POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Autor przedstawia praktyczne możliwości uczenia młodzieży dobrostanu psychicznego i odporności, bazując na teoretycznych koncepcjach psychologii pozytywnej. Prezentuje współczesne badania na temat stanu psychospołecznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców i stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu polski system edukacji potrzebuje zmiany w kontekście wzmacniania zdrowia psychicznego jego podmiotów. Przedstawia genezę psychologii pozytywnej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch koncepcji: Martina Seligmana oraz Carol Dweck. Autor prezentuje również kilka, praktycznych i zweryfikowanych empirycznie, modeli wdrożeniowych (m.in.: PERMA, zrównoważonej mądrości, włączania rodziców w działania na rzecz edukacji, przywództwa w kontekście szkolnym), które odpowiadają na pytanie, jak budować odporność psychiczną wśród różnych podmiotów systemu szkolnego; omawia założenia oraz wyniki własne dotyczące korelacji pomiędzy stylem atrybucji ucznia, jego przekonaniami na temat inteligencji a ocenami szkolnymi. Książkę dopełnia przykładowy program szkoleniowy dla nauczycieli.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3616-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ 1. PERSPEKTYWA GŁÓWNYCH PODMIOTÓW SYSTEMU SZKOLNEGO 11 | |
1.1. Uczeń – perspektywa psychospołeczna | 11 |
1.2. Nauczyciel – perspektywa psychospołeczna | 20 |
1.3. Rodzic – perspektywa psychospołeczna | 29 |
1.4. Szkoła jako przestrzeń komunikacyjna | 38 |
1.5. Podsumowanie | 49 |
ROZDZIAŁ 2. PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W INTERWENCJACH EDUKACYJNYCH – GENEZA, STAN OBECNY, PERSPEKTYWY | 53 |
2.1. Geneza, rozwój i perspektywy psychologii pozytywnej | 53 |
2.2. Psychologia poznawcza jako fundament psychologii pozytywnej | 67 |
2.3. Główne nurty edukacyjne psychologii pozytywnej – atrybucje i nastawienia | 72 |
2.3.1. Styl atrybucji jako predykator sukcesów edukacyjnych i zawodowych | 72 |
2.3.2. Nastawienie na rozwój a nastawienie na trwałość – nowe ujęcie koncepcji inteligencji | 77 |
2.4. Perspektywa biologiczna w badaniach edukacyjnych | 81 |
2.5. Podsumowanie | 87 |
ROZDZIAŁ 3. PRAKTYKA EDUKACYJNA OPARTA NA PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ | 91 |
3.1. Model PERMA jako wyznacznik kierunków wsparcia edukacyjnego | 91 |
3.2. Model budowania odporności psychicznej ucznia | 95 |
3.3. Model zrównoważonej mądrości | 105 |
3.4. Model włączania rodziców w działania na rzecz edukacji pozytywnej | 111 |
3.5. Model przywództwa w kontekście szkolnym | 116 |
3.6. Przegląd pozostałych rozwiązań systemowych, opartych na psychologii pozytywnej | 124 |
3.7. Podsumowanie | 132 |
ROZDZIAŁ 4. BADANIA WŁASNE – METODYKA, WYNIKI, POLEMIKA | 136 |
4.1. Przedmiot i cel badań | 136 |
4.2. Problemy i hipotezy badawcze | 137 |
4.3. Zmienne | 141 |
4.5. Analiza wyników badań własnych | 144 |
4.6. Dyskusja | 157 |
ANEKS. MODEL KSZTAŁCENIA OPARTY NA PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ – PRAKTYKA SZKOLNA | 180 |
LITERATURA | 193 |
ZAŁĄCZNIKI | 206 |
SPIS RYCIN | 212 |
SPIS TABEL | 213 |
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW | 214 |
SUMMARY. Educational contexts of positive psychology. Theoretical-empirical study | 215 |