POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Numer poświęcony został pisarstwu antologizującemu od starożytnych początków po współczesne realizacje. Artykuły pokazują antologizowanie jako podstawową praktykę filologiczną, która pozostaje w ścisłej relacji ze strategiami historycznoliterackimi oraz zagadnieniami metodologicznymi dynamicznie przeobrażającego się literaturoznawstwa. Autorkom i autorom tekstów towarzyszyły pytania o związek antologii z procesami re-orientacji i stereotypizacji kanonu, a także o zmiany zachodzące w przedmiocie antologii, ich odbiorcach i funkcjach kulturotwórczych. W numerze nie zabrakło też głosów praktyków, którzy poddali metarefleksji tworzenie antologii w oparciu o własne doświadczenia badawcze.
Całość tomu dopełnia dział „Pożytki filologicznie”, w którym znalazły się studia podejmujące tematykę z zakresu norwidologii, konkursów literackich, modernistycznej translatoryki, nature writing i psychoanalizy.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
*********
The issue is devoted to anthologising writing from its ancient origins to contemporary realisations. The articles show anthologising as a fundamental philological practice, which remains in close relation to historical-literary strategies and methodological issues of dynamically transforming literary studies. The authors’ texts are accompanied by questions about the relationship of anthologies to processes of reorientation and stereotyping of the canon, as well as about changes taking place in the content of anthologies, their audiences and their culture-forming functions. The issue also includes the voices of practitioners who have metareflected on the creation of anthologies based on their own research experiences.
The volume is complemented by a section entitled “Philological Benefits”, which includes studies about Norwid, literary competitions, modernist translation studies, nature writing and psychoanalysis.
*********
Dr hab. Ewa Hoffmann-Piotrowska (ORCID 0000-0002-0214-0862) – językoznawca, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół dojrzałej twórczości polskich romantyków, historii romantycznych idei, religijności w literaturze i kulturze romantycznej. Redaktor naczelna czasopisma „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”. Członek Komisji Kadrowej Wydziału Polonistyki.
Autorka książek: "Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli" (2004), "W ustach jest otwór duszy… Szkice o romantykach i mistykach" (2012), "„Święte awantury”. Orto- i heterodoksje Adama Mickiewicza" (2014) oraz współredaktorka monografii poświęconych Mickiewiczowi i Słowackiemu (wraz z Andrzejem Fabianowskim): "Mickiewicz – wieszcz i przewodnik" (2019), "Liryka Mickiewicza. Uczucia. Świadectwa. Ekspresje" (2019), "Pan Tadeusz. Poemat – Postacie – Recepcja" (2017), "Słowacki mistyczny. Rewizje po latach" (2012). Opublikowała także korespondencję księdza Jana Twardowskiego Otulona dobrocią – 99 listów księdza do „wnuczki” Maryli i jej zapiski w "Sztuka Edycji" 1/2019: "Informacje o Autorach z dziennika" (2007). Autorka artykułów poświęconych twórczości Adama Mickiewicza i kulturze romantyzmu.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Antologie i antologizowanie. Od Redakcji | 9 |
I. Początki | |
KRYSTYNA BARTOL, Od zbioru do antologii. Greckie początki | 13 |
JAN KWAPISZ, Między antologią a fragmentem. O hellenistycznych zbiorach epigramów | 25 |
MAGDALENA PISKAŁA, O długim trwaniu antologii na przykładzie Speculum exemplorum | 45 |
MICHAŁ KURAN, Staropolskie antologie jednoautorskie od Jana Kochanowskiego do Samuela Twardowskiego | 61 |
II. Antologia − Definicje − Kanon | |
MIROSŁAWA BUCHHOLTZ, The Invisible Genre: Towards a Definition of Literary Anthology in the Anglophone Context | 85 |
MAŁGORZATA GRZEGORZEWSKA, Gathering Flowers in Bloom. The Author of The Western Canon as an Anthologist | 99 |
RENATA STACHURA-LUPA, O antologizowaniu w drugiej połowie XIX wieku (na marginesie antologii Władysława Bełzy) | 113 |
III. Antologizowanie − Przypadki − Funkcje | |
TOMASZ JĘDRZEJEWSKI, U źródeł założycielskiego mitu polskiego romantyzmu, czyli jak jest zrobiona antologia Walka romantyków z klasykami Stefana Kawyna | 133 |
PRZEMYSŁAW KALISZUK, (Nie)możliwe antologie i definicyjne meandry nowoczesnej literatury „górskiej” | 147 |
ANDRZEJ LEWICKI, Antologizowanie jako forma polityki miejsca. Przypadek Bieszczadów − Wiersze z Rzeszowskiego | 163 |
DAVID G. ROSKIES, The Jewish Anthological Imagination in the Holocaust, 1940−1945 | 179 |
KAROL SAMSEL, Antologizowanie wojny. Funkcja antologizowania w polskich i brytyjskich antologiach poezji wojennej 1939−1944 | 197 |
ANNA SOBIECKA, Od antologii do antologizowania. Przypadek nowego dramatu polskiego | 213 |
MAGDALENA BOGUSŁAWSKA, Dz*evada Karahasana pisanie ogrodów | 227 |
IV. Doświadczenia antologistów | |
ANNA JANICKA, Antologizowanie nadmiaru. Pozytywizm polski w ujęciach antologicznych. Przypadek „Przeglądu Tygodniowego” | 245 |
JAN TOMKOWSKI, Dylematy autora antologii | 261 |
JOLANTA ŁUGOWSKA, Od „księgi źródeł” do książki z obrazkami. O dwu antologiach poezji dziecięcej | 275 |
POŻYTKI FILOLOGICZNE | |
ANITA CAŁEK, Wołanie anioła i milczenie poety: Modlitwa Cypriana Norwida w kontekście psychologii procesu twórczego | 293 |
LESZEK ZWIERZYŃSKI, Podwójny splot. Norwida poetyka myślenia otwartego | 317 |
IWONA PRZYBYSZ, Konkurs literacki w Obrączce Emmy z Jeleńskich Dmochowskiej. Przyczynek do badań nad literackimi przedstawieniami życia kulturalnego na przełomie XIX i XX wieku | 337 |
DOMINIKA PĘKALSKA, Rokoko Juliusa Zeyera w przekładzie Maryli Wolskiej. Strategie autokreacji artystycznej pisarki w świetle wyboru tekstu do tłumaczenia | 353 |
DARIUSZ PIECHOTA, Puszcza jodłowa Stefana Żeromskiego w świetle tradycji przyrodopisarskiej | 373 |
JAN POTKAŃSKI, Niedokończona psychoza Witolda Gombrowicza | 387 |
Indeks osób | 403 |
********* | |
Anthologies and Anthologising. Introduction | 9 |
I. The Origins | |
KRYSTYNA BARTOL, From Collection to Anthology: The Greek Origins | 13 |
JAN KWAPISZ, Between Anthology and Fragment: On Hellenistic Epigram Books | 25 |
MAGDALENA PISKAŁA, On the Longevity of Anthologies: The Case of Speculum exemplorum | 45 |
MICHAŁ KURAN, Old Polish Single Author Anthologies: From Jan Kochanowski to Samuel Twardowski | 61 |
II. Anthology − Definitions − Canon | |
MIROSŁAWA BUCHHOLTZ, The Invisible Genre: Towards a Definition of Literary Anthology in the Anglophone Context | 85 |
MAŁGORZATA GRZEGORZEWSKA, Gathering Flowers in Bloom. The Author of The Western Canon as an Anthologist | 99 |
RENATA STACHURA-LUPA, On Anthologizing in the Second Half of the Nineteenth Century: In the Margin of Władysław Bełza’s Anthologies | 113 |
III. Anthologising − Cases − Functions | |
TOMASZ JĘDRZEJEWSKI, At the Root of the Founding Myth of Polish Romanticism, or How Stefan Kawyn’s Anthology Walka romantyków z klasykami Is Constructed | 133 |
PRZEMYSŁAW KALISZUK, (Im)Possible Anthologies and Definition Abstrusities of Modern “Mountain” Literature | 147 |
ANDRZEJ LEWICKI, Anthologizing as a Form of Politics of Place: The Case of the Bieszczady Mountains in Wiersze z Rzeszowskiego | 163 |
DAVID G. ROSKIES, The Jewish Anthological Imagination in the Holocaust, 1940−1945 | 179 |
KAROL SAMSEL, Anthologising War. The Function of Anthologising in Polish and British Anthologies of 1939−1944 War Poetry | 197 |
ANNA SOBIECKA, From Anthology to Anthologizing. The Case of New Polish Drama | 213 |
MAGDALENA BOGUSŁAWSKA, Dz*evad Karahasan − Garden Writing | 227 |
IV. Anthologists and their Experiences | |
ANNA JANICKA, Anthologising the Excess. Positivism in Poland in Anthological Terms: the Case of Przegląd Tygodniowy | 245 |
JAN TOMKOWSKI, Dilemmas of the Author of Anthology | 261 |
JOLANTA ŁUGOWSKA, From ‘the Book of Sources’ to the Illustrated Book: A Discussion on Two Anthologies of Children’s Poetry | 275 |
PHILOLOGY IN USE | |
ANITA CAŁEK, The Call of an Angel and the Poet’s Silence: Cyprian Norwid’s Modlitwa in the Context of the Psychology of the Creative Process | 293 |
LESZEK ZWIERZYŃSKI, Double Weave. Norwid’s Poetics of Open Thinking | 317 |
IWONA PRZYBYSZ, The Literary Competition in Obrączka by Emma Dmochowska (Jeleńska): A Contribution to the Research on Literary Representations of Cultural Life at the Turn of the Century | 337 |
DOMINIKA PĘKALSKA, Julius Zeyer’s Rokoko in Maryla Wolska’s Translation: The Strategies of Writer’s Artistic Self-creation in the Light of a Text Selected for Translation | 353 |
DARIUSZ PIECHOTA, Puszcza jodłowa by Stefan Żeromski in the Light of Nature Writing | 373 |
JAN POTKAŃSKI, Witold Gombrowicz’s Truncated Psychosis | 387 |
Index | 403 |