Łódzki teatr Bogdana Hussakowskiego 1979-1992

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


22,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niewątpliwym atutem książki jest pionierski charakter podjętych w niej badań. Stanowi ona pierwszą monograficzną próbę opisu dorobku artystycznego Bogdana Hussakowskiego jako reżysera i cenionego dyrektora dwóch teatrów – im. Jana Kochanowskiego w Opolu i im. Stefana Jaracza w Łodzi. Autorka scaliła materiał rozproszony w licznych tekstach źródłowych, tworząc portret artysty, który nie doczekał się dotąd żadnego kompletnego opracowania, choć odcisnął trwały i ważny ślad w historii teatrów czasu PRL.
Trafnym pomysłem jest wyeksponowanie jako kluczowego rysu tego portretu predyspozycji, działań i zasług Hussakowskiego w roli dyrektora tak wymagającej instytucji, jak Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, przeżywający frekwencyjno-artystyczną zapaść w okresie poprzedzającym stan wojenny i w ostatniej dekadzie PRL. Całkowicie uzasadnione w tym kontekście zainteresowanie autorki specyfiką społeczno-kulturalną PRL-owskiej Łodzi nadaje książce dodatkowy walor opowieści o mieście, które w dużym stopniu za sprawą Bogdana Hussakowskiego przestało być u progu lat osiemdziesiątych teatralnym ugorem.
Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Jarmułowicz
Publikacja powstała na podstawie doktoratu przygotowywanego przez Annę Magdalenę Zgodę, którego nie zdążyła obronić. Uwolniony z akademickiego dyskursu układa się w opowieść o drodze artystycznej Bogdana Hussakowskiego. Początkowo praca miała obejmować trzynastoletni okres dyrekcji Hussakowskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Systematyczność i dociekliwość autorki sprawiła, że musiała prześledzić drogę artystyczną swojego bohatera od lat najwcześniejszych, od okresu studiów poprzez kolejne etapy pracy Krakowie i Opolu, zanim obszernie i wyczerpująco omówiła sezony spędzone w Łodzi. Należy żałować, że opracowanie to nie obejmuje późniejszej dyrekcji Hussakowskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz jego ostatniego okresu twórczości. Niezależnie od tego, wartość pracy Anny Magdaleny Zgody polega na tym, że jest to pierwsza próba systematycznego opisania drogi artystycznej Bogdana Hussakowskiego do roku 1992.
Ze Wstępu prof. dr hab. Małgorzaty Leyko


Rok wydania2020
Liczba stron288
KategoriaTeatrologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-176-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O Autorce i Jej książce    9
  
  Wstęp    11
  
  Część I. Bogdan Hussakowski. Dojrzewanie i dojrzałość reżysera    15
  Postawa ciekawości i aktywności poznawczej    15
  Pod skrzydłami mistrzów    21
  Zygmunt Hübner    23
  Jerzy Jarocki    27
  Teatr jako redukcja elementów    29
  Teatr jako poszukiwanie własnej tożsamości    32
  Mała stabilizacja. Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu    54
  
  Część II. Dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi (1979–1992)    71
  Łódź – złe miasto w złym czasie    71
  Miłość surowa, czasem bardzo krytyczna    81
  Następca Jana Maciejowskiego    84
  Dyrektor w sztywnym gorsecie przepisów    88
  Trzy sceny – zwiększona szansa dotarcia do widza    108
  Duża i Mała Scena    111
  Scena 7.15    143
  Teatralny świat Bogdana Hussakowskiego    148
  Partnerzy artystyczni    155
  Maciej Prus    159
  Mikołaj Grabowski    171
  Waldemar Zawodziński    189
  
  Zamiast zakończenia    201
  
  Aneks. Teksty Bogdana Hussakowskiego    203
  
  Bibliografia    255
  
  Wykaz zdjęć    269
  
  Bogdan Hussakowski – nagrody i odznaczenia    271
  Bogdan Hussakowski – realizacje teatralne i telewizyjne    273
RozwińZwiń