POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Osobie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną przez bardzo długi okres czasu odmawiano miejsca w przestrzeni edukacyjnej. Pojawiła się ona w niej dopiero na mocy Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w stopniu głębokim (Dz. U. 1997 Nr 14. poz. 76). Niniejsza książka stanowi efekt realizacji projektu badawczego, którego celem było ukazanie niejednoznaczności rozumienia statusu osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w polskim systemie edukacji. Ową niejednoznaczność oddaje w pełni termin rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2522-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Instrumentarium deskrypcyjne rzeczywistości edukacyjnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 15 |
1.1. Wyjaśnienie pojęć: rzeczywistość, rzeczywistość osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 15 |
1.2. Wyjaśnienie pojęć: rzeczywistość edukacyjna i nieedukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 19 |
1.3. Specyfika rzeczywistości edukacyjnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 26 |
1.4. Wymiary rzeczywistości edukacyjnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 27 |
Rozdział 2. Instrumentarium deskrypcyjne osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 38 |
2.1. Wyjaśnienie pojęć: niepełnosprawność intelektualna, głęboką niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona | 38 |
2.2. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i wymiary jej funkcjonowania | 48 |
Rozdział 3. Metodologia badań własnych | 74 |
3.1. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i jej rzeczywistość edukacyjna w świetle badań empirycznych | 74 |
3.2. Problematyka badawcza i paradygmat badania | 77 |
3.3. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku | 81 |
3.4. Problemy etyczne pojawiające się w realizowanym projekcie badawczym | 85 |
3.5. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku: ramy organizacyjne projektu badawczego | 93 |
3.6. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku: metody zbierania danych | 96 |
3.7. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku: analiza wyników badania i sposób ich prezentacji | 104 |
Rozdział 4. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście chronosystemu | 109 |
4.1. Procesy zachodzące na poziomie chronosystemu wpływające na rzeczywistość edukacyjną osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 109 |
4.2. Deskryptory procesów zachodzących w chronosystemie wpływających na rzeczywistość edukacyjną osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: dyskurs świętości życia | 115 |
4.3. Deskryptory procesów zachodzących w chronosystemie wpływających na rzeczywistość edukacyjną osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: dyskurs jakości życia | 119 |
Rozdział 5. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście makrosystemu | 132 |
5.1. Procesy i ich deskryptory zachodzące na poziomie makrosystemu mające wpływ na rzeczywistość edukacyjną osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: perspektywa „wczoraj | 132 |
5.2. Procesy i ich deskryptory zachodzące na poziomie makrosystemu mające wpływ na rzeczywistość edukacyjną osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: perspektywa „tu i teraz” | 150 |
5.3. Dane liczbowe dotyczące rzeczywistości edukacyjnej osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną na poziomie makrosystemu: perspektywa „tu i teraz” | 177 |
Rozdział 6. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście mikrosystemu – perspektywa osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 200 |
6.1.Dlaczego perspektywa osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną? | 200 |
6.2. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: transport | 206 |
6.3. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: czynności organizacyjno-porządkowe | 222 |
6.4. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: spożywanie posiłku | 227 |
6.5. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: czynności związane z higieną osobistą | 236 |
6.6. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: zajęcia związane z edukacją i rehabilitacją | 241 |
6.7. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: odpoczynek | 253 |
6.8. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: pobyt w świetlicy szkolnej | 258 |
Rozdział 7. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście mikrosystemu – perspektywa „INNYCH” | 264 |
7.1. Dlaczego perspektywa „INNYCH”? | 264 |
7.2. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: transport | 266 |
7.3. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze | 272 |
7.4. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: relacja z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 289 |
7.5. Rzeczywistość osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: status nauczyciela z osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną | 320 |
7.6. Rzeczywistość edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: współpraca – nauczyciel – nauczyciel - osoba pomagająca | 326 |
Refleksje końcowe | 336 |
Bibliografia | 341 |
(Non-)Educational Reality of a Person with Profound Intellectual Disability. An Instrumental Multi-Case Study (Summary) | 365 |