Art Inquiry. Recherches sur les arts Volume XIV (XXIII)

1 ocena

Praca zbiorowa

Format:

ibuk

PERFORMATIVE ASPECTS OF ART
The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on
the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art.
However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope.
The theoretically inclined researchers have been working out the main
assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include
the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the
active role of the recipients, for whom the art works become events developing
in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical
consequences of “the performative turn”, one should also note some very
interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on
concrete works from different domain of art. It appears that one can discover
transformational potential, focus on change rather than just existence, even
in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture,
installations).
The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on
both directions of expansion of the concept of performativity. We would like
the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory
of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring
when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre,
paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally
emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites
questions about the possible scope of performativity and its kinds.


PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI
Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach
z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance.
W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej
strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności.
Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin
artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których
utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd.
Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego”
zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające
na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań
z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości
uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć
można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany.
W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych
wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony
rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych
dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla
niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej,
parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano
rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie
charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.


Rok wydania2012
Liczba stron299
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaŁódzkie Towarzystwo Naukowe
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CONTENTS
  Introduction ....7
  Performance art: history and actions
  GRZEGORZ SZTABIŃSKI – On a performative artist and performative concept of an artist ........11
  
  TERESA PĘKALA – Performative histories ....29
  
  ANNA SZYJKOWSKA-PIOTROWSKA – Defacement – performativity and novel meanings ............43
  
  WIOLETTA KAZIMIERSKA-JERZYK – Life, liveliness, liveness versus performativity in action art ...53
  
  RYSZARD W. KLUSZCZYŃSKI – Spaces of generativity. An introduction to the art of Wojciech Bruszewski ..............71
  
  DELFINA PIEKARSKA – Live artwork. Beyond the boundaries of performance:
  Eva & Adele ................81
  
  ELEONORA JEDLIŃSKA – Tadeusz Kantor: his performing art and the memory of the Holocaust . 93
  
  KAZIMIERZ PIOTROWSKI – The promises of unism, zonism, contextualism,
  and (dia)critical art. Some aspects of performativity in Polish art (1923-2008) ......119
  
  Perforamative life: connections and features
  
  GRZEGORZ DZIAMSKI – Art and the Postmodern Aestheticization of the World.... 149
  
  PAULINA SZTABIŃSKA – Performative spaces in contemporary Polish art ........ 165
  
  BŁAŻEJ CIARKOWSKI – Buildings that act – Architecture and performance ........ 185
  
  KONRAD CHMIELECKI – Visual Event as the effect of a network. Performative
  aspects of Internet-Mediated Communication in Net Art ..............199
  
  DOMINIKA ŁARIONOW – Let’s make stage design, or performative aspects of art ..............221
  
  JACEK ZYDOROWICZ – Invisible and in-visible. Performative images of terror ...237
  
  AGNIESZKA GRALIŃSKA-TOBOREK – The aesthetic of performance – as examplified by performative patriotism ................253
  
  MAGDALENA SAMBORSKA – Citing gender. The relationship between dress and gender identity ..........................................269
  
  IGOR KAŹMIERCZAK – Satire in view of the Speech Act Theory ......................283
  
  Notes on the Contributors ...........297
RozwińZwiń

Art Inquiry. Recherches sur les arts Volume XIV (XXIII) - RECENZJE

Pisemne recenzje mogą być dodawane wyłączenie przez klientów zarejestrowanych w sklepie. Na liczbę gwiazdek wyświetlanych przy produkcie składają się również oceny produktów, dodanie których nie wymaga posiadania konta.

Publikujemy wszystkie recenzje produktów, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jeśli wiemy, że produkt został zakupiony przez recenzenta, oznaczamy to ikonką  Recenzja potwierdzona zakupem

Brak informacji o języku publikacji

Autor: sun

Dodano: 28.11.2014

Brak informacji o języku publikacji. Spis treści jest po ANG, a streszczenia po polsku. Nie wiadomo czego się spodziewać w środku.