W książce za cel przyjęto zidentyfikowanie cech mobilności przestrzennej osób starszych (60+) zamieszkujących dzielnicę Śródmieście w Łodzi. Dla zrealizowania głównego celu opracowania zastosowano badanie ankietowe osób starszych (60+) zamieszkujących ten fragment miasta. Przeprowadzone badania dowodzą, że starsi mieszkańcy Śródmieścia za cel codziennych podróży wybierają przede wszystkim zakupy (codzienne) oraz odwiedzają rodzinę i znajomych. Można zatem uznać, że decydują się oni przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb podstawowych. W przypadku wyboru środka transportu, należy stwierdzić, że przy przemieszczeniach na krótkie odległości seniorzy decydują się na podróż pieszo bądź środkiem transportu publicznego. Samochód jest preferowanym środkiem transportu głównie przy pokonywaniu większych odległości, w tym w dojazdach do pracy czy przy odwiedzinach rodziny, znajomych. W odniesieniu do pokonywanych odległości, generalnie można stwierdzić, że wraz z wiekiem one maleją, gdyż przemieszczenia na większe odległości związane są przede wszystkim z pracą, którą wykonują głównie „młodsi” seniorzy.


Rok wydania2019
Liczba stron188
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-353-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wprowadzenie    7
  
  2. Mobilność przestrzenna – ujęcie teoretyczne    13
  2.1. Istota mobilności    13
  2.2. Zarządzanie mobilnością w mieście    17
  2.3. Mobilność osób starszych    24
  2.4. Transport w mieście – wybrane zagadnienia    26
  
  3. Uwarunkowania kształtowania mobilności osób starszych w Łodzi    29
  3.1. Uwarunkowania demograficzne     29
  3.2. Polityka transportowa    46
  3.3. Rozmieszczenie infrastruktury i usług w Śródmieściu    50
  
  4. System transportowy Łodzi    57
  4.1. Zarządzanie transportem    57
  4.2. Transport zbiorowy    67
  4.2.1. Autobusowy    67
  4.2.2. Tramwajowy    68
  4.2.3. Kolejowy    71
  4.3. Transport indywidualny    73
  4.3.1. Rowerowy    73
  4.3.2. Samochodowy    74
  
  5. Mobilność osób starszych    89
  5.1. Wybrane cechy respondentów    89
  5.2. Cel i częstotliwość przemieszczeń    92
  5.3. Podział modalny     103
  5.4. Długość i czas trwania przemieszczeń    114
  5.5. Czas trwania aktywności    132
  5.6. Ograniczenia mobilności    137
  5.7. Ocena funkcjonowania transportu zbiorowego i roweru publicznego    140
  
  Podsumowanie    147
  
  Spis literatury i materiałów źródłowych    159
  Spis rycin    173
  Spis tabel    178
  Aneks    179
RozwińZwiń