INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
"Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język.
Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych.
Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu."
Z tekstu
"Stajemy przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób realizować kształcenie przedmiotowo-językowe w sytuacji doświadczanej wielości języków oraz światów i towarzyszącego mu zróżnicowania. Sugerowane w tej książce przejście od kształcenia przedmiotowo-językowego do multialfabetyzacji stanowi w moim przekonaniu interesującą odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stajemy."
Prof. dr hab. Roman Leppert
"Książka Barbary Muszyńskiej niewątpliwie dostarcza istotnego głosu eksperckiego w obszarze wdrożeń działania dydaktycznego realizującego naukowe postulaty teoriopoznawcze. Co więcej, wskazuje na istotność owej wiedzy na temat aplikacyjności teorii u praktyków, czyli nauczycieli. Innymi słowy, podkreśla konieczność sięgania przez nich po naukowe uzasadnienia, by aktywnie współtworzyć wiedzę naukową w reflektywnym i refleksyjnym działaniu praktycznym. Monografia stanowi płynną i ważną lekturę zarówno dla teoretyków, jak i praktyków kształcenia językowego i obcojęzycznego."
Dr Beata Karpińska-Musiał, prof. UG
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 152 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23559-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie VII | |
Rozdział. Napięcia na styku teorii i praktyki | 1 |
1.1. Trudności w realizacji programów kształcenia CLIL | 1 |
1.2. Kształcenie dwujęzyczne w języku obcym | 5 |
1.3. Kształcenie dwujęzyczne w oddziałach przygotowawczych dla uczniów cudzoziemskich | 8 |
Rozdział 2. Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa | 17 |
2.1. Świadomość przedmiotowa i epistemologie osobiste nauczycieli | 17 |
2.2. Multialfabetyzacja jako koncepcja w relacji do konceptualizacji wiedzy jako działania | 25 |
2.3. Praktyka edukacyjna | 37 |
2.3.1. Tekst jako dyskurs kulturowy | 37 |
Przykład – mapy serca | 41 |
2.3.2. Głębokie czytanie | 43 |
Przykład – Malala i jej czarodziejski ołówek | 46 |
2.3.3. Teksty dwujęzyczne | 51 |
Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku obcym | 52 |
Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku drugim | 55 |
2.3.4. Zróżnicowane uczenie się | 59 |
Przykład – gra wideo HerStory | 61 |
2.3.5. Multimodalne znaczenia | 63 |
Przykład – analiza i przygotowanie infografiki | 68 |
2.3.6. Media – wycinki dyskursów społecznych | 72 |
Przykład – memy w rozwijaniu krytycznej umiejętności korzystania z mediów | 73 |
2.3.7. Interdyscyplinarne treści kształcenia | 75 |
Przykład – rozpoznanie i zbadanie problemu środowiska naturalnego | 78 |
2.3.8. Wiedza uprzednia i osobista | 82 |
Przykład – opisz jabłko | 84 |
Przykład – indywidualny lub grupowy wywiad oparty na schemacie badań fenomenograficznych | 85 |
2.3.9. Fikcja spekulatywna | 87 |
Przykład – Karzeł Mendla | 92 |
Rozdział 3. Program szkolny w formie bufetu szwedzkiego | 97 |
3.1. Bufet szwedzki jako metafora kształcenia | 97 |
3.2. Uczenie (się) przez projektowanie – postulat epistemiczny i praktyczny | 103 |
Podsumowanie. Kształcenie przedmiotowo-językowe w nowej odsłonie | 113 |
Bibliografia | 117 |
Indeks | 133 |
O Autorce | 137 |