POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Praca wpisuje się w najlepszy nurt tradycji kontekstualnych badań empirycznych języka dziecka z pogranicza językoznawstwa i psychologii rozwojowej, wyznaczony m.in. przez nazwiska J.B. de Courtenaya, S. Szumana, G.W. Shugar, M. Smoczyńskiej, M. Przetacznikowej, L. Kaczmarka, M. Kielar-Turskiej i in.; dodajmy – badań poszerzonych jednak o nowatorską propozycję kognitywnej metodologii opisu. […] Książka odznacza się przemyślaną konstrukcją podporządkowana kognitywnej oraz psycholingwistycznej metodologii, skoncentrowaną na problemie organizowania i wyrażania w języku wiedzy o emocjach podstawowych (takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd, ciekawość) oraz niektórych emocjach pochodnych (podziw, tęsknota i zdziwienie) przez dzieci pozostające na różnych etapach rozwoju poznawczego. (Z recenzji prof. dr. hab. Jana Ożdżyńskiego)
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9028-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział I | 17 |
Język – myślenie – rzeczywistość. Obraz świata ukryty w języku | 17 |
1.1. Główne tezy dotyczące roli języka w tworzeniu rzeczywistości | 17 |
1.1.1. Kognitywne ujęcie znaczenia | 31 |
1.1.2. Pojęcie „językowego obrazu świata” | 38 |
1.1.3. Model definicji kognitywnej | 41 |
1.2. Reprezentacja wiedzy w umyśle | 44 |
1.2.1. Pojęcie umysłu | 44 |
1.2.2. Modele funkcjonowania poznawczego | 47 |
1.2.2.1. Rola procesów poznawczych w przetwarzaniu informacji | 51 |
1.2.2.2. Reprezentacja poznawcza. Modele wiedzy o świecie i wiedzy językowej | 54 |
Rozdział II | 65 |
Natura zjawisk emocjonalnych | 65 |
2.1. Fundamenty psychologii emocji | 66 |
2.2. Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne | 68 |
2.3. Neuropsychologiczne modele emocji | 73 |
2.4. Charakterystyka zjawisk emocjonalnych | 75 |
2.4.1. Poznawcza reprezentacja emocji | 78 |
2.4.2. Inteligencja emocjonalna a aleksytymia | 80 |
2.5. Lingwistyczne sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych | 80 |
Rozdział III | 91 |
Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka | 91 |
3.1. Rozwój pojęciowy w ujęciu J. Piageta | 91 |
3.2. Nabywanie i tworzenie pojęć w koncepcji L. S. Wygotskiego | 98 |
3.3. Koncepcja J. S. Brunera | 100 |
3.4. Psycholingwistyczne koncepcje opanowywania znaczeń | 101 |
3.5. Znaczenie wyrazu w pracach o charakterze językoznawczym | 106 |
3.6. Rozwój dzieci z zespołem Downa | 110 |
3.6.1. Charakterystyka cech fizycznych | 111 |
3.6.2. Charakterystyczne cechy osobowości i temperamentu | 113 |
3.6.3. Zdolności intelektualne i rozwój społeczny osób z zespołem Downa | 115 |
3.6.4. Rozwój mowy w zespole Downa | 120 |
3.7. Konkretny i hierarchiczny poziom funkcjonowania poznawczego człowieka | 124 |
Rozdział IV | 129 |
Podstawy metodologiczne pracy | 129 |
4.1. Problem badawczy | 129 |
4.2. Charakterystyka badanych grup | 135 |
4.3. Sposób zbierania materiału | 140 |
Rozdział V | 147 |
Językowa projekcja emocji w wypowiedziach sześcioletnich dzieci | 147 |
5.1. Interpretacje wyrazów mimicznych | 147 |
5.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji | 152 |
5.2.1. Radość | 152 |
5.2.2. Ciekawość | 162 |
5.2.3 Zdziwienie | 170 |
5.2.4. Podziw | 176 |
5.2.5. Strach | 178 |
5.2.6. Złość | 191 |
5.2.7. Smutek | 199 |
5.2.8. Wstręt | 209 |
5.2.9. Wstyd | 217 |
5.2.10. Tęsknota | 225 |
5.3. Podsumowanie | 231 |
Rozdział VI | 245 |
Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dziesięcioletnich dzieci | 245 |
6.1. Interpretacje wyrazów mimicznych | 245 |
6.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji | 248 |
6.2.1. Radość | 248 |
6.2.2. Ciekawość | 257 |
6.2.3. Zdziwienie | 264 |
6.2.4. Podziw | 271 |
6.2.5. Strach | 277 |
6.2.6. Złość | 288 |
6.2.7. Smutek | 298 |
6.2.8. Wstręt | 305 |
6.2.9. Wstyd | 311 |
6.2.10. Tęsknota | 317 |
6.3. Podsumowanie | 324 |
Rozdział VII | 337 |
Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci z zespołem Downa | 337 |
7.1. Interpretacje wyrazów mimicznych | 337 |
7.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji | 344 |
7.2.1. Radość | 345 |
7.2.2. Ciekawość | 350 |
7.2.3. Zdziwienie | 353 |
7.2.4. Podziw | 354 |
7.2.5. Strach | 354 |
7.2.6. Złość | 361 |
7.2.7. Smutek | 364 |
7.2.8. Wstręt | 366 |
7.2.9. Wstyd | 367 |
7.2.10. Tęsknota | 369 |
7.3. Podsumowanie | 373 |
Rozdział VIII | 381 |
Podobieństwa i różnice w sposobach definiowania nazw emocji | 381 |
Bibliografia | 391 |
Aneks | 415 |
Załącznik nr 1 Mimiczne wyrazy emocji | 415 |
Załącznik nr 2 Prace dzieci | 421 |