Kapitał ludzki w regionie łódzkim. Społeczeństwo, edukacja, przestrzeń

Kapitał ludzki w regionie łódzkim. Społeczeństwo, edukacja, przestrzeń

1 opinia

Format:

ibuk

W prezentowanej pracy zawarto wyniki badań zorientowanych w dwóch obszarach.
Pierwszy z nich dotyczy adaptacji regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki, gdzie autorzy skupili uwagę na dwóch perspektywach: zmianach zachodzących w systemie szkolnictwa wyższego i formułowaniu się tzw. uniwersytetów trzeciej generacji oraz dostępności i jakości regionalnego systemu oświaty.


Drugi obszar identyfikuje wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego, czyli odnosi się wyzwań rzadko jeszcze zauważanych z perspektywy polityki rozwoju kapitału ludzkiego. Dotyczy możliwości efektywnego kształtowania i inwestowania w kapitał ludzki, dzięki wzmacnianiu i budowaniu innego ważnego, lokalnego i jednocześnie immobilnego zasobu – kapitału społecznego.


Rok wydania2014
Liczba stron253
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-044-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  I. Adaptacja regionalnego systemu edukacji do wyzwań współczesnej gospodarki    11
  
  Rozdział I. Kapitał ludzki dla potrzeb innowacyjnej gospodarki. Nowe wyzwania wobec wyższych uczelni (Aleksandra Nowakowska)     13
  
  Wstęp     13
  1. Ewolucja funkcji wyższych uczelni w kontekście przemian gospodarczych     14
  2. Idea uniwersytetów III generacji     17
  3. Kapitał ludzki dla procesów innowacji – ambitne wyzwanie dla wyższych uczelni     19
  4. Budowanie kapitału ludzkiego dla innowacyjnej gospodarki – polskie
  doświadczenia     22
  Podsumowanie     24
  
  Rozdział II. Stan i kierunki zmian na rynku usług edukacyjnych. Przykład szkół wyższych regionu łódzkiego (Agnieszka Rzeńca)     27
  
  Wstęp     27
  1. Polityka edukacyjna szkół wyższych regionu łódzkiego     29
  2. Zasięg ekspansji szkół wyższych regionu łódzkiego     36
  3. Wybrane przykłady dywersyfikacji oferty edukacyjnej szkół wyższych regionu łódzkiego     39
  4. Edukacja i jej rola w realizacji Strategii Europa 2020.    42
  5. Bariery funkcjonowania szkoły wyższej oraz zagrożenia dla realizacji polityki edukacyjnej     46
  6. Wyzwania dla polityki edukacyjnej szkół wyższych    48
  Podsumowanie     51
  
  Rozdział III. Infrastruktura ICT jako element inwestycji w kapitał ludzki. Przykład szkół ponadgimnazjalnych województwa łódzkiego (Marcin Feltynowski)     57
  
  Wstęp     57
  1. Komputeryzacja szkół ponadgimnazjalnych w województwie łódzkim    62
  2. Umiejętności w zakresie wykorzystania komputerów wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych     65
  3. Zaplecze infrastrukturalne a umiejętności uczniów w zakresie wykorzystania komputera i Internetu    69
  Podsumowanie     72
  
  Rozdział IV. Dostępność systemu oświaty w województwie łódzkim w kontekście wzmacniania wartości kapitału ludzkiego w regionie (Marcin Feltynowski)     75
  
  Wstęp     75
  1. System oświaty i jego dostępność w województwie łódzkim     79
  2. Dostępność systemu oświaty na poziomie ponadgimnazjalnym w województwie łódzkim     91
  3. Szkoły artystyczne w województwie łódzkim     110
  4. Kształcenie nauczycieli w województwie łódzkim     113
  Podsumowanie     114
  
  II. Wpływ kapitału społecznego na wzmacnianie wartości kapitału ludzkiego Rozdział V. Udział podmiotów trzeciego sektora w rozwoju kapitału ludzkiego w regionie łódzkim (Jacek Chądzyński)     117
  
  Wstęp – pojęcie, funkcje i cele trzeciego sektora     119
  1. Trzeci sektor w Polsce     122
  2. Założenia badawcze     123
  3. Współpraca gmin i powiatów regionu łódzkiego z organizacjami trzeciego sektora wspierającymi rozwój kapitału ludzkiego     125
  4. Współpraca gmin i powiatów regionu łódzkiego z organizacjami trzeciego sektora wspierającymi rozwój kapitału ludzkiego     139
  Podsumowanie     151
  
  Rozdział VI. Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych i sieci społecznych w kształtowaniu wartości kapitału ludzkiego (Ewelina Kina)     155
  
  Wstęp     155
  1. Komplementarność i współzależność inwestycji w wartość kapitału ludzkiego i społecznego     160
  2. Znaczenie sieci współpracy i zaufania w przepływie informacji i dyfuzji wiedzy w regionie     171
  3. Narzędzia ICT w procesie budowania relacji społecznych i dyfuzji wiedzy (inwestycji w kapitał ludzki)     180
  Podsumowanie     191
  
  Rozdział VII. Wpływ sieci społecznościowych na wartość kapitału ludzkiego w regionie łódzkim (Ewelina Kina)     201
  
  Wstęp     201
  1. Cele i metodyka badań     202
  2. Wykorzystanie portali społecznościowych przez organizacje pozarządowe w zakresie wzmacniania wartości kapitałów ludzkiego i społecznego     207
  Wnioski i rekomendacje     220
  
  Rozdział VIII. Audyt przestrzeni publicznych jako narzędzie monitorowania i kreowania przestrzeni atrakcyjnych dla rozwoju kapitału ludzkiego (Zbigniew Przygodzki)    225
  
  Wstęp – kreatywność a innowacyjność    225
  1. Właściwości przestrzeni jako determinanty aktywności kapitału ludzkiego    226
  2. Konstrukcja karty audytu przestrzeni publicznych    231
  Podsumowanie    234
  
  Rozdział IX. Kreowanie atrakcyjnych przestrzeni pracy na rzecz wzmocnienia efektywności kapitału ludzkiego (Zbigniew Przygodzki, Jakub Zasina)    239
  
  Wstęp    239
  1. Metodyka badań oceny atrakcyjności przestrzeni pracy przez pracownika naukowego    240
  2. Funkcje i percepcja przestrzeni w pracy naukowca    243
  3. Przestrzeń publiczna a dyfuzja wiedzy cichej    247
  4. Afirmacja przestrzeni pracy    249
  Podsumowanie    251
RozwińZwiń