POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Apokalipsa św. Jana rozpoczyna się słowami: „Objawienie Jezusa Chrystusa, które dał mu Bóg, aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem […]” (1,1). Jezus jest na pewno objawicielem czegoś, co jest zakryte, a co dotyczy tego, co „musi stać się niebawem”. Objawienie jednak dotyczy także Jezusa Chrystusa. Pytanie, kim jest Jezus Chrystus, leży u podstaw każdej refleksji chrystologicznej. W książce tej została dokonana analiza tekstów chrystologicznych Apokalipsy w ich narracyjnym kontekście. W tle tych analiz znajduje się pytanie o relację Jezusa Chrystusa do Boga Izraela. Odpowiedź na to pytanie wydaje się fundamentalna dla zrozumienia całego przesłania księgi. Monografia ta w pewien sposób będzie pomocna zarówno dla biblistów w zgłębianiu interpretacji ostatniej kanonicznie księgi Biblii, dla teologów, którzy zajmują się chrystologią, w uzupełnieniu ich wiedzy na temat danych chrystologicznych Nowego Testamentu, jak i dla zwyczajnych czytelników, którzy w Słowie Bożym dostrzegają istotny element ich wędrówki duchowej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 476 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3050-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp / | 11 |
Rozdział I | |
Jezus a Bóg Izraela w Ap 1,1–8 / | 27 |
1. Jezus a Bóg w Ap 1,1–3 / | 28 |
1.1. „Apokalipsa Jezusa Chrystusa” a Bóg / | 28 |
1.2. „Słowo Boga” i „świadectwo Jezusa Chrystusa” / | 40 |
2. Jezus a Bóg w dialogu liturgicznym początkowym (Ap 1,4–8) / | 46 |
2.1. Obraz Boga w Ap 1,4–8 / | 48 |
2.1.1. „Ten, który jest i który był, i który przychodzi” (Ap 1,4b) / | 48 |
2.1.2. „Ja jestem Alfa i Omega – mówi Pan Bóg, Początek i Koniec, Wszechmogący” (Ap 1,8) / | 56 |
2.2. Obraz Jezusa w Ap 1,4–8 / | 61 |
2.2.1. Jezus w pozdrowieniu wstępnym (Ap 1,5a) / | 61 |
2.2.1.1. Jezus Chrystus / | 61 |
2.2.1.2. „Świadek, Ten wierny” / | 63 |
2.2.1.3. „Pierworodny spośród umarłych” / | 72 |
2.2.1.4. „Władca królów ziemi” / | 83 |
2.2.2. Jezus w odpowiedzi wspólnoty (Ap 1,5b–6) / | 85 |
2.2.2.1. „Temu miłującemu nas” / | 86 |
2.2.2.2. „Który nas uwolnił od grzechów naszych we krwi swojej” / | 88 |
2.2.2.3. „Uczynił nas królestwem kapłanami dla Boga i Ojca swojego” / | 94 |
2.2.2.4. „Jemu chwała i moc na wieki wieków” / | 105 |
2.2.3. Jezus w Ap 1,7 / | 111 |
2.2.3.1. „Oto nadchodzi z obłokami” / | 112 |
2.2.3.2. „I ujrzy Go każde oko i wszyscy, którzy Go przebili” / | 121 |
2.2.3.3. „I płakać nad Nim będą wszystkie pokolenia ziemi. Tak. Amen” / | 123 |
3. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 1,1–8 / | 126 |
Rozdział II | |
Jezus a Bóg Izraela w Ap 1,9–3,22 / | 135 |
1. Jezus a Bóg w wizji wstępnej (Ap 1,9–20) / | 136 |
1.1. Audycja (1,9–11) / | 139 |
1.2. Wizja właściwa (1,12–20) / | 144 |
1.2.1. „Siedem złotych świeczników” (1,12b) / | 145 |
1.2.2. „Podobny do Syna Człowieczego” (1,13a–16) / | 147 |
1.2.2.1. „Pośród świeczników kogoś podobnego do Syna Człowieczego” (1,13a) / | 147 |
1.2.2.2. Wygląd „podobnego do Syna Człowieczego” (1,13b–16) / | 151 |
a) Szata „podobnego do Syna Człowieczego” / | 153 |
b) Głowa, włosy i oczy „podobnego do Syna Człowieczego” / | 158 |
c) Nogi „podobnego do Syna Człowieczego” / | 163 |
d) Głos „podobnego do Syna Człowieczego” / | 165 |
e) „Mający w prawej ręce siedem gwiazd” / | 168 |
f) „Z Jego ust wychodzi miecz obosieczny ostry” / | 169 |
g) „A Jego oblicze jak słońce, które jaśnieje w mocy swej” / | 171 |
1.2.3. Interpretacja wizji (1,17–20) / | 173 |
1.2.3.1. Reakcja wizjonera z Patmos (1,17a) / | 173 |
1.2.3.2. Odpowiedź Zmartwychwstałego (1,17b–20) / | 177 |
a) Gest Zmartwychwstałego / | 177 |
b) Słowa Zmartwychwstałego / | 178 |
– „Nie bój się” / | 179 |
– „Ja jestem Pierwszy i Ostatni, i Żyjący” / | 181 |
– „Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków” / | 189 |
– „Mam klucze śmierci i otchłani” / | 194 |
– Polecenie spisania / | 197 |
– Wyjaśnienie tajemnicy / | 201 |
2. Jezus a Bóg w Ap 2,1–3,22 / | 205 |
2.1. Jezus a Bóg w autoprezentacjach / | 206 |
2.1.1. „Tak mówi” / | 206 |
2.1.2. Autoprezentacja do Kościoła w Efezie, Smyrnie i Pergamonie / | 211 |
2.1.3. Autoprezentacja do Kościoła w Tiatyrze / | 214 |
2.1.4. Autoprezentacja do Kościoła w Sardes / | 216 |
2.1.5. Autoprezentacja do Kościoła w Filadelfii / | 217 |
2.1.6. Autoprezentacja do Kościoła w Laodycei / | 221 |
2.2. Jezus a Bóg Izraela w osądach Jezusa nad Kościołami / | 227 |
2.2.1. Jezusowe „znam” / | 228 |
2.2.2. Pierwsza miłość / | 230 |
2.2.3. Padnięcie Żydów przed chrześcijanami / | 235 |
2.3. Jezus a Bóg Izraela w wezwaniach szczegółowych / | 237 |
2.3.1. Wezwanie do nawrócenia / | 237 |
2.3.2. Wezwanie do Kościoła w Laodycei / | 239 |
2.3.2.1. „Kup u Mnie złota w ogniu oczyszczonego” / | 240 |
2.3.2.2. „Ja wszystkich, których kocham, karcę i ćwiczę” / | 242 |
2.3.2.3. „Oto stoję u drzwi i kołaczę” / | 243 |
2.4. Jezus a Bóg Izraela w obietnicach dla zwycięzców / | 247 |
2.4.1. „Dam jeść z drzewa życia, które jest w raju Boga” / | 247 |
2.4.2. Dar „manny ukrytej” / | 251 |
2.4.3. Dar władzy nad narodami / | 253 |
2.4.4. Dar białej szaty i imienia w księdze życia / | 258 |
2.4.5. Dar wspólnego zasiadania na tronie / | 259 |
3. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 1,9–3,22 / | 260 |
Rozdział III | |
Jezus a Bóg Izraela w Ap 4,1–22,21 / | 269 |
1. Jezus a Bóg Izraela w Ap 4–5 / | 270 |
1.1. Obraz Boga w Ap 4 / | 271 |
1.1.1. „Zasiadający na tronie” (4,2–3) / | 271 |
1.1.2. Otoczenie tronu (4,4–8a) / | 276 |
1.1.3. Liturgia niebiańska (4,8b–11) /288 | |
1.2. Jezus a Bóg w Ap 5 / | 295 |
1.2.1. Bóg na tronie ze zwojem (5,1–4) / | 296 |
1.2.2. Obraz Jezusa w 5,5–7 / | 298 |
1.2.2.1. „Lew z pokolenia Judy” / | 298 |
1.2.2.2. „Baranek stojący, jakby zabity” / | 302 |
a) Baranek pośrodku tronu / | 303 |
b) Baranek „stojący, jakby zabity” / | 305 |
c) Wygląd Baranka / | 309 |
d) Czynność Baranka / | 313 |
1.2.3. Liturgia niebiańska (5,8–14) / | 315 |
1.2.3.1. Liturgia czterech istot żyjących i dwudziestu czterech Starszych (5,8b–10) / | 316 |
1.2.3.2. Liturgia zastępów anielskich (5,11–12) / | 319 |
1.2.3.3. Liturgia całego stworzenia (5,13–14) / | 322 |
2. Jezus i Bóg w sekcji pieczęci (Ap 6,1–8,1) / | 325 |
2.1. Jezus i Bóg w Ap 6,1–8 / | 326 |
2.2. Jezus i Bóg w Ap 6,9–8,1 / | 331 |
2.2.1. Otwarcie piątej pieczęci (Ap 6,9–11) / | 331 |
2.2.2. Otwarcie szóstej pieczęci (Ap 6,12–7,17) / | 336 |
2.2.3. Wizja Ap 7,1–17 / | 339 |
2.2.3.1. Wielki tłum przed tronem i Barankiem / | 340 |
2.2.3.2. Tożsamość wielkiego tłumu / | 342 |
2.2.3.3. Działanie Boga i Baranka / | 347 |
3. Jezus a Bóg w sekcji trąb (8,1–11,14) / | 354 |
4. Jezus a Bóg w sekcji znaków (11,15–16,16) / | 363 |
4.1. Władza Boga i Jego Pomazańca (Ap 11,15) / | 363 |
4.2. Liturgia dwudziestu czterech Starszych (11,16–18) / | 368 |
4.3. Arka Przymierza Boga (11,19) / | 373 |
4.4. Mężczyzna porwany do Boga (12,5.10) / | 375 |
4.4.1. Narodziny mężczyzny (12,5a) / | 377 |
4.4.2. Porwanie mężczyzny do Boga / | 381 |
4.5. Baranek na Syjonie (14,1–5) / | 385 |
4.5.1. Wizja (14,1) / | 387 |
4.5.2. Audycja (14,2–3) / | 391 |
4.5.3. Charakterystyka zbawionych (14,4–5) / | 393 |
4.6. Przykazania Boga i wiara Jezusa (14,12) / | 397 |
4.7. Jezus jako Pan żniwa (Ap 14,14) / | 402 |
5. Jezus i Bóg Izraela w sekcji końcowej Apokalipsy (16,17–22,5) / | 408 |
5.1. Jezus a Bóg w Ap 19,1–8 / | 409 |
5.2. Jezus a Bóg w Ap 19,11–21 / | 413 |
5.2.1. Eschatologiczny wojownik (19,11–16) / | 413 |
5.2.1.1. Przybycie jeźdźca na białym koniu / | 413 |
5.2.1.2. Wygląd jeźdźca na białym koniu / | 416 |
5.2.1.3. Działanie jeźdźca na białym koniu / | 422 |
5.2.1.4. „Król królów i Pan panów” / | 423 |
5.3. Jezus a Bóg w Nowej Jerozolimie (Ap 21–22,5) / | 426 |
6. Jezus a Bóg w epilogu (Ap 22,6–22) / | 430 |
7. Refleksja końcowa nad chrystologią Ap 4,1–22,21 / | 433 |
Zakończenie / | 437 |
Wykaz skrótów / | 447 |
Bibliografia / | 451 |
Jesus and the God of Israel in the Apocalypse of John. Summary / | 471 |