INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Dyskursy naukowe poświęcone problemom pedagogiki pracy.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 441 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-64181-13-9 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 13 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI PRACY WAŻNYMI KATEGORIAMI DLA EDUKACJI I PRACY | 17 |
Wprowadzenie | 19 |
1. WIELOWYMIAROWOŚĆ PRACY | 21 |
1.1. Źródła pracy | 21 |
1.2. Praca jako kategoria poznawcza (naukowa) | 24 |
1.3. Interdyscyplinarny charakter pracy – wybrane problemy | 28 |
1.3.1. Filozoficzne rozumienie pracy | 29 |
1.3.2. Pedagogiczne konteksty pracy | 31 |
1.3.3. Praca i jej problemy psychologiczne | 34 |
1.3.4. Ergonomia u źródeł bezpiecznych i nowoczesnych rozwiązań organizacyjno-ekonomicznych pracy | 40 |
1.3.5. Socjologiczne rozumienie pracy | 45 |
1.3.6. Ekonomiczny sens pracy | 46 |
1.4. Praca w kategoriach wartości | 47 |
1.4.1. Rodowód, istota i struktury wartości | 47 |
1.4.2. Wartościowanie pracy | 52 |
1.5. Praca zawodowa | 54 |
1.5.1. Typologie pracy zawodowej | 56 |
1.5.2. Współczesny charakter pracy zawodowej | 62 |
1.5.3. Edukacyjne wymiary pracy zawodowej | 66 |
1.6. Praca jako kategoria rynkowa | 76 |
1.6.1. Krajowy rynek pracy | 77 |
1.6.2. Zagraniczne rynki pracy | 82 |
1.6.3. Interesariusze rynku pracy | 86 |
1.7. Bezrobocie problemem współczesnej pracy zawodowej | 93 |
1.7.1. Bezrobocie i jego struktura | 94 |
1.7.2. Środki i formy przeciwdziałania oraz łagodzenia skutków bezrobocia | 96 |
2. WIELOWYMIAROWOŚĆ ZAWODU | 99 |
2.1. Geneza zawodu | 99 |
2.2. Zawód w ujęciu poznawczym | 101 |
2.3. Interdyscyplinarne rozumienie zawodu – wybrane problemy | 106 |
2.4. Zawód w ujęciu systemowym | 108 |
2.4.1. Pojęcie systemu | 109 |
2.4.2. Klasyfikacja zawodów i specjalności jako ujęcie systemowe | 109 |
2.4.3. Struktury europejskich ram kwalifikacji w ujęciu systemowym | 116 |
2.4.4. Opis zawodu i jego struktura jako przykład rozwiązania systemowego | 120 |
2.4.5. Norma jako standard kwalifikacji zawodowych kolejnym rozwiązaniem systemowym | 126 |
2.5. Zawód ważnym instrumentem porady zawodowej | 131 |
2.5.1. Porada zawodowa – jej rozumienie i definiowanie | 131 |
2.5.2. Wybrane koncepcje rozwoju człowieka ważne w karierze zawodowej | 134 |
2.5.3. Porada zawodowa w dążeniu człowieka do kariery | 136 |
3. KWALIFIKACJE JAKO WAŻNA KATEGORIA OPISUJĄCA ZAWÓD I PROCES PRACY | 147 |
3.1. Rodowód kwalifikacji | 147 |
3.2. Kwalifikacje jako kategoria naukowa (poznawcza) | 149 |
3.3. Struktury, modele, kryteria i poziomy kwalifikacyjne | 149 |
3.4. Kwalifikacje w kategoriach wartości | 156 |
4. KOMPETENCJE – ICH ROZUMIENIE I ZNACZENIE DLA PRACY ZAWODOWEJ CZŁOWIEKA | 160 |
4.1. Od źródeł do struktur kompetencji | 165 |
4.2. Typologie kompetencji | 168 |
4.2.1. Kompetencje kluczowe – rodowód i istota | 168 |
4.2.1.1. Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie | 169 |
4.2.1.2. Umiejętnościowy charakter kompetencji kluczowym kryterium przydatności do zatrudnienia | 170 |
4.2.2. Kompetencje zawodowe | 171 |
CZĘŚĆ DRUGA. EDUKACYJNE WYMIARY WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI PRACY | 175 |
Wprowadzenie | 177 |
1. EDUKACJA JAKO KATEGORIA NAUKOWA | 179 |
2. TEORIA PEDAGOGIKI PRACY A STRUKTURY EDUKACYJNE | 182 |
2.1. Edukacja permanentna | 182 |
2.2. Edukacja szkolna | 183 |
2.2.1. Edukacja przedzawodowa | 183 |
2.2.2. Edukacja prozawodowa – przyszłość czy przeszłość | 185 |
2.2.3. Edukacja zawodowa – szkolna i pozaszkolna | 188 |
3. SYSTEM EDUKACJI W PRZYGOTOWANIU CZŁOWIEKA DO PRACY ZAWODOWEJ | 192 |
3.1. System edukacji | 192 |
3.1.1. System szkolny w procesie przygotowania człowieka do pracy zawodowej | 193 |
3.1.2. System pozaszkolny w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej | 195 |
3.2. Obszary edukacyjnego przygotowania człowieka do pracy zawodowej | 199 |
3.2.1. Edukacja przedzawodowa | 199 |
3.2.1.1. Tło historyczne wychowania przez pracę i do pracy | 200 |
3.2.1.2. Problemy definicyjne wychowania przez pracę i do pracy | 201 |
3.2.1.3. Wychowanie przez pracę i do pracy w edukacji przedzawodowej | 202 |
3.2.1.4. Treści ogólnokształcące edukacji przedzawodowej | 204 |
3.2.2. Edukacja prozawodowa w przygotowywaniu człowieka do pracy zawodowej | 208 |
3.2.2.1. Kształcenie ogólne w liceum profilowanym | 210 |
3.2.2.2. Kształtowanie umiejętności kluczowych w liceum profilowanym | 211 |
3.2.2.3. Kształtowanie kwalifikacji ogólnozawodowych w liceum profilowanym | 213 |
3.2.2.4. Uniwersalność wykształcenia absolwenta liceum profilowanego | 216 |
3.3. Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do pracy | 220 |
3.3.1. Kształcenie zawodowe jako kategoria naukowa (poznawcza) | 222 |
3.3.2. Szkolne kształcenie zawodowe | 227 |
3.3.3. Pozaszkolne kształcenie zawodowe | 231 |
4. EDUKACJA ZAWODOWA JAKO PROCES KSZTAŁTOWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH | 233 |
4.1. Treści kształcenia w edukacji zawodowej | 233 |
4.2. Model czynnościowy treści kształcenia a struktury dokumentów edukacyjnych | 237 |
4.2.1. Podstawy programowe kształcenia w zawodach | 238 |
4.2.2. Programy kształcenia i pakiety dydaktyczne przydatne w edukacji zawodowej | 239 |
4.2.3. Standardy jako norma wymagań egzaminacyjnych potwierdzających kwalifikacje w zawodzie | 248 |
4.3. Infrastruktura szkół a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy | 256 |
4.3.1. Specjalistyczne klasopracownie | 258 |
4.3.2. Pracownie szkolne | 260 |
4.3.3. Specjalne szkolne pomieszczenia infrastukturalne | 261 |
4.4. Nauczyciel a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy | 265 |
4.4.1. Współdziałanie nauczycieli i uczniów w procesie kształtowania kwalifikacji zawodowych | 269 |
4.4.2. Miejsca pracy kadry pedagogicznej szkolnego i pozaszkolnego systemów kształcenia zawodowego | 272 |
4.5. Edukacja zawodowa wobec priorytetów Unii Europejskiej | 273 |
4.5.1. Zagadnienia definicyjne edukacji europejskiej | 273 |
4.5.2. Priorytety edukacji europejskiej w kształceniu zawodowym | 274 |
4.5.3. Raporty unijne europejskim wymiarem edukacji zawodowej | 277 |
4.5.4. Deklaracje unijne narzędziem europejskiego wymiary edukacji zawodowej | 281 |
CZĘŚĆ TRZECIA. EDUKACJA I PRACA WAŻNYMI OBSZARAMI BADAWCZYMI WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI PRACY | 285 |
Wprowadzenie | 287 |
1. EDUKACJA I PRACA W NURCIE NAUKOZNAWCZYM | 289 |
1.1. Wiedza w nurcie naukoznawczym | 289 |
1.2. Rodowód wiedzy i jej rodzaje | 290 |
1.3. Struktury wiedzy i jej systemy | 292 |
1.4. Edukacyjny wymiar procesów poznawczych (epistemologicznych) | 293 |
1.4.1. Epistemologia a struktury nauki | 295 |
1.4.2. Edukacja i praca w strukturach nauki | 301 |
2. METODOLOGIA NAUK – ROZUMIENIE, STRUKTURA I ZAKRES | 305 |
3. EDUKACJA I PRACA A STRUKTURY BADAWCZE PEDAGOGIKI PRACY | 309 |
4. WYBRANE TYPOLOGIE METOD BADAWCZYCH PRZYDATNE W BADANIACH EDUKACJI I PRACY | 312 |
4.1. Typologie metod badawczych upowszechniane w pedagogice społecznej | 313 |
4.2. Typologie metod badawczych wg Z. Wiatrowskiego | 313 |
4.3. Typologia metod badawczych wg M. Łobockiego | 315 |
4.4. Typologia metod badawczych wg S. Juszczyka | 316 |
4.5. Typologia metod badawczych wg T. Nowackiego | 316 |
5. CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD BADAWCZYCH PRZYDATNYCH W BADANIACH EDUKACJI I PRACY | 319 |
5.1. Obserwacja | 319 |
5.2. Wywiad w zbieraniu opinii | 320 |
5.3. Ankieta w zbieraniu opinii | 321 |
5.4. Badanie wytworów pracy i dokumentów | 321 |
5.5. Testy pedagogiczne | 322 |
5.6. Eksperyment | 324 |
5.7. Testy psychologiczne | 325 |
5.8. Monografia pedagogiczna | 325 |
5.9. Metoda indywidualnych przypadków (kazuistyczna, studium przypadku) | 326 |
5.10. Metoda autobiograficzna | 327 |
5.11. Modelowanie | 328 |
5.12. Metoda symulacji komputerowej | 328 |
6. EDUKACJA PRZYGOTOWUJĄCA CZŁOWIEKA DO ZATRUDNIENIA JAKO PROCES BADAWCZY | 330 |
7. PRACA JAKO PROCES BADAWCZY | 332 |
7.1. Rodowód badania pracy i jego współczesne konsekwencje | 332 |
7.2. Metody badawcze teorii naukowej organizacji pracy przydatne w procesach badania pracy | 334 |
7.2.1. Metody badania i usprawniania metod pracy | 334 |
7.2.2. Mierzenie i normowanie pracy | 335 |
7.2.3. Kwalifikowanie pracy | 336 |
7.2.4. Analiza wartościowania pracy | 338 |
7.2.5. Badanie ruchów | 338 |
7.2.6. Analiza i projektowanie organizacji (instytucji) | 342 |
7.3. Współczesne metody badania pracy | 344 |
7.3.1. Teorie humanistyczne wyznacznikiem współczesnych tendencji badania pracy | 344 |
7.3.2. Teoria kompleksowego zarządzania jakością (TQM – Total Quality Menegement) kryterium badania pracy | 347 |
7.3.3. Zarządzanie zasobami ludzkimi współczesnym trendem w badaniu pracy | 353 |
7.3.4. Menedżerment kadrowy przyszłością badania pracy | 358 |
ZAKOŃCZENIE | 361 |
BIBLIOGRAFIA | 363 |
STRESZCZENIE | 393 |
TABLE OF CONTENS | 397 |
SUMMARY | 403 |
Indeks nazwisk | 407 |
Skorowidz rzeczowy | 413 |