Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,36  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,69 zł  


14,36

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona refleksji teoretyczno-estetycznej trzech najwybitniejszych przedstawicieli powojennej awangardy: Johna Cage'a, Pierre'a Bouleza i Karlheinza Stockhausena. Przedstawione tutaj ich poglądy na najistotniejsze zagadnienia awangardowej twórczości obrazują - z jednej strony - ich świadomość estetyczną, z drugiej zaś są kluczem do pełnego zrozumienia ich utworów, które zrewolucjonizowały pod wieloma względami tradycyjne wyobrażenie muzyki.


Muzyczna twórczość awangardowa drugiej połowy XX wieku szła w parze z niezwykle bogatą, wielokierunkową refleksją nad muzyką, której przedmiotem stały się tak fundamentalne zakresy, jak twórczość, dzieło i percepcja (przeżycie estetyczne). Ich rozumienie uległo znacznemu, niekiedy całkowitemu, przewartościowaniu w porównaniu z zasadami zakorzenionymi w tradycji klasyczno-romantycznej.


******


Theory and aesthetics of the musical avant-garde of the second half of the 20th century


The book is devoted to the theoretical and aesthetic reflections of the three most eminent representatives of the musical avant-garde of the 1950s: John Cage, Pierre Boulez and Karlheinz Stockhausen. Based on their opinions, programmes and declarations, the author reconstructs the aesthetics of new music, in particular the views on works, artistic activities and perception. He presents the aesthetic awareness of Cage, Boulez and Stockhausen. The author analyses the concept of “musical avant-garde” in historical perspective.


Rok wydania2016
Liczba stron218
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2219-5
Numer wydania3
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Awangarda muzyczna – zarys problematyki    13
  1. Kwestie terminologiczne    13
  2. Awangarda muzyczna w perspektywie historycznej    17
  3. Koncepcje awangardowe w twórczości muzycznej XX wieku     30
  
  Rozdział II. Dzieło muzyczne i jego kreacja w indeterministycznej koncepcji Johna Cage’a    45
  1. Wizja muzyki przyszłości    45
  2. Stosunek do tradycji    49
  3. Twórczość a eksperyment. Muzyka eksperymentalna    52
  4. Stosunek do podstawowych kategorii muzycznych    60
  5. Przesłanki aleatoryzmu. Kompozycja jako dialektyka determinizmu i indeterminizmu    64
  6. Indeterminacja jako podstawa bytowa dzieła muzycznego    69
  7. Przesłanki estetyczne koncepcji Cage’a    76
  
  Rozdział III. Strukturalna koncepcja uniwersum dźwiękowego Pierre’a Bouleza i jej aspekty estetyczne    81
  1. Stosunek do tradycji    81
  1.1. Postawa wobec twórczości Jana Sebastiana Bacha    84
  1.2. Stosunek do twórczości Claude’a Debussy’ego    89
  1.3. Krytyka koncepcji Arnolda Schönberga    92
  2. Strukturalna koncepcja dzieła muzycznego    97
  2.1. Przesłanki    97
  2.2. Krytyka pewnych aspektów serializmu w fazie postwebernowskiej    99
  2.3. Założenia organizacji strukturalnej materiału dźwiękowego    103
  2.4 Koncepcja czasoprzestrzeni muzycznej    111
  2.5. Seria a struktura utworu    117
  2.6. Zewnętrzne kryteria organizacji dzieła    119
  2.7. Organizacja syntaktyczna. Kryteria kombinacji i systematyzacji struktur serialnych    120
  2.8. Nadrzędna organizacja struktur    127
  2.9. Podsumowani    128
  3. Refleksja na temat twórczości i aktu twórczego    128
  4. Świadomość estetyczna Bouleza    136
  
  Rozdział IV. Modele dzieła, twórczości i odbioru muzyki w ujęciu Karlheinza Stockhausena    141
  1. Uwagi wstępne    141
  2. Refleksja na temat dzieła muzycznego    143
  2.1. Postawa wobec tradycyjnych sposobów kształtowania przebiegu dźwiękowego    143
  2.2. Zwrot w kierunku muzyki eksperymentalnej    146
  2.3. Koncepcje formalne z lat 50. i 60.    150
  2.3.1. Forma punktualistyczna    150
  2.3.2. Forma grupowa    153
  2.3.3. Forma kolektywna    157
  2.3.4. Forma wariabilna    159
  2.3.5. Forma wieloznaczna    160
  2.3.6. Forma momentowa    163
  2.3.7. Podsumowanie    166
  3. Rozważania na temat procesu twórczego    169
  3.1. Przesłanki procesu twórczego w świetle programów i manifestów z lat 50. XX wieku    169
  3.2. Pomysł i odkrycie jako komplementarne postawy twórcze    175
  3.3. Materiał dźwiękowy jako przedmiot aktu twórczego    177
  4. Uwagi o percepcji    178
  5. Interioryzacja archetypów kulturowych Dalekiego Wschodu w twórczości i refleksji z przełomu lat 60. i 70. XX wieku    182
  
  Zakończenie    190
  Bibliografia    197
  Indeks nazwisk i utworów    207
  Summary    211
RozwińZwiń