POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Czym jest szczęście stanowiące, zdaniem Arystotelesa, nadrzędny cel ludzkiego życia? Czy polega na wartościowej aktywności etycznej, czy może należy je utożsamić z filozoficzną kontemplacją? Czy w życiu, którego celem jest osiągnięcie własnego szczęścia, pozostaje choć trochę miejsca na działania mające na względzie dobro innych ludzi? Czy wartościowa przyjaźń musi być bezinteresowna? Co to znaczy, że człowiek wartościowy sam sobie jest najlepszym przyjacielem? Czym jest i jak przebiega rywalizacja, której przedmiotem jest wartościowość etyczna?
To niektóre z pytań pojawiających się w prezentowanej książce. Poszukując odpowiedzi, autorka stara się również, niejako przy okazji, przekonać czytelnika, że sprowadzanie egoizmu do formuły: „dążenie do realizacji własnego interesu" jest dużym uproszczeniem; próbuje także zwrócić uwagę na to, że egoizm wcale nie musi być synonimem postawy podejrzanej z punktu widzenia moralności zdroworozsądkowej.
Olga Dryla - dr filozofii, asystent w Zakładzie Badań nad Etyką Zawodową Instytutu Filozofii UJ, sekretarz redakcji internetowego Czasopisma Filozoficznego „Diametros"; w obszarze jej zainteresowań naukowych mieści się filozofia starożytna, etyka oraz bioetyka.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2463-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ I. UWAGI WSTĘPNE | 8 |
ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ 2. SYSTEMATYZACJA STANOWISK EGOISTYCZNYCH | 11 |
2.1 Egoizm psychologiczny | 12 |
2.2 Motywy i cele | 16 |
2.3 Egoizm etyczny | 18 |
CZĘŚĆ II. SZCZĘŚCIE | 24 |
ROZDZIAŁ 3. PREZENTACJA ZAGADNIENIA | 25 |
3.1 Szczęście w I księdze Etyki nikomachejskiej | 26 |
3.2 Szczęście w X księdze Etyki nikomachejskiej | 31 |
3.3 Możliwe interpretacje | 34 |
ROZDZIAŁ 4. PODWAŻENIE EUDAJMONIZMU | 37 |
4.1 Eudajmonizm aksjologiczny | 38 |
4.2 Eudajmonizm racjonalny | 41 |
4.3 Fragment 1094a18–22 | 47 |
4.4 Intelektualistyczna interpretacja teorii szczęścia | 51 |
ROZDZIAŁ 5. EUDAJMONIZM NEUTRALISTYCZNY | 55 |
ROZDZIAŁ 6. INKLUZYWIZM | 65 |
6.1 Inkluzywizm skrajny | 67 |
6.1.1 Szczęście jako cel najbardziej kompletny | 68 |
6.1.2 Szczęście jako dobro samowystarczalne i niepolepszalne | 70 |
6.1.3 Argument z funkcji | 71 |
6.2 Inkluzywizm umiarkowany (1) | 76 |
6.2.1 Cel inkluzywny a cel dominujący | 76 |
6.2.2 Nieinkluzywne odczytanie warunku samowystarczalności i niepolepszalności | 81 |
6.3 Inkluzywizm umiarkowany (2) | 83 |
6.3.1 Argument z funkcji | 84 |
6.3.2 Doskonałe szczęście | 87 |
6.4 Podsumowanie | 90 |
6.4.1 Klasyfikacja stanowisk interpretacyjnych | 90 |
6.4.2 Bí?ç ????µ????? | 93 |
6.4.3 Aktywność teoretyczna a aktywność praktyczna | 94 |
CZĘŚĆ III. NIEEGOISTYCZNE MOTYWY W ETYCE ARYSTOTELESA | 100 |
ROZDZIAŁ 7. BEZINTERESOWNA ŻYCZLIWOŚĆ | 101 |
7.1 Przyjaźń | 101 |
7.2 ?????? – rozstrzygnięcia terminologiczne | 107 |
7.3 Bezinteresowna życzliwość a odmiany przyjaźni | 111 |
7.3.1 Bezinteresowna życzliwość jako wyznacznik przyjaźni | 113 |
7.3.2 Bezinteresowna życzliwość jako wyznacznik przyjaźni moralnej | 119 |
7.3.3 Bezinteresowna życzliwość w rozdziale 9.5 Etyki nikomachejskiej | 122 |
ROZDZIAŁ 8. PIĘKNO MORALNE | 125 |
8.1 Prezentacja zagadnienia | 125 |
8.2 Piękno jako cel działania | 127 |
8.2.1 Piękno a dobra naturalne | 128 |
8.2.2 Piękno a dobra chwalebne | 130 |
8.3 Piękno jako formalna cecha działania | 132 |
8.4 Podsumowanie | 136 |
ROZDZIAŁ 9. MORALNA RYWALIZACJA | 139 |
9.1 Prezentacja zagadnienia | 139 |
9.2 Dobro etyczne jako dobro wyczerpywalne | 143 |
9.3 Nieantagonistyczny charakter rywalizacji moralnej | 146 |
9.4 Podsumowanie | 152 |
9.4.1 Moralna rywalizacja a życzliwość | 153 |
9.4.2 Moralna rywalizacja a przyjaźń | 156 |
9.4.3 Piękno moralne a szczęście | 158 |
ZAKOŃCZENIE | 161 |
BIBLIOGRAFIA | 163 |