Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania
i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.


Rok wydania2010
Liczba stron206
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaŁódzkie Towarzystwo Naukowe
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  ROZPRAWY........................................    7
  Katarzyna Kaczor-Scheitler (Łódź)
  Dziesięciodniowe ćwiczenia pobożne na przykładzie „Medytacji” Teresy Petrycówny...............    9
  Anna Strożek (Łódź)
  Wiosenny wybuch uczuć i spojrzenie wstecz u progu jesieni życia. Formy przedstawiania pór roku w „erotykach” Franciszka Dionizego Kniaźnina..............    27
  Marzena Karwowska (Łódź)
  Archetyp dnia, archetyp nocy. Ikonograficzne
  ukształtowanie świata przedstawionego
  w „Bbaśni o rycerzu pańskim” Bolesława Leśmiana ......................    51
  Monika Urbańska (Łódź)
  „Zanim drgną powieki — księżyc się ukaże.” Między nocą a nocą, Miłością i zbrodnią — rzecz o „Balladzie o pannie”,„Lalce” i o Brzechwowym banicie .......    71
  Beata Michalska (Łódź)
  Lilith — Demoniczna bogini nocy. Tradycja wyobrażeń
  i literackie wcielenia ........................    89
  Lidia Ignaczak (Łódź)
  Wieczory teatralne Adolfa Rudnickiego...............................    125
  Małgorzata Pawlata (Łódź)
  „Światłość” krocząca w ciemności oraz inne abstrakty w gnostyckiej „Ewangelii prawdy” i „Ewangelii św. Jana”..............    159
  NA MARGINESACH LEKTUR................    193
  Joanna Raźny (Łódź)
  Paradoksy rewolucji. O jednoaktówce
  „DOMINO MADAME Du BARRY” Wacława Grubińskiego...................    195
RozwińZwiń