INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest interdyscyplinarnym studium teoretycznych podstaw działania wychowawczego, osadzonym we współczesnym dyskursie paradygmatycznym, stanowi efekt hermeneutycznej interpretacji wybranych teorii pedagogicznych. Znajdujemy w niej odpowiedź na pytanie, jak odwołanie się do kategorii intencjonalności zmienia strukturę teorii pedagogicznej i sens nadany działaniu wychowawczemu jako podstawowemu elementowi praktyki pedagogicznej. Najważniejsze ustalenia teoretyczne zawarte w pracy są związane z(ze):
– intencjonalnością jako kategorią badawczą i jej miejscem na mapach myśli współczesnych nauk humanistyczno-społecznych (filozofii, psychologii i socjologii);
– analizą działania wychowawczego i jego właściwości w perspektywie wybranych formacji paradygmatycznych (strukturalizm, funkcjonalizm, interpretatywizm, radykalny humanizm);
– sformułowaniem dwóch koncepcji działania wychowawczego w kontekście pedagogii współdziałania oraz pedagogii skuteczności;
– wskazaniem pedagogicznych implikacji intencjonalnej instrumentalności wychowania.
Publikacja z pewnością dostarczy takich impulsów, które pozwolą łączyć myślenie z działaniem, wzmacniać refleksyjny namysł nad realizowaną praktyką pedagogiczną i rekonstruować przesłanki tego działania. Rozumienie sensu własnego działania wynika przecież z myślenia i jest podstawą nadawania znaczeń.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-504-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I. Opis przyjętego stanowiska badawczego | 21 |
1. Cel badań | 21 |
2. Przedmiot badań | 25 |
3. Podstawowe założenia dotyczące przedmiotu badań. Teorie pedagogiczne jako elementy przestrzeni edukacyjnej | 28 |
4. Główne konteksty teoretyczne dotyczące przyjętego przedmiotu badań | 29 |
4. 1. Relacja teoria - praktyka pedagogiczna jako perspektywa badań własnych | 29 |
4. 2. Relacja teoria - praktyka jako element pedagogicznego myślenia | 33 |
4. 3. Pedagogia jako sztuka konstruowania własnych działań pedagogicznych | 40 |
4. 4. Dyskurs edukacyjny jako przedmiot badań współczesnej pedagogiki | 44 |
5. Przyjęta perspektywa badawcza i zastosowana metoda badań | 54 |
6. Działanie wychowawcze jako kategoria pogranicza. Obszar badań własnych na mapie podstawowych subdyscyplin pedagogicznych i dziedzin wiedzy o wychowaniu | 62 |
7. Działanie wychowawcze jako kategoria badawcza. Poszukiwanie znaczeń | 69 |
7. 1. Pedagogiczna teoria działania | 71 |
7. 2. Pojęcie działania wychowawczego | 72 |
7. 3. Działanie wychowawcze jako kategoria poznawcza | 74 |
7. 4. Struktura procesu wychowawczego i modele działania | 75 |
7. 5. Teoretyczne podstawy działania wychowawczego jako dziedzina wiedzy pedagogicznej i przedmiot badań | 77 |
Rozdział II. Intencjonalność jako kategoria badawcza i jej miejsce na mapach myśli współczesnych nauk humanistyczno-społecznych. Wybrane egzemplifikacje | 79 |
1. Intencjonalność jako kategoria interdyscyplinarna | 80 |
1. 1. Intencjonalność w myśli filozoficznej | 80 |
1. 2. Intencjonalność w myśli psychologicznej | 93 |
1. 3. Intencjonalność w myśli socjologicznej | 103 |
Rozdział III. Analiza działania wychowawczego i jego właściwości w perspektywie wybranych formacji paradygmatycznych | 125 |
1. Paradygmatyczne ramy analizy działania wychowawczego. Określenie pola badań | 125 |
2. Działanie wychowawcze jako oddziaływanie na innych. Przyjęte pola znaczeniowe i ramy pojęciowe | 130 |
3. Skuteczny projekt działania wychowawczego jako zespół metod i środków - perspektywa strukturalistyczna | 136 |
3. 1. Rekonstrukcja głównych tez paradygmatu strukturalistycznego | 136 |
3. 2. Strukturalistyczna teoria wychowania | 139 |
3. 3. Cechy wychowania jako działania w dyskursie strukturalistycznym | 149 |
4. Działanie wychowawcze jako aktywność zdeterminowana społecznie – perspektywa funkcjonalistyczna | 150 |
4. 1. Rekonstrukcja głównych tez dyskursu funkcjonalistycznego | 150 |
4. 2. Funkcjonalistyczna teoria wychowania | 152 |
4. 3. Cechy wychowania jako działania w perspektywie funkcjonalistycznej | 159 |
5. Działanie wychowawcze jako świadoma aktywność nastawiona na wzmacnianie procesu konstruowania subiektywnych znaczeń - perspektywa paradygmatu interpretatywnego | 160 |
5. 1. Główne tezy paradygmatu interpretatywistycznego | 160 |
5. 2. Dyskurs pedagogiki alternatywnej na przykładzie nieautorytarnych teorii wychowania | 163 |
5. 3. Cechy wychowania jako działania w dyskursie pedagogiki alternatywnej | 173 |
6. Działanie wychowawcze jako/czy specyficzna podmiotowa aktywność – perspektywa paradygmatu radykalnie humanistycznego/krytycznego | 174 |
6. 1. Główne tezy dyskursu radykalnie humanistycznego | 174 |
6. 2. Krytyczno-emancypacyjna teoria wychowania | 178 |
6. 3. Cechy wychowania jako działania w perspektywie radykalnego humanizmu | 187 |
Rozdział IV. Koncepcje działania wychowawczego. Dwa wymiary przestrzeni wychowawczej | 189 |
1. Działanie wychowawcze jako wychowywanie innych do samowychowania. Perspektywa pedagogii współdziałania | 191 |
1. 1. Ontologia działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania | 194 |
1. 2. Relacja wychowawca - wychowanek | 197 |
1. 3. Antropologiczny kontekst działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania | 202 |
1. 4. Racjonalność działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania | 206 |
1. 5. Ambiwalencja jako stan towarzyszący działającemu wychowawcy | 210 |
1. 6. Pedagogia współdziałania. Podstawowe pytania i racje działania | 212 |
2. Działanie wychowawcze jako działanie intencjonalnie instrumentalne. Perspektywa pedagogii skuteczności | 216 |
2. 1. Ontologia działania wychowawczego jako działania intencjonalnie instrumentalnego | 216 |
2. 2. Antropologiczne konteksty realizacji działania intencjonalnie instrumentalnego | 223 |
2. 3. Relacja między wychowawcą a wychowankiem | 225 |
2. 4. Typ racjonalności dominujący w działaniu intencjonalnie instrumentalnym | 227 |
2. 5. Omnipotencja jako stan towarzyszący działającemu wychowawcy | 228 |
2. 6. Pedagogia skuteczności. Podstawowe pytania i racje działania | 229 |
Rozdział V. Pedagogiczne implikacje intencjonalnej instrumentalności wychowania. Fenomen pewnej pedagogii | 233 |
1. Intencjonalność we współczesnej myśli pedagogicznej | 235 |
1. 1. Intencjonalność jako kategoria opisowa, jako pojęcie określające ontologiczne własności działającego podmiotu | 237 |
1. 2. Intencjonalność jako kategoria wartościująca, jako pojęcie określające cechę działania wychowawczego | 240 |
1. 3. Sensotwórcza i strukturotwórcza funkcja intencjonalności | 242 |
2. Intencjonalność w wychowywaniu innych. Fenomen pedagogiki instrumentalnej/adaptacyjnej | 244 |
2. 1. Intencjonalna instramentalność a wiedza o wychowaniu. Status/tożsamość pedagogiki i teorii wychowania jako dyscyplin naukowych | 244 |
2. 2. Intencjonalna instrumentalność działania wychowawczego a relacja teoria - praktyka pedagogiczna | 248 |
2. 3. Pedagogia czy pedagogizm? Intencjonalna instrumentalność a sztuka konstruowania własnych działań wychowawczych | 249 |
Konkluzja/Zamiast zakończenia | 253 |
Bibliografia | 259 |
Indeks nazwisk | 287 |
The Problem of Intentionality of the Upbringing Activity. Theoretical Study (Summary) | 295 |
Od redakcji | 297 |