INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka dotyczy procesu uczenia się stawania osobą starą oraz sposoby wytwarzania jest tego typu autoidentyfikacja na poziomie indywidualnym. Autor opisuje cztery obszary sprawczości reprezentujące różne przejawy agencyjności człowieka w późnej dorosłości. Ukazuje wewnętrzny i zewnętrzny wymiar doświadczania własnej starości. Monografia zawiera model uczenia się stawania osobą starą, które rozpatrywane jest zarówno w ujęciu statycznym, jak i dynamicznym, co wskazuje na wielowariantowość i wielowymiarowość typowych scenariuszy tworzącej się identyfikacji osoby starej.
Publikacja jest kierowana do gerontologów społecznych, andragogów, pedagogów, geragogów, geriatrów, pielęgniarek geriatrycznych, opiekunów społecznych, pracowników socjalnych, wolontariuszy oraz praktyków i specjalistów pracujących z seniorami. Można ją również polecić studentom specjalności medycznych i społecznych, badaczom skupionym na jakościowej metodologii badań, a także osobom zainteresowanym zagadnieniem starości i starzenia się.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 560 |
Kategoria | Geriatria |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-420-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów 11 | |
Wstęp 13 | |
1 Sytuowanie się w polu badawczym 19 | |
1.1 Usytuowanie paradygmatyczne – określanie progu starości | 22 |
1.2 Sytuowanie się w polu geragogiki | 27 |
1.2.1 Wychowanie – starość | 31 |
1.2.2 Edukacja/uczenie się – starość | 33 |
1.3 Rozgraniczenie terminów „edukacja” i „uczenie się” | 37 |
1.4 Sytuowanie się poza geragogiką | 44 |
1.5 Uczenie się jako główna kategoria pojęciowa multidyscyplinarnego obszaru badań nad uczeniem się (w/ do/ dla starości i przez starość) | 49 |
1.5.1 Koncepcja całożyciowego uczenia się | 53 |
1.5.2 Uczenie się jako stawanie się (osobą starą) | 62 |
1.6 Podsumowanie | 67 |
2 Perspektywa teoretyczna badań 73 | |
2.1 Założenia paradygmatyczne – epistemologia badań | 74 |
2.1.1 Konstrukcjonizm społeczny | 77 |
2.1.2 Konstrukcjonizm społeczny w badaniach nad starością i starzeniem się | 81 |
2.2 Orientacje teoretyczne | 85 |
2.2.1 Starzenie się w kontekście interakcjonizmu symbolicznego | 87 |
2.2.2 Starzenie się w perspektywie biograficznej | 91 |
2.2.3 Biograficzne uczenie się w starości | 93 |
2.3 Uzasadnienie zastosowania wybranego paradygmatu oraz orientacji teoretycznych | 95 |
3 Metodologia badań 99 | |
3.1 Cel i problematyka badań | 99 |
3.2 Konstrukcjonistyczna metodologia teorii ugruntowanej jako podstawowa strategia badawcza | 102 |
3.3 Techniki badawcze | 107 |
3.3.1 Wywiad narracyjny | 107 |
3.3.2 Wywiad częściowo ustrukturyzowany | 109 |
3.3.3 Obserwacja jakościowa | 110 |
3.3.4 Technika fotospaceru | 111 |
3.4 Naturalna historia badania | 112 |
3.5 Źródła danych oraz próba badawcza | 121 |
3.6 Wsparcie procesu badawczego komputerową analizą danych jakościowych | 128 |
3.7 Jakość badań | 129 |
3.8 Kontekst etyczny badań | 132 |
4 Uwarunkowania i konteksty związane z wyłaniającym się obrazem starości 135 | |
4.1 Kategoria analityczna – pokolenie | 136 |
4.2 Pokolenia badanych osób (generacja przedwojenna) | 149 |
4.2.1 Lata przedwojenne | 149 |
4.2.2 Druga wojna światowa | 150 |
4.2.3 Wyzwolenie | 156 |
4.2.4 Życie w komunistycznej Polsce | 158 |
4.2.5 Transformacja ustrojowa | 178 |
4.2.6 Współczesność | 181 |
4.3 Wnioski końcowe | 184 |
5 Starość i starzenie się w odniesieniu do czterech pól sprawczości – stawanie się osobą starą 187 | |
5.1 Kategoria analityczna – sprawczość (agency) | 187 |
5.2 Cztery obszary sprawczości w starości | 190 |
5.3 Przekształcane i poszerzane pole sprawczości w starości | 196 |
5.3.1 Ogólna charakterystyka obszaru przekształcania i poszerzania pola sprawczości w starości | 196 |
5.3.2 Cielesność w obszarze przekształcania i poszerzania pola sprawczości w starości | 205 |
5.3.3 Aktywność w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości w starości | 209 |
5.3.4 Relacje i kontakty społeczne w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości w starości | 216 |
5.4 Podtrzymywane pole sprawczości w starości | 219 |
5.5 Kurczenie się pola sprawczości w starości | 231 |
5.5.1 Ogólna charakterystyka obszaru kurczenia się pola sprawczości | 231 |
5.5.2 Cielesność w obszarze kurczącego się pola sprawczości w starości | 237 |
5.5.3 Aktywność w kurczącym się polu sprawczości w starości | 241 |
5.5.4 Relacje i kontakty społeczne w kurczącym się polu sprawczości w starości | 244 |
5.6 Przywracane i przejmowane pole sprawczości w starości | 247 |
5.6.1 Ogólna charakterystyka obszaru przywracanego i przejmowanego pola sprawczości w starości | 247 |
5.6.2 Cielesność w przywracanym polu sprawczości w starości | 254 |
5.6.3 Aktywność w przywracanym i przejmowanym polu sprawczości w starości | 260 |
5.6.4 Medyczny, (gero)technologiczny i społeczny wymiar przywracania i przejmowania pola sprawczości | 269 |
5.7 Teoretyczne ramy odniesienia dla czterech obszarów sprawczości w starości | 285 |
5.7.1 Teoretyczne ramy odniesienia dla przekształcanego, poszerzanego i podtrzymywanego pola sprawczości w starości | 286 |
5.7.2 Teoretyczne ramy odniesienia dla kurczącego się pola sprawczości w starości | 294 |
5.7.3 Teoretyczne ramy odniesienia dla przywracanego i przejmowanego pola sprawczości | 302 |
5.8 Podsumowanie | 311 |
6 Wyłaniający się obraz starości 31 | |
6.1 Wewnętrzny wymiar starości | 315 |
6.1.1 Wyłaniający się obraz starości – uczenie się stawania się i bycia osobą starą | 316 |
6.1.2 Odczuwanie (zmian w) starości | 321 |
6.1.3 Starość (nie)odczuwana poprzez cielesność | 325 |
6.1.4 Perspektywa temporalna | 331 |
6.1.5 Spektrum przebywania z samym sobą | 351 |
6.1.6 Religijność | 364 |
6.1.7 Wyłanianie się obrazu starości na przykładzie personalizacji miejsca w mieszkaniach osób starszych | 371 |
6.1.8 Nieodczuwanie starości | 395 |
6.2 Zewnętrzny wymiar starości | 405 |
6.2.1 Społeczny wymiar komunikowania się z osobą starą | 407 |
6.2.2 Rozwiązania formalnoprawne sprzyjające uczeniu się stawania osobą starą | 415 |
6.2.3 Wyłanianie się obrazu starości w odniesieniu do miejsc(a) w przestrzeni miasta i wsi | 418 |
6.2.4 Międzypokoleniowe uczenie się | 425 |
6.3 Podsumowanie | 437 |
7 Uczenie się stawania osobą starą – teoretyzacja badanego zjawiska | 441 |
7.1 Obszary analityczne dotyczące obrazów starości i uczenia się stawania osobą starą | 441 |
7.2 Ujęcie statyczne | 453 |
7.2.1 Zjawisko uczenia się w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości | 453 |
7.2.2 Zjawisko uczenia się w podtrzymywanym polu sprawczości | 462 |
7.2.3 Zjawisko uczenia się w kurczącym się polu sprawczości | 465 |
7.2.4 Zjawisko uczenia się w przywracanym i przejmowanym polu sprawczości | 470 |
7.3 Ujęcie dynamiczne | 475 |
7.3.1 Trajektoria optymalna A-(B)-1-2-3-4 | 476 |
7.3.2 Trajektoria stabilna A-(B)-2-3-4 | 477 |
7.3.3 Trajektoria zwyczajna B-(A)-3-4 | 478 |
7.3.4 Trajektoria odzyskiwania i utraty sprawczości B-(A)-4-1 lub 2, lub 3; albo B-(A)-4-3-4 | 479 |
7.4 Podsumowanie | 481 |
Zakończenie | 483 |
Bibliografia | 487 |
Wykaz diagramów | 547 |
Wykaz tabel 549 | |
Wykaz zdjęć | 551 |
Streszczenie | 553 |
Summary 557 | |