Edukacyjne konteksty psychologii pozytywnej

Edukacyjne konteksty psychologii pozytywnej

Studium teoretyczno-empiryczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor przedstawia praktyczne możliwości uczenia młodzieży dobrostanu psychicznego i odporności, bazując na teoretycznych koncepcjach psychologii pozytywnej. Prezentuje współczesne badania na temat stanu psychospołecznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców i stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu polski system edukacji potrzebuje zmiany w kontekście wzmacniania zdrowia psychicznego jego podmiotów. Przedstawia genezę psychologii pozytywnej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch koncepcji: Martina Seligmana oraz Carol Dweck. Autor prezentuje również kilka, praktycznych i zweryfikowanych empirycznie, modeli wdrożeniowych (m.in.: PERMA, zrównoważonej mądrości, włączania rodziców w działania na rzecz edukacji, przywództwa w kontekście szkolnym), które odpowiadają na pytanie, jak budować odporność psychiczną wśród różnych podmiotów systemu szkolnego; omawia założenia oraz wyniki własne dotyczące korelacji pomiędzy stylem atrybucji ucznia, jego przekonaniami na temat inteligencji a ocenami szkolnymi. Książkę dopełnia przykładowy program szkoleniowy dla nauczycieli.


Rok wydania2020
Liczba stron216
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3616-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  ROZDZIAŁ 1. PERSPEKTYWA GŁÓWNYCH PODMIOTÓW SYSTEMU SZKOLNEGO 11
    1.1. Uczeń – perspektywa psychospołeczna     11
    1.2. Nauczyciel – perspektywa psychospołeczna     20
    1.3. Rodzic – perspektywa psychospołeczna     29
    1.4. Szkoła jako przestrzeń komunikacyjna     38
    1.5. Podsumowanie    49
  ROZDZIAŁ 2. PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W INTERWENCJACH EDUKACYJNYCH – GENEZA, STAN OBECNY, PERSPEKTYWY     53
    2.1. Geneza, rozwój i perspektywy psychologii pozytywnej     53
    2.2. Psychologia poznawcza jako fundament psychologii pozytywnej     67
    2.3. Główne nurty edukacyjne psychologii pozytywnej – atrybucje i nastawienia     72
      2.3.1. Styl atrybucji jako predykator sukcesów edukacyjnych i zawodowych     72
      2.3.2. Nastawienie na rozwój a nastawienie na trwałość – nowe ujęcie koncepcji inteligencji     77
    2.4. Perspektywa biologiczna w badaniach edukacyjnych     81
    2.5. Podsumowanie     87
  ROZDZIAŁ 3. PRAKTYKA EDUKACYJNA OPARTA NA PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ    91
    3.1. Model PERMA jako wyznacznik kierunków wsparcia edukacyjnego     91
    3.2. Model budowania odporności psychicznej ucznia     95
    3.3. Model zrównoważonej mądrości     105
    3.4. Model włączania rodziców w działania na rzecz edukacji pozytywnej     111
    3.5. Model przywództwa w kontekście szkolnym     116
    3.6. Przegląd pozostałych rozwiązań systemowych, opartych na psychologii pozytywnej     124
    3.7. Podsumowanie     132
  ROZDZIAŁ 4. BADANIA WŁASNE – METODYKA, WYNIKI, POLEMIKA     136
    4.1. Przedmiot i cel badań     136
    4.2. Problemy i hipotezy badawcze     137
    4.3. Zmienne     141
    4.5. Analiza wyników badań własnych     144
    4.6. Dyskusja     157
  ANEKS. MODEL KSZTAŁCENIA OPARTY NA PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ – PRAKTYKA SZKOLNA     180
  LITERATURA     193
  ZAŁĄCZNIKI     206
  SPIS RYCIN     212
  SPIS TABEL     213
  SPIS ZAŁĄCZNIKÓW     214
  SUMMARY. Educational contexts of positive psychology. Theoretical-empirical study     215
RozwińZwiń