POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Relacje Ukraińców z innymi narodami sąsiednimi są w Polsce prawie nieznane, dlatego też Ukraińskie Towarzystwo Historyczne postanowiło w swojej działalności naukowej zbadać stan badań nad relacjami Ukraińców z ich sąsiadami na przestrzeni wieków oraz zachęcić badaczy z różnych dziedzin nauki do zainteresowania się tym problemem badawczym. Drogą do osiągnięcia tego celu jest wydanie cyklu monografii zbiorowych pod wspólnym tytułem „Ukraińcy i ich sąsiedzi na przestrzeni wieków: polityka, gospodarka, religia, kultura i życie codzienne”. W niniejszym, trzecim tomie z tej serii, prezentowane są ustalenia badaczy z Czech, Luksemburga, Polski, Serbii, Słowacji i Ukrainy. Dotyczą one nie tylko wzajemnych relacji Ukraińców z Polakami, ale także z Rosjanami, Żydami, Słowakami i Czechami, a także z Węgrami i Serbami, głównie od XIX wieku po czasy współczesne (Fragment Wstępu).
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 540 |
Kategoria | Historia Europy |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-368-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
RELACJE UKRAIŃSKO-POLSKIE DO 1918 ROKU | |
Rafał Dydycz, Szkolnictwo ukraińskie na terenie Chełmszczyzny i południowego Podlasia w latach 1917–1919 | 15 |
Olga Gajdaj, Tadeusz Srogosz, Konsekwencje wojny rosyjsko-tureckiej w latach 1768–1774 dla Ukrainy Prawobrzeżnej | 31 |
Артур Іжевський, Холера, холерики та інші пошесті та вади людства у галицькій сатирі другої половини ХІХ-початку ХХ століття та в народній культурi [Cholera, cholerycy i inne plagi ludzkości w satyrze galicyjskiej i kulturze ludowej na przełomie XIX–XX wieku] | 46 |
Ольга Морозова, Княжий литовський рід Ґедройців та його миколаївська гілка [Książęcy litewski ród Giedroyciów i jego linia mikołajowska] | 61 |
RELACJE UKRAIŃSKO-POLSKIE W LATACH 1918–1939 | |
Witold Bobryk, Akcja burzenia cerkwi prawosławnych na terenie województwa lubelskiego w opinii dziekanów rzymskokatolickiej diecezji siedleckiej czyli podlaskiej | 75 |
Олена Козакевич, Музей «Лемківщина» в Сяноці: передумови створення та основні віхи діяльності [Muzeum „Łemkowszczyzna” w Sanoku: przyczyny powołania i główne kierunki działalności]. | 89 |
Tadeusz Sucharski, Warunki życia wielonarodościowej ludności „miniaturowej Polskiej Republiki Rad”, czyli Marchlewszczyzny Radzieckiej. | 102 |
RELACJE UKRAIŃSKO-POLSKIE W LATACH 1939–1947 | |
Сергій Адамович, Процес поселення та господарського облаштування депортованих українців із Закерзоння в Івано- | |
Франківській області [Proces osiedlania Ukraińców deportowanych z Zakerzonia w okręgu iwano-frankowskim] . | 123 |
Alina Bacic, Sotnie Ukraińskiej Powstańczej Armii dowodzone przez Stepana Stebelskiego „Chrina” w latach 1944-1947 | 136 |
Bohdan Halczak, Czy decyzja gen. Stefana Mossora o rozpoczęciu wysiedlania ludności ukraińskiej w ramach akcji | |
„Wisła” w kwietniu 1947 roku była zgodna z prawem?. | 159 |
Jarosław Moklak, Iwan Wisłocky (Wanio Hunianka) w drodze do Starego Kraju. Nieznane fakty z życia pisarza i publicysty łemkowskiego (1946–1947) | 173 |
RELACJE UKRAIŃSKO-POLSKIE PO ROKU | 1947 |
Hanna Hrehorowicz -Gaber, Zmiany przestrzenne w strukturze zabudowy łemkowskiej w Łosiu. | 189 |
Уляна Мовна, Світоглядна парадигма бджільництва українців Надсяння: візія бджоли, пасічника та його обрядового | |
календаря (українсько-польські етнографічні паралелі) [Paradygmat światopoglądowy pszczelarstwa Ukraińców Nadsania. Wizja pszczoły, pszczelarza i jego rytualnego kalendarza (ukraińsko-polskie paralele etnograficzne)] | 201 |
Alicja Hrehorowicz-Nowak, Nowa Huta i Zaporoże – socrealistyczne miasta wczoraj i dziś. | 215 |
Наталія Петрова, Українці-переселенці на Одещині в 1944–1951 роках: деякі аспекти адаптації, обрядовості та | |
повсякдення депортованих бойків [Ukraińscy przesiedleńcy w rejonie Odessy w latach 1944–1951. Wybrane aspekty adaptacji, obrzędowości i problemów życia codziennego deportowanych Bojków]. | 226 |
Arkadiusz Słabig, „Nie chcemy żyć na marginesie spraw, zmian i procesów zachodzących w Polsce ” . Aktywizacja mniejszości ukraińskiej na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego stulecia. | 243 |
Arkadiusz Trochanowski, Współpraca parafii greckokatolickiej w Wałczu z Muzeum Ziemi Wałeckiej. | 260 |
UKRAIŃSKO-POLSKI DIALOG HISTORYCZNY | |
Володимир Фісанов, Нове бачення минулого в українсько-польському діалозі: чи можливо відмовитися від застарілих стереотипів [Nowe postrzeganie przeszłości w dialogu ukraińsko-polskim. Czy możliwe jest uwolnienie się od utrwalonych stereotypów?]. | 279 |
Waldemar Rezmer, Seminarium historyczne „Polska–Ukraina: trudne pytania” – geneza, przebieg, rezultaty. | 288 |
RELACJE UKRAIŃSKO-NIEMIECKIE | |
Марія Качмар, Українсько-німецькі відносини під час Другої світової війни в народних оповіданнях із Західної України: фольклорна візія людяності [Obraz relacji ukraińsko-niemieckich w okresie II wojny światowej w tradycji ludowej w zachodniej Ukrainie: ludowa wizja ludzkości]. | 305 |
RELACJE UKRAIŃSKO-RUMUŃSKIE | |
Олександр Добржанський, Український національний рух на Буковині другої половини ХІХ – початку ХХ століття | |
у взаєминах з національними рухами інших народів краю: конкуренція та співпраця [Ukraiński ruch narodowy na Bukowinie na przełomie XIX–XX wieku, relacje z innymi ruchami narodowymi w regionie: konkurencja i współpraca] | 329 |
Микола Михайлуца, Національний склад і проблеми православних у Південній Бессарабії в переддень Другої світової війни [Cerkiew prawosławna w południowej Besarabii w przededniu II wojny światowej – skład narodowościowy i wynikające z niego problemy] | 343 |
RELACJE UKRAIŃSKO-ROSYJSKIE | |
Галина Боднар, «За гідне життя». Рефлексії молоді в Україні про Революцію Гідності [„Za godne życie”. Postawa młodzieży wobec ukraińskiej rewolucji godności w 2014 roku] . | 363 |
Юрій Макар, Сто років тому і тепер: намагання Російської Федерації утримати Україну у сфері своїх геополітичних | |
інтересів [Przed stu laty i współcześnie: dążenie Federacji Rosyjskiej do utrzymania Ukrainy w swojej strefie wpływów]. | 379 |
Dawid Michalski, „Dobre usługi” przy zawieraniu Protokołu mińskiego o obustronnym zawieszeniu broni jako przykład | |
pokojowego załatwiania sporu międzynarodowego. | 408 |
Людмила Новоскольцева, Роль міжнародниx організацій у запобіганні та протидії міжнародному тероризму [Rola organizacji międzynarodowych w procesie zapobiegania i przeciwdziałania zjawisku terroryzmu międzynarodowego] | 417 |
Світлана Вовк, Збройне насилля на сході України як виклик для української державності [Zbrojna przemoc we wschodniej Ukrainie jako wyzwanie dla ukraińskiej państwowości]. | 433 |
RELACJE UKRAIŃSKO-SŁOWACKO-CZESKIE | |
Jan Rychlík, O problematyce uświadomienia narodowego Rusinów na Rusi Podkarpackiej (Ukrainie Karpackiej) . | 445 |
Vlastimil Ondrák, Losy członków Ukraińskiej Powstańczej Armii i Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów internowanych w Czechosłowacji podczas „Akcji B”/„Wielkiego rajdu na Zachód”. | 461 |
RELACJE UKRAIŃSKO-ŻYDOWSKIE | |
Богдан Левик, Симон Візенталь та його львівський період 1932–1940 років [Simon Wiesenthal we Lwowie w latach 1932–1940] | 501 |
UKRAIŃCY WOBEC USA I KANADY | |
Ольга Гольд, Місіонерська діяльність американських протестантських церков в Україні – філософський аналіз | |
[Działalność misyjna amerykańskich Kościołów protestanckich w Ukrainie – analiza filozoficzna]. | 513 |
Віталій Макар, Участь української діаспори Канади в гуманітарній сфері українсько-канадських відносин [Uczestnictwo diaspory ukraińskiej w Kanadzie w sferze humanitarnej relacji ukraińsko-kanadyjskich] | 517 |
Informacje o autorach | 533 |