Międzynarodowa wymiana usług

-22%

Międzynarodowa wymiana usług

4 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,89  39,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,60 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,55 zł  


30,89

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Międzynarodowa wymiana usług to pierwsza publikacja w polskiej literaturze przedstawiająca w sposób kompleksowy przesłanki, uwarunkowania oraz dotychczasowe efekty procesu liberalizacji międzynarodowego obrotu usługami. Autorka omawia miejsce sektora usług w gospodarce narodowej i wymianie międzynarodowej, rekonstruuje działania państw na rzecz liberalizacji rynku usług w skali globalnej, regionalnej oraz w bilateralnych umowach handlowych. Dużo uwagi poświęca analizie barier utrudniających międzynarodowy handel w tej dziedzinie. Prezentuje także argumenty za i przeciw protekcjonizmowi i liberalizacji.


Publikacja jest adresowana do studiujących stosunki międzynarodowe, ekonomię, finanse i bankowość. Powinna być też pomocna dla dziennikarzy i polityków oraz dla wszystkich zainteresowanych problemami współczesnej gospodarki światowej.


Rok wydania2009
Liczba stron366
KategoriaStosunki międzynarodowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-340-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis wykresów, tabel i map    8
  Wykaz skrótów    11
  Wstęp    15
  Rozdział 1. Podstawy teorii usług    21
    1.1. Kwestie definicyjne    21
      1.1.1. Definicje usług    21
      1.1.2. Cechy usług    29
      1.1.3. Klasyfikacje usług    32
      1.1.4. Rynek usług i jego cechy    35
    1.2. Miejsce usług w historii myśli ekonomicznej    37
      1.2.1. Usługi w teorii ekonomii    37
      1.2.2. Usługi w koncepcjach strukturalnego rozwoju gospodarki    41
    1.3. Teoretyczne ujęcia międzynarodowej wymiany usług    47
      1.3.1. Pojęcie międzynarodowego handlu usługami    49
      1.3.2. Usługi w teoriach handlu międzynarodowego    54
      1.3.3. Usługi w teoriach migracji czynników wytwórczych    56
      1.3.4. Modele międzynarodowej wymiany usług    57
  Rozdział 2. Sektor usług w gospodarce narodowej i wymianie międzynarodowej    60
    2.1. Rola usług w rozwoju gospodarczym państwa    60
      2.1.1. Udział usług w tworzeniu PKB i zatrudnieniu    60
      2.1.2. Przyczyny wzrostu znaczenia usług w gospodarce    69
    2.2. Rozwój międzynarodowego handlu usługami    80
      2.2.1. Struktura geograficzna światowego handlu usługami    81
      2.2.2. Struktura rzeczowa międzynarodowej wymiany usług    87
    2.3. Specyfika międzynarodowych obrotów usługowych    93
      2.3.1. Międzynarodowy rynek usług    94
  Rozdział 3. Protekcjonizm i liberalizacja międzynarodowego handlu usługami    99
    3.1. Narzędzia polityki handlowej odnoszące się do sfery usług    99
      3.1.1. Bariery w handlu transgranicznym    102
      3.1.2. Bariery w zagranicznej konsumpcji usług    106
      3.1.3. Bariery w świadczeniu usług w trybie obecności handlowej    110
      3.1.4. Bariery w migracji osób fizycznych świadczących usługi    113
    3.2. Rola państwa w procesie liberalizacji handlu usługami    117
    3.3. Między wolnym handlem a protekcjonizmem    119
      3.3.1. Podmioty wspierające liberalizację międzynarodowego handlu usługami    122
      3.3.2. Społeczny ruch sprzeciwu wobec liberalizacji międzynarodowego handlu usługami    129
    3.4. Argumenty na rzecz liberalizacji usług    137
    3.5. Podejście globalne i regionalne w likwidacji protekcjonizmu w handlu usługami    140
  Rozdział 4. Polityka liberalizacji handlu usługami w ramach GATT/WTO    144
    4.1. Geneza liberalizacji międzynarodowego handlu usługami    144
      4.1.1. Pierwsze regulacje międzynarodowych obrotów usługowych    144
      4.1.2. Problem włączenia usług do rokowań GATT    150
      4.1.3. Runda Urugwajska GATT    159
    4.2. Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS)    168
    4.3. Poziom zobowiązań liberalizacyjnych    179
    4.4. Dynamika procesu liberalizacji handlu usługami po zakończeniu Rundy Urugwajskiej GATT    190
      4.4.1. Porozumienie w sprawie usług telekomunikacji podstawowej    191
      4.4.2. Negocjacje w sprawie usług finansowych    195
      4.4.3. Obecność osób fizycznych świadczących usługi    197
      4.4.4. GATS 2000    198
    4.5. Runda Doha – konfrontacja zwolenników protekcjonizmu i liberalizacji handlu usługami    199
  Rozdział 5. Liberalizacja handlu usługami w układach regionalnych    207
    5.1. Liberalizacja handlu usługami w Unii Europejskiej    207
      5.1.1. Traktatowa swoboda świadczenia usług    207
      5.1.2. Usługi w procesie budowy jednolitego rynku wewnętrznego    209
      5.1.3. Dyrektywa o usługach na rynku wewnętrznym    212
    5.2. Proces liberalizacji handlu usługami na półkuli zachodniej    218
      5.2.1. Integracja gospodarcza państw Ameryki Północnej    218
      5.2.2. Liberalizacja handlu usługami w latynoamerykańskich porozumieniach integracyjnych    223
      5.2.3. Strefa Wolnego Handlu Ameryk    230
    5.3. Liberalizacja handlu usługami w regionie Azji i Pacyfiku    232
      5.3.1. Ramowe porozumienie ASEAN w sprawie usług    232
      5.3.2. Rada Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku    238
      5.3.3. Strefa Wolnego Handlu Australia – Nowa Zelandia    242
    5.4. Liberalizacja handlu usługami w wybranych bilateralnych porozumieniach o wolnym handlu    243
      5.4.1. Strefa wolnego handlu Stany Zjednoczone – Republika Korei    245
      5.4.2. Porozumienie o współpracy gospodarczej Indie – Singapur    248
      5.4.3. Strefa wolnego handlu Japonia – Malezja    250
  Rozdział 6. Znaczenie procesu liberalizacji międzynarodowych obrotów usługowych    252
    6.1. Efekty liberalizacji międzynarodowego sektora usług dla gospodarki światowej i narodowej    252
      6.1.1. Wpływ na wzrost gospodarczy    254
      6.1.2. Wpływ na dochód narodowy    257
      6.1.3. Oddziaływanie na przepływy czynników produkcji    262
    6.2. Efekty sektorowe    272
      6.2.1. Usługi finansowe    273
      6.2.2. Usługi telekomunikacyjne    279
      6.2.3. Usługi transportowe    286
  Zakończenie. Ocena i perspektywy dalszej liberalizacji międzynarodowego    290
  Aneks    300
  Bibliografia    321
RozwińZwiń