Naród i jego pieśni

Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja ukazuje ciekawy związek między oralnością, piśmiennictwem oraz epiką ludową a kształtowaniem się tożsamości narodowej na Bałkanach ─ wśród Albańczyków i Serbów. Szczególnie interesującym zagadnieniem jest funkcjonowanie wśród tych narodów pieśni ludowych, które mogły istotnie wpłynąć na postrzeganie przez mieszkańców państw bałkańskich własnej tożsamości narodowej oraz ich motywacje polityczne, a z drugiej strony dały elitom państwowym możliwość manipulowania świadomością obywateli.


Książka Rigelsa Halilego pomoże polskiemu czytelnikowi zrozumieć, co dzieje się obecnie na Bałkanach, także z perspektywy kulturowej. Będzie niewątpliwie ważną lekturą dla studentów slawistyki, bałkanistyki, stosunków międzynarodowych, historii, kulturoznawstwa czy etnologii.


Rok wydania2012
Liczba stron506
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1352-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo podziękowania     11
  
  Wprowadzenie: inspiracje teoretyczne i konteksty     15
  
  Część pierwsza. Pieśni w świecie oralności     43
  
  Prolog. Kartkując Akta sprawy H.     45
  
  Rozdział I. Opowieść o pieśniarzach     85
  
  Rozdział II. Rzecz o zbieraniu pieśni – ukształtowanie tradycji pisemnej     138
  Wstępne punkty koordynacyjne     138
  Vuk Stefanović Karadžić – co może człowiek     145
  Po Vuku     170
  Visaret e Kombit – skarby narodu w służbie narodu     183
  Państwo i pieśni     193
  Perspektywa komunikacyjna     203
  
  Część druga. Pieśni w świecie pisma     209
  
  Krótkie intermezzo teoretyczne     211
  
  Rozdział III. Ukształtowanie kanonu – przypadek serbski     225
  Ukształtowanie tradycji interpretacyjnej     231
  Antologie, polityka kulturalna i symbolika pieśni     276
  Po drugiej wojnie światowej – pieśni jako folklor     321
  
  Rozdział IV. Walka o kanon – przypadek albański     351
  Przed wojną – rozszerzenie wiedzy o albańskich pieśniach     353
  Po wojnie – ukształtowanie kanonu przez jego obronę     395
  
  Słowo końcowe – ku przyszłym     477
  Bibliografia     480
  Indeks osób     493
RozwińZwiń