Przedsiębiorczość lekarzy dentystów w kontekście relacji z pacjentami

Przedsiębiorczość lekarzy dentystów w kontekście relacji z pacjentami

1 opinia

Format:

ibuk

Prowadzenie gabinetów stomatologicznych w Polsce jest związane z aktywnością lekarzy-dentystów. To oni stają się przedsiębiorcami, kończąc studia na wydziałach stomatologicznych. Mając przede wszystkim przygotowanie zawodowe (merytoryczne), stają przed złożonymi problemami zarządzania gabinetem oraz dostosowywania własnych działań do oczekiwań pacjentów oraz aktywności placówek konkurencyjnych. Uzasadnia to w pełni postawienie celu, jakim jest określenie profilu postawy przedsiębiorczej dentysty, a także określenie poza­ medycznych czynników wpływających na relacje lekarz dentysta – pacjent.


Rok wydania2013
Liczba stron408
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-901-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Przedsiębiorczość w kreowaniu przewagi konkurencyjnej     25
  
  1. Konkurencyjność    25
  
  1.1. Wyzwania współczesnej gospodarki – zarys zagadnienia     25
  1.2. Istota konkurencyjności     33
  1.3. Przewaga konkurencyjna     35
  1.4. Konkurencyjność na rynku usług zdrowotnych     45
  1.4.1. Ekonomizacja działania podmiotów leczniczych     45
  1.4.2. Specyfikacja konkurencyjności na rynku usług zdrowotnych     48
  
  2. Przedsiębiorczość    63
  
  2.1. Przedsiębiorczość w literaturze – zarys zagadnienia     63
  2.2. Współczesny wymiar przedsiębiorczości     66
  2.3. Pojęcie przedsiębiorcy – wybrane aspekty     73
  
  3. Reasumpcja    80
  
  Rozdział II. Przedsiębiorcze postawy dentystów     83
  
  1. Motywy działania lekarzy dentystów    83
  
  1.1. Powołanie – determinantą wyboru zawodu     83
  1.2. Motywy podejmowanych działań – aspekt empiryczny     86
  1.2.1. Charakterystyka grup badawczych     86
  1.2.2. Motywacje stomatologów i studentów – wynik badań     88
  
  2. Umiejętności i kompetencje stomatologów    95
  
  2.1. Specyficzne cechy lekarzy     95
  2.2. Postawy przedsiębiorcze     100
  2.3. Intuicja w działaniach rynkowych     104
  
  3. Biznesowa rola dentysty w prywatnym gabinecie stomatologicznym     107
  
  3.1. Archetypowe role stomatologa     107
  3.1.1. Dentysta jako przedsiębiorca     110
  3.1.2. Dentysta jako menedżer     113
  3.1.3. Dentysta jako przełożony     121
  3.2. Dentysta jako partner rynkowy     124
  3.3. Umiejętności i kompetencje przedsiębiorcze – wyniki badań     129
  3.3.1. Samoocena lekarzy dentystów     129
  3.3.2. Samoocena studentów stomatologii     136
  3.3.3. Kompetencje idealnego dentysty – perspektywa pacjenta, lekarza i studenta     138
  
  4. Przedsiębiorczość rodzinna     142
  
  4.1. Istota przedsiębiorstwa rodzinnego     142
  4.2. Aspekt przedsiębiorczości rodzinnej w gabinetach stomatologicznych – wyniki badań    147
  5. Reasumpcja    151
  
  Rozdział III. Gabinet stomatologiczny jako podmiot na rynku usług    153
  
  1. Gabinet stomatologiczny podmiotem usługowym    153
  
  1.1. Istota usług    153
  1.2. Usługa medyczna    159
  1.3. Jakość usług    163
  1.3.1. Cechy jakości usług    163
  1.3.2. Jakość a satysfakcja    174
  
  2. Gabinet jako organizacja ucząca się    177
  
  2.1. Innowacja jako instrument przedsiębiorczości    177
  2.2. Wiedza w gabinecie stomatologicznym    181
  2.2.1. Zarządzanie wiedzą w gabinecie    181
  2.2.2. Dentysta jako pracownik wiedzy    186
  2.3. Wiedza w gabinecie – w świetle badań    190
  2.4. Wiedza akademicka a prowadzenie gabinetu    192
  
  3. Funkcjonowanie gabinetów na rynku – wyniki badań    195
  
  3.1. Rynek działania badanych gabinetów stomatologicznych    195
  3.2. Źródła finansowania działalności    199
  3.3. Mocne strony gabinetu    201
  3.4 Kontakty z dostawcami materiałów    206
  3.5. Outsourcing funkcji pomocniczych    207
  3.6. Zatrudnienie w gabinecie    209
  3.7. Miejsce Internetu w gabinecie stomatologicznym    211
  
  4. Reasumpcja    216
  
  Rozdział IV. Budowanie relacji z klientami    219
  
  1. Orientacja na klienta    219
  
  2. Istota marketingu relacji    226
  
  2.1. Ewolucja marketingu – zarys zagadnienia    226
  2.2. Marketing relacji    231
  2.3. Marketing w usługach zdrowotnych    239
  
  3. Wybrane determinanty relacji    242
  
  3.1. Zaangażowanie    242
  3.2. Zaufanie    247
  3.3. Edukowanie pacjentów    253
  3.4. Komunikacja z pacjentem    255
  3.4.1. Komunikacja z pacjentem – rys teoretyczny    255
  3.4.2. Komunikacja w gabinecie stomatologicznym – aspekt empiryczny    260
  
  4. Marketing relacji w gabinetach – wyniki badań    268
  
  4.1. Pozamedyczne oczekiwania pacjentów    268
  4.1.1. Charakterystyka badanej grupy    268
  4.1.2. Oczekiwania pacjentów    272
  4.1.3. Oczekiwania pacjentów z perspektywy stomatologów    276
  4.2. Działania marketingowe gabinetów stomatologicznych    281
  4.3. Poziomy relacji pacjent – lekarz dentysta    291
  
  5. Reasumpcja    296
  
  Rozdział V. Postawa dentysty a działania z zakresu marketingu relacji w świetle badań    299
  
  1. Opis badania    299
  
  2. Charakterystyka grupy badawczej    303
  
  3. Zachowania rynkowe respondentów    307
  
  4. Czynniki konkurencyjności gabinetu stomatologicznego    311
  
  5. Samoocena umiejętności i postaw przedsiębiorczych badanych lekarzy dentystów    317
  
  5.1. Samoocena w zakresie umiejętności intrapersonalnych i interpersonalnych    317
  5.2. Samoocena w zakresie postaw prorynkowych    324
  
  6. Wiedza akademicka a działalność rynkowa dentystów    336
  
  7. Reasumpcja    338
  
  Zakończenie    343
  Bibliografia    357
  Spis tabel    385
  Spis wykresów    388
  Spis rysunków    388
  Załącznik nr 1    389
  Załącznik nr 2    403
RozwińZwiń