Wiedza i kapitał ludzki w środowiskach przedsiębiorczości

Podejście terytorialne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,16  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


15,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ludzie i instytucje wytwarzają specyficzny klimat, warunki życia i działania, które kreują środowiska przedsiębiorczości. Wykorzystując lokalne właściwości terytorium oraz siły globalizacji, środowiska te zyskują zdolność konkurowania w skali międzynarodowej. Terytorialna logika funkcjonowania buduje atmosferę „bycia u siebie”, w miejscu dającym poczucie stabilności i siły. Bezprecedensowy wzrost znaczenia wiedzy i kapitału ludzkiego, a także potencjał lokalnej motoryki procesów rozwoju zdeterminowały definicję nowego terytorialnego paradygmatu rozwoju, bazującego na kapitale terytorialnym. Zakorzenienie społeczne procesów ekonomicznych, w większym niż kiedykolwiek zakresie, kształtuje organizację życia gospodarczego. Niemniej nadal czynniki rozwoju mają tendencję do koncentracji przestrzennej. Zasadniczym wyzwaniem polityki pozostają więc dylematy związane z rozprzestrzenianiem się zjawisk i efektów rozwojowych w nowych warunkach.
Regiony, które potrafią uruchamiać i wzmacniać systemy innowacji oparte na terytorialnej logice funkcjonowania, a zarazem aktywnie i efektywnie uczestniczą w produkcji, absorpcji i dyfuzji wiedzy, zdolne są czerpać korzyści z konkurencji w skali globalnej. środowiska przedsiębiorczości sprawnie dostosowujące się do nowych uwarunkowań stają się ośrodkami i inkubatorami procesów rozwoju gospodarczego i ważnymi animatorami relacji społecznych.
Książka jest adresowana do Czytelników dostrzegających wartość w ludziach i ich relacjach oraz ufających w efektywność otwartego modelu innowacji.


Rok wydania2018
Liczba stron254
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-685-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  CZĘŚĆ 1. Terytorialny wymiar funkcjonowania środowisk przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy – potrzeby współczesnej gospodarki    19
  
  Rozdział 1. Terytorialny charakter procesów rozwoju w warunkach globalizacji    21
  1.1. Terytorium – przestrzeń tworzenia się instytucji i koordynacji zachowań    21
  1.2. Terytorializacja – „oswajanie” globalizacji    30
  1.3. Terytorium – źródło budowania przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw    37
  1.4. Kapitał terytorialny jako zasób strategiczny dla przedsiębiorstw    48
  
  Rozdział 2. Ewolucja i istota środowisk przedsiębiorczości    59
  2.1. Fenomen środowisk przedsiębiorczości    59
  2.2. Instytucjonalny wymiar środowisk przedsiębiorczości – ewolucja terytorialnych systemów produkcji    67
  2.3. Sieci w środowiskach przedsiębiorczości    75
  2.4. Środowiska innowacyjne – od lokalności do środowiska umiędzynaradawiającego    83
  
  CZĘŚĆ 2. Wiedza i kapitał ludzki jako zasoby strategiczne w rozwoju terytorium – kluczowe czynniki rozwoju    89
  
  Rozdział 1. Wiedza jako specyficzny zasób terytorium    91
  1.1. Terytorialne właściwości procesów produkcji i dyfuzji wiedzy    91
  1.2. Terytorialny charakter luki wiedzy – wartość i zróżnicowanie zasobów wiedzy    99
  1.3. Terytorialna koncentracja wiedzy – klastry i huby wiedzy    106
  1.4. „Bliskość” w procesie tworzenia zasobów wiedzy    112
  
  Rozdział 2. Kapitał ludzki jako element aktywów terytorium    119
  2.1. Interpretacja znaczenia kapitału ludzkiego w perspektywie terytorium    119
  2.2. Pojęcie i właściwości kapitału ludzkiego – ujęcie syntetyczne    135
  2.3. Terytorialna koncentracja kapitału ludzkiego    139
  
  Rozdział 3. Procesy innowacyjne w środowiskach przedsiębiorczości    145
  3.1. Modele zarządzania innowacjami zdeterminowane terytorialnie    145
  3.2. Procesy uczenia się w środowiskach przedsiębiorczości    154
  3.3. Środowiska kreatywne i innowacje ukryte w procesach rozwoju terytorium    160
  3.4. Innowacyjność środowisk przedsiębiorczości – strategie specjalizacji i dywersyfikacji    174
  
  CZĘŚĆ 3. Terytorialny wymiar inwestycji w wiedzę i rozwój kapitału ludzkiego na rzecz innowacyjnych środowisk przedsiębiorczości. Case study regionu łódzkiego    185
  
  Rozdział 1. Dylematy inwestowania w wiedzę i kapitał ludzki – ujęcie podmiotowe i metodyczne    187
  
  Rozdział 2. Percepcja inwestycji w wiedzę jako czynnika konkurencyjności przedsiębiorstw    193
  
  Rozdział 3. Świadomość potrzeb inwestycyjnych w kapitał ludzki w innowacyjnych środowiskach przedsiębiorczości    199
  
  Rozdział 4. Partnerstwo władz samorządowych i instytucji pozarządowych w obszarze inwestycji w wiedzę i kapitał ludzki    207
  
  Zakończenie. Decentralizacja i terytorializacja polityki rozwoju kapitału ludzkiego – wnioski i rekomendacje    215
  
  Bibliografia    223
  Streszczenie    243
  Summary    247
  Spis rysunków i tabel    251
  Nota o Autorze    253
RozwińZwiń