INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Iwony Grzegorzewskiej jest jedną z nielicznych, jak dotychczas, monografii opisujących warunki rozwoju dzieci i młodzieży z rodzin, w których uzależniony ojciec podjął leczenie. Autorka w sposób pogłębiony i systematyczny omawia wpływ abstynencji i trzeźwienia ojca alkoholika na przebieg realizacji zadań rozwojowych u dzieci wkraczających w okres dorastania.
Zebrany materiał empiryczny, zinterpretowany zgodnie z najnowszą wiedzą o psychopatologii rozwojowej dzieci i młodzieży, pozwala zweryfikować różne pozytywne oczekiwania co do wpływu zdrowiejących ojców na poziom realizacji zadań rozwojowych przez dziewczęta i chłopców w okresie adolescencji.
Na podkreślenie zasługuje indeterministyczny sposób myślenia autorki o ścieżkach rozwoju. Świadomość zagrożeń i potencjału członków rodziny, która zmaga się z problemem uzależnienia, może pomóc w planowaniu efektywnej działalności profilaktycznej i terapeutycznej wobec nich.
Iwona Grzegorzewska, psycholog, dr nauk humanistycznych, jest adiunktem w Zakładzie Poradnictwa i Seksuologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rozwojowych problemów okresu dzieciństwa i adolescencji, zwłaszcza dzieci i młodzieży wychowującej się w rodzinach z problemem alkoholowym. Od kilkunastu lat udziela również pomocy psychologicznej dzieciom i ich rodzicom.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 217 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-510-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 7 |
1. Zadania rozwojowe – podstawy teoretyczne . . . . . . . . | 11 |
1.1. Transakcyjny model zadań rozwojowych . . . . . . . . . | 11 |
1.2. Uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych . . . . . . | 14 |
1.3. Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 37 |
2. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorastania . . . .39 | |
2.1. Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 39 |
2.2. Charakterystyka okresu dorastania . . . . . . . . . . .40 | |
2.3. Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 50 |
3. Uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych | |
w rodzinie alkoholowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 52 |
3.1. Realizacja zadań rozwojowych przez dzieci alkoholików | 53 |
3.2. Modele czynników ryzyka | |
i zasobów w rozwoju dzieci alkoholików . . . . . . . . . . | 64 |
3.3. Sprawowanie funkcji rodzicielskich w okresie picia . . | 77 |
3.4. Sprawowanie funkcji rodzicielskich w okresie zdrowienia | 91 |
3.5. Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 99 |
4. Metodologia badań własnych. . . . . . . . . . . . . . . | 101 |
4.1. Problem badawczy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 101 |
4.2. Struktura zmiennych . . . . . . . . . . . . . . . . . | 109 |
4.3. Charakterystyka osób badanych . . . . . . . . . . . . | 111 |
4.4. Procedura badawcza i definicje zmiennych. . . . . . . | 112 |
4.5. Pytania badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 116 |
4.6. Narzędzia badawcze i operacjonalizacja zmiennych . . . | 117 |
5. Realizacja zadań rozwojowych u dzieci alkoholików | |
oraz ich uwarunkowania psychologiczne – | |
prezentacja wyników badań. . . . . . . . . . . . . . . . . | 120 |
5.1. Poziom realizacji zadań rozwojowych | |
w rodzinach z problemem alkoholowym – | |
problemy ilościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. | 121 |
5.2. Uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych – | |
problemy zależnościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 147 |
5.3. Podsumowanie wyników badań . . . . . . . . . . . . . . | 185 |
5.4. Dyskusja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 188 |
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 200 |