Rzeczywistość (nie)opisana

Życie teatru na łamach prasy branżowej w latach 1983–1989

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,16  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


15,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób przedstawia wizje życia teatralnego kreowane przez trzy czasopisma branżowe ukazujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej świetnie pokazuje społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą, a także sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na indywidualnych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest ciekawą i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga precyzyjnego warsztatu badawczego związanego m.in. z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się sporymi umiejętnościami.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Kurka


Rok wydania2020
Liczba stron206
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-050-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. Fakty, czyli co wiadomo „na pewno”    15
  1.1. Redagowali, pisali, wydawali    16
  1.2. Teatr, jaki był    23
  
  Rozdział II. Trzy czasopisma – trzy teatry?    27
  2.1. „Teatr”: pesymistyczny obraz z optymistycznym akcentem    28
  2.1.1. Czy teatr jest produktem, a widz klientem?    31
  2.1.2. Jaka płaca, taka praca (albo na odwrót)?    38
  2.1.3. Teatry „A” i teatry „B”    44
  2.1.4. A może jednak wolny rynek?    48
  2.2. A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź, czyli „Dialogu” ucieczka od PRL    51
  2.2.1. Teatr i przymierze    53
  2.2.2. Co dalej z przymierzem?    59
  2.2.3. Metakomentarz zamiast „osobofotela”    66
  2.3. „Scena”: zwrot ku prowincji i popkulturze    74
  2.3.1. W terenie    75
  2.3.2. Gdy w teatrze kryzys, triumfuje muzyka    82
  
  Rozdział III. „Zna pani tę historię? Nie znam” (czyli rozmowy o przeszłości)    85
  3.1. Redaktorzy naczelni – postawy i nastroje    86
  3.2. Redakcje i ich strategie    95
  3.3. Gry z cenzurą    109
  3.4. Życie teatralne – weryfikacja    114
  3.5. Zawsze tu i zawsze tak    127
  
  (Nie)zakończenie    129
  Rozmowa z Izabellą Cywińską    135
  Rozmowa z Małgorzatą Dziewulską    139
  Rozmowa ze Sławomirą Łozińską    143
  Rozmowa z Januszem Majcherkiem    147
  Rozmowa z Tadeuszem Nyczkiem    155
  Rozmowa z Barbarą Osterloff     161
  Rozmowa z Krzysztofem Sielickim    169
  Rozmowa z Jackiem Sieradzkim    177
  Rozmowa z Małgorzatą Szpakowską    183
  Rozmowa z Lechem Śliwonikiem    189
  
  Bibliografia    197
  
  Indeks nazwisk    203
RozwińZwiń