POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
W książce za cel przyjęto zidentyfikowanie cech mobilności przestrzennej osób starszych (60+) zamieszkujących dzielnicę Śródmieście w Łodzi. Dla zrealizowania głównego celu opracowania zastosowano badanie ankietowe osób starszych (60+) zamieszkujących ten fragment miasta. Przeprowadzone badania dowodzą, że starsi mieszkańcy Śródmieścia za cel codziennych podróży wybierają przede wszystkim zakupy (codzienne) oraz odwiedzają rodzinę i znajomych. Można zatem uznać, że decydują się oni przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb podstawowych. W przypadku wyboru środka transportu, należy stwierdzić, że przy przemieszczeniach na krótkie odległości seniorzy decydują się na podróż pieszo bądź środkiem transportu publicznego. Samochód jest preferowanym środkiem transportu głównie przy pokonywaniu większych odległości, w tym w dojazdach do pracy czy przy odwiedzinach rodziny, znajomych. W odniesieniu do pokonywanych odległości, generalnie można stwierdzić, że wraz z wiekiem one maleją, gdyż przemieszczenia na większe odległości związane są przede wszystkim z pracą, którą wykonują głównie „młodsi” seniorzy.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-353-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wprowadzenie | 7 |
2. Mobilność przestrzenna – ujęcie teoretyczne | 13 |
2.1. Istota mobilności | 13 |
2.2. Zarządzanie mobilnością w mieście | 17 |
2.3. Mobilność osób starszych | 24 |
2.4. Transport w mieście – wybrane zagadnienia | 26 |
3. Uwarunkowania kształtowania mobilności osób starszych w Łodzi | 29 |
3.1. Uwarunkowania demograficzne | 29 |
3.2. Polityka transportowa | 46 |
3.3. Rozmieszczenie infrastruktury i usług w Śródmieściu | 50 |
4. System transportowy Łodzi | 57 |
4.1. Zarządzanie transportem | 57 |
4.2. Transport zbiorowy | 67 |
4.2.1. Autobusowy | 67 |
4.2.2. Tramwajowy | 68 |
4.2.3. Kolejowy | 71 |
4.3. Transport indywidualny | 73 |
4.3.1. Rowerowy | 73 |
4.3.2. Samochodowy | 74 |
5. Mobilność osób starszych | 89 |
5.1. Wybrane cechy respondentów | 89 |
5.2. Cel i częstotliwość przemieszczeń | 92 |
5.3. Podział modalny | 103 |
5.4. Długość i czas trwania przemieszczeń | 114 |
5.5. Czas trwania aktywności | 132 |
5.6. Ograniczenia mobilności | 137 |
5.7. Ocena funkcjonowania transportu zbiorowego i roweru publicznego | 140 |
Podsumowanie | 147 |
Spis literatury i materiałów źródłowych | 159 |
Spis rycin | 173 |
Spis tabel | 178 |
Aneks | 179 |