POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
W prezentowanej pracy zawarto wyniki badań zorientowanych w dwóch obszarach.
Pierwszy z nich dotyczy adaptacji regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki, gdzie autorzy skupili uwagę na dwóch perspektywach: zmianach zachodzących w systemie szkolnictwa wyższego i formułowaniu się tzw. uniwersytetów trzeciej generacji oraz dostępności i jakości regionalnego systemu oświaty.
Drugi obszar identyfikuje wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego, czyli odnosi się wyzwań rzadko jeszcze zauważanych z perspektywy polityki rozwoju kapitału ludzkiego. Dotyczy możliwości efektywnego kształtowania i inwestowania w kapitał ludzki, dzięki wzmacnianiu i budowaniu innego ważnego, lokalnego i jednocześnie immobilnego zasobu – kapitału społecznego.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 253 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-044-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Adaptacja regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki | 11 |
Rozdział I. Kapitał ludzki dla potrzeb innowacyjnej gospodarki. Nowe wyzwania wobec wyższych uczelni (Aleksandra Nowakowska) | 13 |
Wstęp | 13 |
1. Ewolucja funkcji wyższych uczelni w kontekście przemian gospodarczych | 14 |
2. Idea uniwersytetów III generacji | 17 |
3. Kapitał ludzki dla procesów innowacji – ambitne wyzwanie dla wyższych uczelni | 19 |
4. Budowanie kapitału ludzkiego dla innowacyjnej gospodarki – polskie | |
doświadczenia | 22 |
Podsumowanie | 24 |
Rozdział II. Stan i kierunki zmian na rynku usług edukacyjnych. Przykład szkół wyższych regionu łódzkiego (Agnieszka Rzeńca) | 27 |
Wstęp | 27 |
1. Polityka edukacyjna szkół wyższych regionu łódzkiego | 29 |
2. Zasięg ekspansji szkół wyższych regionu łódzkiego | 36 |
3. Wybrane przykłady dywersyfikacji oferty edukacyjnej szkół wyższych regionu łódzkiego | 39 |
4. Edukacja i jej rola w realizacji Strategii Europa 2020. | 42 |
5. Bariery funkcjonowania szkoły wyższej oraz zagrożenia dla realizacji polityki edukacyjnej | 46 |
6. Wyzwania dla polityki edukacyjnej szkół wyższych | 48 |
Podsumowanie | 51 |
Rozdział III. Infrastruktura ICT jako element inwestycji w kapitał ludzki. Przykład szkół ponadgimnazjalnych województwa łódzkiego (Marcin Feltynowski) | 57 |
Wstęp | 57 |
1. Komputeryzacja szkół ponadgimnazjalnych w województwie łódzkim | 62 |
2. Umiejętności w zakresie wykorzystania komputerów wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych | 65 |
3. Zaplecze infrastrukturalne a umiejętności uczniów w zakresie wykorzystania komputera i Internetu | 69 |
Podsumowanie | 72 |
Rozdział IV. Dostępność systemu oświaty w województwie łódzkim w kontekście wzmacniania wartości kapitału ludzkiego w regionie (Marcin Feltynowski) | 75 |
Wstęp | 75 |
1. System oświaty i jego dostępność w województwie łódzkim | 79 |
2. Dostępność systemu oświaty na poziomie ponadgimnazjalnym w województwie łódzkim | 91 |
3. Szkoły artystyczne w województwie łódzkim | 110 |
4. Kształcenie nauczycieli w województwie łódzkim | 113 |
Podsumowanie | 114 |
II. Wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego Rozdział V. Udział podmiotów trzeciego sektora w rozwoju kapitału ludzkiego w regionie łódzkim (Jacek Chądzyński) | 117 |
Wstęp – pojęcie, funkcje i cele trzeciego sektora | 119 |
1. Trzeci sektor w Polsce | 122 |
2. Założenia badawcze | 123 |
3. Współpraca gmin i powiatów regionu łódzkiego z organizacjami trzeciego sektora wspierającymi rozwój kapitału ludzkiego | 125 |
4. Współpraca gmin i powiatów regionu łódzkiego z organizacjami trzeciego sektora wspierającymi rozwój kapitału ludzkiego | 139 |
Podsumowanie | 151 |
Rozdział VI. Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych i sieci społecznych w kształtowaniu wartości kapitału ludzkiego (Ewelina Kina) | 155 |
Wstęp | 155 |
1. Komplementarność i współzależność inwestycji w wartość kapitału ludzkiego i społecznego | 160 |
2. Znaczenie sieci współpracy i zaufania w przepływie informacji i dyfuzji wiedzy w regionie | 171 |
3. Narzędzia ICT w procesie budowania relacji społecznych i dyfuzji wiedzy (inwestycji w kapitał ludzki) | 180 |
Podsumowanie | 191 |
Rozdział VII. Wpływ sieci społecznościowych na wartość kapitału ludzkiego w regionie łódzkim (Ewelina Kina) | 201 |
Wstęp | 201 |
1. Cele i metodyka badań | 202 |
2. Wykorzystanie portali społecznościowych przez organizacje pozarządowe w zakresie wzmacniania wartości kapitałów ludzkiego i społecznego | 207 |
Wnioski i rekomendacje | 220 |
Rozdział VIII. Audyt przestrzeni publicznych jako narzędzie monitorowania i kreowania przestrzeni atrakcyjnych dla rozwoju kapitału ludzkiego (Zbigniew Przygodzki) | 225 |
Wstęp – kreatywność a innowacyjność | 225 |
1. Właściwości przestrzeni jako determinanty aktywności kapitału ludzkiego | 226 |
2. Konstrukcja karty audytu przestrzeni publicznych | 231 |
Podsumowanie | 234 |
Rozdział IX. Kreowanie atrakcyjnych przestrzeni pracy na rzecz wzmocnienia efektywności kapitału ludzkiego (Zbigniew Przygodzki, Jakub Zasina) | 239 |
Wstęp | 239 |
1. Metodyka badań oceny atrakcyjności przestrzeni pracy przez pracownika naukowego | 240 |
2. Funkcje i percepcja przestrzeni w pracy naukowca | 243 |
3. Przestrzeń publiczna a dyfuzja wiedzy cichej | 247 |
4. Afirmacja przestrzeni pracy | 249 |
Podsumowanie | 251 |