POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Ekonomiczna wartość przestrzeni publicznych. Kapitał, wycena, zarządzanie to pozycja wpisująca się w szeroki nurt badań nad przestrzenią miejską. Autorzy wychodzą jednak poza prowadzone dotychczas badania na gruncie architektury i socjologii. W książce przedstawiona została bowiem perspektywa ekonomiczna w badaniach przestrzeni publicznych, które potraktowane zostały jako dobro ekonomiczne. W publikacji zidentyfikowano podstawowe kapitały zawarte w przestrzeniach publicznych, które determinują ich wartość ekonomiczną. Logiczną konsekwencją rozważań jest druga część książki, poświęcona metodom ekonomicznej wyceny wartości przestrzeni publicznych. Świadomość ekonomicznej wartości przestrzeni publicznych jest podstawowym warunkiem skutecznego zarządzania. Stąd w trzeciej części czytelnik znajdzie szczegółowo zaprezentowane i potwierdzone przykładami biznesowe modele efektywnego zarządzania przestrzeniami publicznymi. Monografia przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców: akademików, studentów takich kierunków, jak: ekonomia, zarządzanie, socjologia, gospodarka przestrzenna, geografia, architektura, a przede wszystkim dla praktyków zajmujących się przestrzeniami miejskimi i decydentów w zakresie polityki miejskiej.
*
Autorzy koncentrują się na rozważaniach dotyczących szeroko rozumianej przestrzeni publicznej. Odchodzą jednak od standardowego postrzegania przestrzeni publicznej przez pryzmat chodnika, placu lub trawnika. Odwołują się natomiast do jej wartości, w tym tej mającej charakter ekonomiczny, co należy uznać za jeden z ciekawszych wątków publikacji.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Kalisiak-Mędelskiej, prof. UP we Wrocławiu
Przestrzeń publiczna nabiera współcześnie nowego i coraz większego znaczenia. Jej rola jest dostrzegana na wielu płaszczyznach funkcjonowania jednostek terytorialnych, np. w aspekcie warunków życia mieszkańców, atrakcyjności inwestycyjnej, walorów rekreacyjnych, a nawet turystycznych, budowania więzi społecznych, kształtowania warunków mikroklimatycznych. Coraz częściej zwraca się też uwagę na jej znaczenie w tworzeniu warunków do rozwoju gospodarczego, istotnych dla poprawy konkurencyjności sektorów wytwórczych, a także jednostek terytorialnych. W takim ujęciu przestrzeń publiczna powinna być rozważana jako kategoria ekonomiczna.
Z recenzji dr hab. Edyty Szafranek, prof. UO
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-774-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
1. AKUMULACJA KAPITAŁÓW W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ | 13 |
1.1. Kapitał marki – przestrzeń publiczna jako nośnik wizerunku miasta | 13 |
1.2. Kapitał dziedzictwa kulturowego w przestrzeni publicznej – kształtowanie tożsamości | 20 |
1.3. Kapitał sieci – wirtualna przestrzeń publiczna | 28 |
1.4. Kapitał społeczny w przestrzeni publicznej – miejsca spotkań i relacji | 33 |
1.5. Kapitał kreatywny w przestrzeni publicznej – magia miejsca | 37 |
1.6. Kapitał rzeczowy w przestrzeni publicznej – nieruchomości i majątek ruchomy | 42 |
2. IDENTYFIKACJA WARTOŚCI PRZESTRZENI PUBLICZNYCH | 47 |
2.1. Ekonomiczny wymiar percepcji przestrzeni publicznych | 47 |
2.2. Czynniki kształtujące wartość przestrzeni publicznych | 56 |
2.3. Wartość przestrzeni publicznych jako funkcja metod wyceny nieruchomości | 58 |
2.4. Identyfikacja wartości przestrzeni publicznych z wykorzystaniem alternatywnych metod wyceny dóbr nierynkowych | 63 |
2.5. Audyt przestrzeni publicznych | 83 |
2.6. Mapowanie mentalne przestrzeni publicznych | 90 |
2.7. Krzywa wrażeń jako ocena atrakcyjności przestrzeni | 95 |
2.8. Bazy wirtualne w ocenie wartości przestrzeni publicznych | 97 |
3. ZARZĄDZANIE PRZESTRZENIAMI PUBLICZNYMI | 101 |
3.1. Samorząd terytorialny jako zarządca przestrzeni publicznych | 101 |
3.2. Prawno‑organizacyjne formy ochrony i zarządzania przestrzeniami publicznymi | 110 |
3.3. Europejski model zarządzania przestrzeniami publicznymi – Town Center Management | 118 |
3.4. Amerykański model zarządzania przestrzeniami publicznymi – Business Improvement District | 137 |
3.5. Mikroprojekty – zarządzanie w obszarze dziedzińców i podwórek | 148 |
ZAKOŃCZENIE | 157 |
BIBLIOGRAFIA | 159 |
SPIS FOTOGRAFII | 197 |
SPIS RYSUNKÓW | 199 |
SPIS TABEL | 201 |