W zamierzeniu Autorów niniejsza publikacja ma posłużyć wypełnieniu luki w badaniach nad odpornością transportu i mobilności miejskiej. Teoretyczne znaczenie tego typu rozważań należy postrzegać w kontekście praktycznych wyzwań związanych z budowaniem odpornych miast i odpornej mobilności miejskiej. Wyniki przeprowadzonych badań przedstawiono w pięciu rozdziałach. Rozdział pierwszy poświęcono identyfikacji źródeł niestabilności współczesnej gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem łańcuchów dostaw oraz potencjalnych zakłóceń nadzwyczajnych. W drugim rozdziale scharakteryzowano istotę odporności miejskiej i zagrożeń, które jej dotyczą. Kolejne rozdziały przybliżają obszary i narzędzia budowania odporności mobilności miejskiej. Rozdział trzeci poświęcono charakterystyce finansowania transportu zbiorowego w miastach, który zwłaszcza w czasie pandemii COVID-19 spotykał się z poważnymi ograniczeniami finansowania działalności bieżącej. Zeroemisyjne formy mobilności i ich wpływ na odporność miast były przedmiotem rozdziału czwartego. W ostatnim rozdziale zwrócono w szerszym zakresie uwagę na znaczenie, jakie w budowaniu odporności wiąże się z wykorzystaniem cybermobilności.


Rok wydania2023
Liczba stron175
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-880-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Robert Tomanek)    5
  
  1. Odporność gospodarki w burzliwym otoczeniu (Barbara Kos, Robert Tomanek)    9
  1.1. Czynniki niestabilności gospodarki    9
  1.1.1. Złożoność współczesnych sieci wartości    9
  1.1.2. Wrażliwość łańcuchów dostaw    15
  1.1.3. Zakłócenia nadzwyczajne    18
  1.2. Istota i narzędzia rezyliencji gospodarki (pojęcie i instrumenty w świetle badań literaturowych)    21
  
  2. Mobilność miejska w warunkach zagrożeń (Barbara Kos)    42
  2.1. City resilience – rezyliencja miejska    42
  2.2. Wybrane przykłady zagrożeń mobilności miejskiej    53
  
  3. Finansowanie odpornego transportu zbiorowego w miastach (Anna Mercik)    70
  3.1. Zasady finansowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce    70
  3.2. Źródła finansowania inwestycji w odporne systemy transportu publicznego na obszarach miejskich    76
  3.3. Odporność finansowania publicznego transportu zbiorowego w polskich miastach wojewódzkich    87
  
  4. Rola zeroemisyjnych form mobilności w budowaniu odporności miast (Robert Tomanek)    97
  4.1. Przesłanki dekarbonizacji mobilności    97
  4.2. Ograniczanie zapotrzebowania na przewozy    105
  4.3. Wykorzystanie niskoemisyjnych napędów transportu zmechanizowanego    111
  4.4. Transport zbiorowy w miastach    116
  4.5. Transport rowerowy i mobilność osobista    120
  
  5. Znaczenie cybermobilności w budowaniu odpornej mobilności miejskiej (Grzegorz Krawczyk, Robert Tomanek)    132
  5.1. Popytowe uwarunkowania mobilności (Grzegorz Krawczyk)    132
  5.2. Cybermobilność jako narzędzie budowania odporności (Grzegorz Krawczyk, Robert Tomanek)    139
  
  Zakończenie (Robert Tomanek)    147
  Bibliografia    149
  Spis fotografii    171
  Spis rysunków    172
  Spis tabel    174
  Informacja o Autorach    175
RozwińZwiń