INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia obejmuje kilkadziesiąt lat rozwoju hiszpańskiej prozy, na które przypadają dwie różne epoki historyczne – powojenna dyktatura (1939–1975) i okres demokracji (po 1975). Hiszpańskie społeczeństwo przeżyło w tym czasie jedną z najbardziej spektakularnych przemian w najnowszej historii Europy: od traumatycznej rzeczywistości powojnia oraz skostniałego systemu politycznych i kulturowych restrykcji do nowoczesnego świata otwartości na zmianę i różnorodność. […]
Książkę otwiera panoramiczny przegląd żywotnych w tym okresie zjawisk – nurtów, koncepcji i praktyk literackich oraz towarzyszących im dyskusji krytycznych. Po nim następują szczegółowe studia poświęcone sześciu różnym pisarzom. Ich wybór podyktowany był kategoriami znaczenia i różnicy – przedstawia twórców, których dzieła miały dla literatury hiszpańskiej charakter dynamizujący […]. Są to pisarze i pisarki, których indywidualność kształtowała się na gruncie krytycznego spojrzenia na otaczający świat, twórcze osobowości zdolne wyrazić swój czas, a zarazem zaznaczyć w nim głos odrębny: uhonorowany Nagrodą Nobla, nihilistyczny, radykalny Camilo José Cela (1916–2002), zatroskany o los wykluczonych, piewca rodzimej Kastylii – Miguel Delibes (1920–2010), świadoma niszczycielskiej siły lęku i odrzucenia, twórczyni oryginalnych światów wyobrażonych – Ana María Matute (1925–2014), mistrz dygresji, eksplorator czasu i języka – Javier Marías (ur. 1951), feminizująca przedstawicielka „kultury natychmiastowości” – Lucía Etxebarria (ur. 1966) oraz odnowiciel literackich form pamięci – Javier Cercas (ur. 1962).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3131-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SŁOWO WSTĘPNE | 7 |
PROZA HISZPAŃSKA PO ROKU 1939: WPROWADZENIE | 9 |
Świat po katastrofie | 9 |
Na wygnaniu | 17 |
Reportaże z beznadziei | 21 |
W stronę wyobraźni | 24 |
Wolność ducha, wolność tekstu | 33 |
Mnogość, inność, autonomia | 40 |
W poszukiwaniu czytelnika | 47 |
Strategie gatunkowe | 51 |
Figury postpamięci | 55 |
Nowe języki | 58 |
CAMILO JOSÉ CELA: ESTETYKA POTWORNOŚCI | 67 |
Nobel i eksperymenty | 67 |
Skąd zło? | 73 |
Dehumanizacja miasta | 82 |
Narracje alternatywne | 89 |
Zapis klęski | 92 |
MIGUEL DELIBES: LITERATURA TROSKI | 108 |
Człowiek i pisarz | 108 |
Pod niebem Kastylii | 115 |
Cierpienie jako sacrum | 126 |
Którędy do miłości | 137 |
ANA MARíA MATUTE: W ZRANIENIU | 149 |
Dziecko wojny | 149 |
Wojna dzieci | 156 |
Furia powszechna | 165 |
Bardzo dziwna dziewczynka | 175 |
Być może jestem feministką | 184 |
JAVIER MARÍAS: ZAMYŚLENIA | 194 |
Sława | 194 |
Terytorium fikcji | 202 |
Stany niepokoju | 208 |
Język i wątpliwości | 216 |
LUCÍA ETXEBARRIA: KŁÓTNIA ZE ŚWIATEM | 232 |
Rebeliantka | 232 |
Nie umiem być szczęśliwa | 239 |
Zła matka | 249 |
Wspólnota i zmiana | 260 |
JAVIER CERCAS: PRAWDA NIE WYSTARCZY | 272 |
Efekt Cercasa | 272 |
Historia i wyobraźnia | 279 |
Chwała odważnym | 287 |
Przemysł pamięci | 298 |
Indeks nazwisk | 309 |
CONTEMPORARY SPANISH PROSE. STUDIES (Summary) | 319 |