuacjach problematycznych i definiujących    189
  7.9. Podsumowanie    196
  
  Rozdział 8. Przykłady linii aktywności adresowanych    199
  8.1. „Zabawa w kotka i myszkę”    205
  8.2. Wyręczanie    208
  8.3. „Prowadzenie za rękę”    213
  8.4. „Redukcja szkód”    218
  8.5. Interweniowanie    219
  8.6. Pilnowanie    221
  8.7. Kierowanie z pozycji władzy    223
  8.8. Ukierunkowywanie na samodzielną aktywność    227
  8.9. Wspólne uczenie się    229
  8.10. Podsumowanie    232
  
  Rozdział 9. Przejawy tożsamości podmiotu działającego     235
  9.1. Styl aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego    239
  9.2. Funkcja aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego    242
  9.3. Akt prezentacji jako przejaw tożsamości podmiotu działającego    246
  9.4. Podsumowanie    250
  
  Rozdział 10. Dynamika konstruowania tożsamości podmiotu działającego    253
  10.1. Uznanie społeczne w procesie wypracowywania konsensusu tożsamościowego    254
  10.2. Oddziaływanie pomiędzy ekspresją a impresją    256
  10.3. Mechanizm jaźni odzwierciedlonej i kategoryzacja     257
  10.4. Konstruowanie tożsamości osobowej    259
  10.5. Potwierdzanie ustalonej tożsamości    260
  10.6. Podsumowanie    261
  
  Zakończenie    265
  
  Bibliografia    269
  
  Spis rycin i tabel    285
RozwińZwiń