INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Michał Łuczewski opowiedział historię Polski w sposób, w jaki jeszcze nigdy nie została opowiedziana. Piszą ją nie dominujące elity, ale przedstawiciele warstwy zmarginalizowanej: chłopi ze wsi Żmiąca w Beskidzie Wyspowym. Dzięki poprzednim monografiom tej wsi (Franciszka Bujaka z 1903 i Zbigniewa Wierzbickiego z 1963 roku), które uczyniły z niej najdłużej badaną miejscowość w naukach społecznych, a także dzięki wieloletnim poszukiwaniom samego autora udajemy się w pasjonującą podróż od średniowiecza po współczesność. I dowiadujemy się, jak Polacy stali się narodem i jak naród stał się katolicki.
Książka ukazuje, jak polskie ideologie narodowe – od sarmackości i Jana Długosza po IV RP i Jarosława Kaczyńskiego – transformowały się w starciu z rzeczywistością i jak oddziaływały na nie masy. Autor przywraca polskiej historiografii zapomnianą postać chłopa cesarskiego oraz stosowane przez niego strategie oporu wobec polskości. Opisuje, jak w warunkach kapitalistycznych Żydzi stali się negatywnym punktem odniesienia galicyjskiej wsi, którym w feudalizmie była polska szlachta. Uświadamia znaczenie ideologii ultramontańskiej i teologii narodu Stefana Wyszyńskiego dla nowoczesnego kształtu polskości. Wskazuje przy tym, że opowiedziana historia nie jest udziałem jednej wsi – z takich małych historii składa się historia Polski.
Autor łączy w swych badaniach narzędzia socjologii, antropologii, psychologii i historii, proponując nową definicję i wyjaśnienie narodu, które razem tworzą oryginalne podejście: integralną teorię narodu. Ostateczna konkluzja jego rozważań brzmi: polskość, która jawi się nam jako wieczna, moralna i jedna, jest wynikiem szeregu dziejowych zbiegów okoliczności. Staliśmy się Polakami-katolikami przez przypadek.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 644 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3052-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania / | 13 |
Wstęp / | 19 |
Bujak w Żmiącej / | 20 |
Socjolog i... / | 20 |
... ideolog... / | 24 |
... który ma rację / | 27 |
Pytanie badawcze: prymordializm i prymordializacja / | 29 |
Rozdział 1. Żmiąca. Monografia refleksyjna / | 35 |
Najkrótszy opis wsi / | 35 |
Najkrótsza historia wsi / | 39 |
Najbardziej konserwatywna wieś w Polsce / | 42 |
Najdłużej badana wieś na świecie / | 46 |
Badana, badana, badana / | 51 |
Dlaczego Żmiąca? / | 54 |
Materiały / | 58 |
Kwestie techniczne / | 61 |
Rozdział 2. Integralna teoria narodu. Naród jako ruch społeczny / | 63 |
Integralna definicja narodu / | 63 |
Dyskurs narodowy. Eksternalizacja / | 67 |
Ideologia narodowa. Obiektywizacja / | 68 |
Tożsamość narodowa. Internalizacja / | 70 |
Integralne wyjaśnienie narodu / | 72 |
Integralna definicja i wyjaśnienie narodu / | 75 |
Narzędzia socjologii ruchów społecznych / | 78 |
Połączenie teorii i empirii / | 86 |
Rozdział 3. Marginalizacja. Chłop żmiącki w państwie klarysek i w | |
rzeczypospolitej (1370-1770) / | 93 |
Kontekst społeczny / | 94 |
Kontekst polityczny. Żmiąca w kluczu wyznaniowym / | 95 |
Kontekst ekonomiczny. Wprowadzenie pańszczyzny / | 97 |
Kontekst kulturowy. Ideologia sarmackości / | 99 |
Podsumowanie / | 102 |
Relacje społeczne / | 103 |
Chłop i dwór / | 103 |
Chłop i Kościół / | 110 |
Podsumowanie / | 111 |
Przemiany ideologii narodowych / | 114 |
Ideologia barska / | 115 |
Stosunek chłopów do ideologii barskiej / | 118 |
Podsumowanie / | 120 |
Rozdział 4. Imperializacja. Chłop żmiącki w Austrii (1770-1846) / | 123 |
Kontekst społeczny / | 125 |
Kontekst polityczny. Ekspansja państwa / | 126 |
Kontekst ekonomiczny. Ograniczenie pańszczyzny / | 132 |
Kontekst kulturowy. Ideologia cesarska / | 135 |
Podsumowanie / | 137 |
Relacje społeczne / | 141 |
Chłop i dwór / | 141 |
Chłop i cesarz / | 144 |
Chłop i Kościół / | 146 |
Chłop i Żyd / | 150 |
Podsumowanie / | 154 |
Przemiany ideologii narodowych / | 158 |
Rola emigracji / | 159 |
Ideologia ludowa / | 160 |
Ideologia antykatolicka / | 162 |
Pierwsze nieudane spiski / | 164 |
Przygotowania do powstania / | 167 |
Denacjonalizacja ideologii narodowej / | 168 |
Ureligijnienie ideologii narodowej / | 169 |
Niespójność ideologii narodowej / | 170 |
Tożsamość narodowa / | 172 |
Ksiądz Jan Chełmecki i nacjonalizacja niższego kleru / | 172 |
Oficjaliści i nacjonalizacja niższej biurokracji / | 183 |
Dalsze ureligijnienie i niespójność ideologii narodowej / | 184 |
Epilog. Powstanie 1846 roku i rabacja / | 187 |
Dyskurs narodowy w seminarium / | 187 |
Dyskurs narodowy na wsi / | 189 |
Opór wobec ideologii narodowej na wsi / | 192 |
Podsumowanie / | 202 |
Rozdział 5. Dymorfizm narodowy. Chłop żmiącki w Galicji (1846-1918) / | 207 |
Kontekst społeczny / | 208 |
Kontekst polityczny. Autonomizacja / | 209 |
Kontekst ekonomiczny. Wielka transformacja / | 214 |
Kontekst kulturowy. Polski monarchizm / | 216 |
Podsumowanie / | 219 |
Relacje społeczne / | 222 |
Chłop i pan / | 223 |
Chłop i cesarz / | 228 |
Chłop i państwo / | 230 |
Chłop i żyd / | 233 |
Chłop i pleban / | 236 |
Podsumowanie / | 243 |
Przemiany ideologii narodowych / | 246 |
Petryfikacja polsko-imperialnej ideologii narodowej / | 247 |
Odpolitycznienie chłopskiej ideologii imperialnej / | 250 |
Ksiądz Stanisław Stojałowski i ultramontańskie źródła ruchu ludowego / | 253 |
Tożsamość narodowa pod koniec XIX wieku / | 275 |
Stanisław Uryga i nacjonalizacja elit wiejskich / | 275 |
Polonizacja / | 278 |
Ideologia narodowa Stanisława Urygi / | 280 |
Opór i prywatyzacja ideologii narodowej / | 282 |
Podsumowanie / | 287 |
Przemiany ideologii narodowych pod koniec XIX wieku / | 288 |
Opór elit religijnych i rozwój katolickiej ideologii narodowej / | 289 |
Opór elit politycznych: walka polityczna / | 292 |
Homogenizacja wsi / | 296 |
Tożsamość narodowa przed pierwszą wojną światową / | 306 |
Druk i ruch ludowy / | 307 |
Nauczyciele / | 311 |
Emigracja / | 314 |
Wojna i niepodległość / | 316 |
Podsumowanie / | 321 |
Rozdział 6. Trzy narody. Chłop żmiącki w II Rzeczypospolitej i w | |
generalnej guberni (1918-1945) / | 325 |
Kontekst społeczny / | 326 |
Kontekst polityczny. Polonizacja i demokratyzacja / | 327 |
Kontekst kulturowy. Nacjonalizm państwowy / | 329 |
Kontekst ekonomiczny. Kryzys / | 332 |
Podsumowanie / | 333 |
Relacje społeczne / | 334 |
Chłop i ruch ludowy / | 334 |
Chłop i państwo / | 337 |
Chłop i Kościół / | 342 |
Podsumowanie / | 344 |
Przemiany ideologii narodowych / | 345 |
Upadek ideologii imperialnej / | 346 |
Ekspansja ideologii ludowej / | 346 |
Wyeliminowanie ideologii państwowej / | 350 |
Umocnienie ideologii polsko-katolickiej / | 352 |
Transformacja ideologii państwowej / | 357 |
Tożsamości / | 358 |
Epilog. Druga wojna światowa i ucieleśniona polskość / | 363 |
Strach / | 363 |
Zagrożenie rodziny i ciała / | 365 |
Wspólnota losu i religia / | 366 |
Tajne nauczanie / | 368 |
Wzmocnione i sprywatyzowane podziały społeczne / | 371 |
Podsumowanie / | 373 |
Rozdział 7. Polak-katolik. Chłop żmiącki w PRL-u (1945-1989) / | 375 |
Kontekst społeczny / | 376 |
Kontekst polityczny. Autorytaryzm / | 377 |
Kontekst kulturowy. Nacjonalizm państwowy / | 384 |
Kontekst ekonomiczny. Gospodarka nakazowo-rozdzielcza / | 388 |
Podsumowanie / | 390 |
Relacje społeczne / | 391 |
Chłop i państwo / | 392 |
Chłop i Kościół / | 393 |
Podsumowanie / | 396 |
Przemiany ideologii narodowych / | 397 |
Lokalna ideologia komunistyczna / | 398 |
Upadek ideologii antykomunistycznej. Szkoła / | 401 |
Powstanie ideologii antykomunistycznej. Partyzantka / | 405 |
Połączenie i umocnienie ideologii Polaka-katolika / | 409 |
Eksternalizacja i prywatyzacja ideologii antykomunistycznej / | 415 |
Eksternalizacja i próby internalizacji ideologii komunistycznej / | 424 |
Prywatyzacja i transformacja ideologii komunistycznej / | 428 |
Anty-antykomunizm I. "Kułacy" / | 431 |
Anty-antykomunizm II. "Bandziory" / | 433 |
Starcie prymordializmów. Antykomunizm i anty-antykomunizm / | 436 |
Tożsamości / | 460 |
Epilog: ku wolności / | 462 |
Rozdział 8. Prymordializacja. Chłop żmiącki w III Rzeczypospolitej (1989-) / | 465 |
Kontekst społeczny / | 467 |
Kontekst polityczny. Demokratyzacja / | 467 |
Kontekst kulturowy. Podział postkomunistyczny i kultura transformacji / | 480 |
Kontekst ekonomiczny. Kapitalizm hybrydowy / | 474 |
Podsumowanie / | 477 |
Relacje społeczne / | 478 |
Wieś i Kościół / | 478 |
Wieś i państwo / | 485 |
Wieś i Europa / | 490 |
Podsumowanie / | 494 |
Przemiany ideologii narodowych / | 495 |
Unieśmiertelnienie narodu / | 496 |
Umoralnienie narodu / | 505 |
Ujednolicenie narodu / | 514 |
Tożsamości / | 540 |
Matki-Polki-prymordialistki / | 541 |
Codzienna prymordializacja / | 546 |
Zakończenie / | 551 |
Definicja narodu / | 554 |
Opis narodu / | 556 |
Wyjaśnienie narodu / | 559 |
Obiektywizm-subiektywizm / | 559 |
Przeszłość-teraźniejszość / | 561 |
Makro-mikro / | 563 |
Naród jako efekt odwrócenia / | 568 |
Historia Polski widziana z dołu / | 571 |
Ilustracje / | 577 |
Nota bibliograficzna / | 587 |
Bibliografia / | 589 |
Wykaz ilustracji / | 621 |
Wykaz tabel / | 623 |
Summary. Eternal nation. A pole and a catholic in the village of Żmiąca / | 625 |
Indeks osobowy / | 631 |