Ekonomiczna wartość przestrzeni publicznych

Kapitał, wycena, zarządzanie

1 opinia

Format:

ibuk

Ekonomiczna wartość przestrzeni publicznych. Kapitał, wycena, zarządzanie to pozycja wpisująca się w szeroki nurt badań nad przestrzenią miejską. Autorzy wychodzą jednak poza prowadzone dotychczas badania na gruncie architektury i socjologii. W książce przedstawiona została bowiem perspektywa ekonomiczna w badaniach przestrzeni publicznych, które potraktowane zostały jako dobro ekonomiczne. W publikacji zidentyfikowano podstawowe kapitały zawarte w przestrzeniach publicznych, które determinują ich wartość ekonomiczną. Logiczną konsekwencją rozważań jest druga część książki, poświęcona metodom ekonomicznej wyceny wartości przestrzeni publicznych. Świadomość ekonomicznej wartości przestrzeni publicznych jest podstawowym warunkiem skutecznego zarządzania. Stąd w trzeciej części czytelnik znajdzie szczegółowo zaprezentowane i potwierdzone przykładami biznesowe modele efektywnego zarządzania przestrzeniami publicznymi. Monografia przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców: akademików, studentów takich kierunków, jak: ekonomia, zarządzanie, socjologia, gospodarka przestrzenna, geografia, architektura, a przede wszystkim dla praktyków zajmujących się przestrzeniami miejskimi i decydentów w zakresie polityki miejskiej.
*
Autorzy koncentrują się na rozważaniach dotyczących szeroko rozumianej przestrzeni publicznej. Odchodzą jednak od standardowego postrzegania przestrzeni publicznej przez pryzmat chodnika, placu lub trawnika. Odwołują się natomiast do jej wartości, w tym tej mającej charakter ekonomiczny, co należy uznać za jeden z ciekawszych wątków publikacji.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Kalisiak-Mędelskiej, prof. UP we Wrocławiu
Przestrzeń publiczna nabiera współcześnie nowego i coraz większego znaczenia. Jej rola jest dostrzegana na wielu płaszczyznach funkcjonowania jednostek terytorialnych, np. w aspekcie warunków życia mieszkańców, atrakcyjności inwestycyjnej, walorów rekreacyjnych, a nawet turystycznych, budowania więzi społecznych, kształtowania warunków mikroklimatycznych. Coraz częściej zwraca się też uwagę na jej znaczenie w tworzeniu warunków do rozwoju gospodarczego, istotnych dla poprawy konkurencyjności sektorów wytwórczych, a także jednostek terytorialnych. W takim ujęciu przestrzeń publiczna powinna być rozważana jako kategoria ekonomiczna.
Z recenzji dr hab. Edyty Szafranek, prof. UO


Rok wydania2022
Liczba stron202
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-774-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     9
  
  1. AKUMULACJA KAPITAŁÓW W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ     13
  1.1. Kapitał marki – przestrzeń publiczna jako nośnik wizerunku miasta     13
  1.2. Kapitał dziedzictwa kulturowego w przestrzeni publicznej – kształtowanie tożsamości     20
  1.3. Kapitał sieci – wirtualna przestrzeń publiczna     28
  1.4. Kapitał społeczny w przestrzeni publicznej – miejsca spotkań i relacji     33
  1.5. Kapitał kreatywny w przestrzeni publicznej – magia miejsca     37
  1.6. Kapitał rzeczowy w przestrzeni publicznej – nieruchomości i majątek ruchomy     42
  
  2. IDENTYFIKACJA WARTOŚCI PRZESTRZENI PUBLICZNYCH     47
  2.1. Ekonomiczny wymiar percepcji przestrzeni publicznych     47
  2.2. Czynniki kształtujące wartość przestrzeni publicznych     56
  2.3. Wartość przestrzeni publicznych jako funkcja metod wyceny nieruchomości     58
  2.4. Identyfikacja wartości przestrzeni publicznych z wykorzystaniem alternatywnych metod wyceny dóbr nierynkowych     63
  2.5. Audyt przestrzeni publicznych     83
  2.6. Mapowanie mentalne przestrzeni publicznych     90
  2.7. Krzywa wrażeń jako ocena atrakcyjności przestrzeni     95
  2.8. Bazy wirtualne w ocenie wartości przestrzeni publicznych     97
  
  3. ZARZĄDZANIE PRZESTRZENIAMI PUBLICZNYMI     101
  3.1. Samorząd terytorialny jako zarządca przestrzeni publicznych     101
  3.2. Prawno‑organizacyjne formy ochrony i zarządzania przestrzeniami publicznymi     110
  3.3. Europejski model zarządzania przestrzeniami publicznymi – Town Center Management     118
  3.4. Amerykański model zarządzania przestrzeniami publicznymi – Business Improvement District     137
  3.5. Mikroprojekty – zarządzanie w obszarze dziedzińców i podwórek     148
  
  ZAKOŃCZENIE     157
  
  BIBLIOGRAFIA     159
  
  SPIS FOTOGRAFII     197
  
  SPIS RYSUNKÓW     199
  
  SPIS TABEL     201
RozwińZwiń