Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci w normie intelektualnej i dzieci z zespołem Downa

Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci w normie intelektualnej i dzieci z zespołem Downa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 44,10 zł  


44,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca wpisuje się w najlepszy nurt tradycji kontekstualnych badań empirycznych języka dziecka z pogranicza językoznawstwa i psychologii rozwojowej, wyznaczony m.in. przez nazwiska J.B. de Courtenaya, S. Szumana, G.W. Shugar, M. Smoczyńskiej, M. Przetacznikowej, L. Kaczmarka, M. Kielar-Turskiej i in.; dodajmy – badań poszerzonych jednak o nowatorską propozycję kognitywnej metodologii opisu. […] Książka odznacza się przemyślaną konstrukcją podporządkowana kognitywnej oraz psycholingwistycznej metodologii, skoncentrowaną na problemie organizowania i wyrażania w języku wiedzy o emocjach podstawowych (takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd, ciekawość) oraz niektórych emocjach pochodnych (podziw, tęsknota i zdziwienie) przez dzieci pozostające na różnych etapach rozwoju poznawczego. (Z recenzji prof. dr. hab. Jana Ożdżyńskiego)


Rok wydania2017
Liczba stron432
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-9028-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  
  Rozdział I    17
  Język – myślenie – rzeczywistość. Obraz świata ukryty w języku     17
    1.1. Główne tezy dotyczące roli języka w tworzeniu rzeczywistości     17
      1.1.1. Kognitywne ujęcie znaczenia     31
      1.1.2. Pojęcie „językowego obrazu świata”     38
      1.1.3. Model definicji kognitywnej     41
    1.2. Reprezentacja wiedzy w umyśle     44
      1.2.1. Pojęcie umysłu     44
      1.2.2. Modele funkcjonowania poznawczego     47
        1.2.2.1. Rola procesów poznawczych w przetwarzaniu informacji     51
        1.2.2.2. Reprezentacja poznawcza. Modele wiedzy o świecie i wiedzy językowej     54
  
  Rozdział II    65
  Natura zjawisk emocjonalnych     65
    2.1. Fundamenty psychologii emocji     66
    2.2. Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne     68
    2.3. Neuropsychologiczne modele emocji     73
    2.4. Charakterystyka zjawisk emocjonalnych     75
      2.4.1. Poznawcza reprezentacja emocji     78
      2.4.2. Inteligencja emocjonalna a aleksytymia     80
    2.5. Lingwistyczne sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych     80
  
  Rozdział III    91
  Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka     91
    3.1. Rozwój pojęciowy w ujęciu J. Piageta     91
    3.2. Nabywanie i tworzenie pojęć w koncepcji L. S. Wygotskiego     98
    3.3. Koncepcja J. S. Brunera     100
    3.4. Psycholingwistyczne koncepcje opanowywania znaczeń     101
    3.5. Znaczenie wyrazu w pracach o charakterze językoznawczym     106
    3.6. Rozwój dzieci z zespołem Downa     110
      3.6.1. Charakterystyka cech fizycznych     111
      3.6.2. Charakterystyczne cechy osobowości i temperamentu     113
      3.6.3. Zdolności intelektualne i rozwój społeczny osób z zespołem Downa     115
      3.6.4. Rozwój mowy w zespole Downa     120
    3.7. Konkretny i hierarchiczny poziom funkcjonowania poznawczego człowieka     124
  
  Rozdział IV    129
  Podstawy metodologiczne pracy     129
    4.1. Problem badawczy     129
    4.2. Charakterystyka badanych grup     135
    4.3. Sposób zbierania materiału     140
  
  Rozdział V    147
  Językowa projekcja emocji w wypowiedziach sześcioletnich dzieci     147
    5.1. Interpretacje wyrazów mimicznych     147
    5.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji     152
      5.2.1. Radość     152
      5.2.2. Ciekawość     162
      5.2.3 Zdziwienie     170
      5.2.4. Podziw     176
      5.2.5. Strach     178
      5.2.6. Złość     191
      5.2.7. Smutek     199
      5.2.8. Wstręt     209
      5.2.9. Wstyd     217
      5.2.10. Tęsknota     225
    5.3. Podsumowanie     231
  
  Rozdział VI    245
  Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dziesięcioletnich dzieci     245
    6.1. Interpretacje wyrazów mimicznych     245
    6.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji     248
      6.2.1. Radość     248
      6.2.2. Ciekawość     257
      6.2.3. Zdziwienie     264
      6.2.4. Podziw     271
      6.2.5. Strach     277
      6.2.6. Złość     288
      6.2.7. Smutek     298
      6.2.8. Wstręt     305
      6.2.9. Wstyd     311
      6.2.10. Tęsknota     317
    6.3. Podsumowanie     324
  
  Rozdział VII    337
  Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci z zespołem Downa     337
    7.1. Interpretacje wyrazów mimicznych     337
    7.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji     344
      7.2.1. Radość     345
      7.2.2. Ciekawość     350
      7.2.3. Zdziwienie     353
      7.2.4. Podziw     354
      7.2.5. Strach     354
      7.2.6. Złość     361
      7.2.7. Smutek     364
      7.2.8. Wstręt     366
      7.2.9. Wstyd     367
      7.2.10. Tęsknota     369
    7.3. Podsumowanie     373
  
  Rozdział VIII    381
  Podobieństwa i różnice w sposobach definiowania nazw emocji     381
  Bibliografia     391
  
  Aneks    415
  Załącznik nr 1 Mimiczne wyrazy emocji    415
  Załącznik nr 2 Prace dzieci    421
RozwińZwiń