POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tom czwarty składa się z trzech części. Część I zatytułowana jest: Rozprawy teoretyczne. Artystyczne i społeczne uwarunkowania kultury muzycznej, zawiera dziesięć tekstów, począwszy od rozważań muzykologicznych, przez biografie współczesnych kompozytorów, monografie instytucji muzycznych aż po opis roli amatorskich stowarzyszeń chóralnych działających na Górnym Śląsku, Śląsku Cieszyńskim i Zaolziu.
Część II o tytule: Praktyka wykonawcza w teorii i działaniach artystycznych ukazuje różne techniki wykonawcze odtwórczo-twórcze instrumentalistów, dyrygentów, prezentacje artystyczne zespołów chóralnych oraz zbiory pieśni i tańców ludowych polskich i zagranicznych. Tu znalazło się dziesięć tekstów autorskich.
Część III: Sztuka w szkolnej edukacji i życiu człowieka ukazuje edukacyjną, wychowawczą i terapeutyczną rolę muzyki w poszczególnych okresach życia człowieka, tj. od chwili poczęcia, aż po dorosłość. Część trzecia zawiera trzynaście tekstów.
Zaletą publikacji jest bogaty zbiór: załączników nutowych muzyki artystycznej i ludowej pochodzących z terenów polskich, zaolziańskich i ukraińskich, zdjęć, materiałów dokumentujących omawiane problemy badawcze. Może zainteresować nauczycieli akademickich kierunków muzycznych, pedagogiczno-artystycznych, dyrektorów instytucji muzycznych i placówek kulturalno-oświatowych, dyrygentów, instruktorów i działaczy ruchu amatorskiego, studentów, przyszłych muzyków, czynnych nauczycieli na różnych poziomach kształcenia oraz terapeutów.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 448 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-231-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Jadwiga Uchyła-Zroski) I | 9 |
Część I | |
Rozprawy teoretyczne. Artystyczne i społeczne uwarunkowania kultury muzycznej | |
Jolanta Szulakowska-Kulawik: Muzyka i ogrody jako wzajemnie naświetlające się teksty | |
kultury I | 17 |
Bogumiła Mika: „W kontekście muzycznych skandali”. Horyzont oczekiwań słuchaczy | |
wobec wartości w muzyce I | 32 |
Daniel Cichy: Szanując inność — Witold Szalonek, pedagog i wychowawca I | 42 |
Alina Górniok-Naglik: Ryszard Gabryś — życie wypełnione muzyczną pasją. Rozmowy | |
z kompozytorem I | 54 |
Danuta Zoń-Ciuk: Krzysztof Borzędowski — in memoriam I | 83 |
Maria Warchoł-Sobiesiak: Orkiestra Filharmonii ROW — rybnicki fenomen muzyczny | |
I | 93 |
Andrzej Wójcik: Z raportu o amatorskim ruchu muzycznym w roku stulecia Związku | |
Śląskich Kół Śpiewaczych I | 108 |
Jadwiga Sikora: Oddział Bielski Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w roku jubileuszowym | |
35-lecia działalności społecznej I | 125 |
Karol Pyka: Działalność artystyczna Orkiestry Reprezentacyjnej Akademii Górniczo- | |
-Hutniczej w latach 2001—2011 I | 135 |
Magdalena Szyndler: Zaolziańskie instytucje kulturalne (po 1920 roku) i ich wpływ na | |
kulturę ludową I | 144 |
Część II | |
Praktyka wykonawcza w teorii i działaniach artystycznych | |
Oksana Hretczyn: [Barokowe projekcje gatunku | |
sonaty na skrzypce solo w twórczości Jana Sebastiana Bacha i Georga Philippa | |
Telemanna] I | 153 |
Zenon Mojżysz: Muzyczna działalność cieszyńskiej szkoły ewangelickiej w latach | |
1709—1730 I | 163 |
Waldemar Sutryk: IX symfonia Ludwiga van Beethovena w aspekcie problemów wykonawczych | |
partii chóralnej I | 173 |
Urszula Mizia: Transkrypcje wiolonczelowe utworów Fryderyka Chopina w niemieckim | |
środowisku muzycznym I | 185 |
Tomasz Orlow: Improwizacja — sztuka spontaniczna I | 195 |
Bogumiła-Faustyna Dunikowska: Akt twórczy organisty w ramach liturgii Kościoła rzymskokatolickiego | |
w kontekście wartości I | 205 |
Jacek Glenc: Zaśpiewajmy Mu wesoło! — autorski cykl 20 kolęd i pastorałek na chór | |
mieszany i głosy solowe a cappella — analiza stylistyczna I | 220 |
Aleksandra Zeman: Aktywność chóralna czynnikiem stymulującym rozwój kultury muzycznej | |
mieszkańców Nawsia na Zaolziu I | 233 |
Sergij Kudrinec’kij: | |
[Fenomen | |
kołomyjki w etnomuzykologicznych koncepcjach] I | 247 |
Joanna Glenc: Cechy stylistyczne pieśni ludowych regionu pszczyńskiego w świetle | |
zbiorów etnograficznych Mariana Cieśli I | 257 |
Część III | |
Sztuka w szkolnej edukacji i życiu człowieka | |
Jadwiga Uchyła-Zroski: Muzyka w środowisku szkolnym dziecka I | 275 |
Sonia Kędziora: Znaczenie muzyki w okresie prenatalnym I | 288 |
Andrzej Michalski: Ewolucja ideałów i celów wychowania w edukacji muzycznej | |
w XX wieku w Polsce I | 300 |
Elżbieta Szubertowska: Kandydat na nauczyciela wobec muzyki artystycznej (z badań | |
i doświadczeń) I | 310 |
Magdalena Micherda: Gimnazjum z Polskim Językiem Nauczania w Czeskim Cieszynie | |
jako znaczący ośrodek krzewienia kultury muzycznej na Zaolziu I | 320 |
Ewa Kumik: Szkoła muzyczna ważnym ośrodkiem życia kulturalnego I | 334 |
Mirosław Dymon: Wybrane aspekty kreatywności podczas interpretacji utworów muzycznych | |
I | 348 |
Marzenna Magda-Adamowicz: Dziecko twórcze muzycznie I | 361 |
Bronisława Dymara: Rozwój kultury muzycznej dziecka I | 376 |
Irena Burczyk: Folklor dziecięcy I | 390 |
Urszula Szuścik: Edukacja plastyczna — rozważania o wychowaniu ku sztuce I | 398 |
Grażyna Poraj: Rola muzykoterapii w profilaktyce i terapii dzieci przejawiających zachowania | |
agresywne I | 406 |
Ewa Bogdanowicz, Grażyna Durlow: Rytmika w terapii dziecka I | 428 |