INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zakres i tempo zmian, jakie zachodzą w organizacjach sektora publicznego i w jego otoczeniu, wymuszają potrzebę ciągłego doskonalenia systemu zarządzania. Publikacja przyczyni się do upowszechnienia idei controllingu w sektorze administracji publicznej, w którym myślenie kategoriami controllingowymi znajduje się dopiero w fazie rozpoznawczej. Autor proponuje wykorzystać w tym celu koncepcję controllingu, który jest w Polsce stosowany od 30 lat w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Controlling pozwala na wykorzystanie analogii występujących w obu sektorach, ponieważ dysponuje metodami i narzędziami, które mogą być skutecznie wdrażane także w jednostkach sektora publicznego, jak dowodzi autor na przykładzie usług publicznych w zakresie usług oświatowych, uznając je za fundamentalne z punktu widzenia rozwoju.
Prezentowana książka „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym" to źródło wiedzy zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych jak i dla pracowników sektora publicznego, ponieważ jej problematyka jest istotna zarówno dla teorii jak i praktyki.
Michał Zubek
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Rachunkowość i controlling |
Wydawca | Szkoła Główna Handlowa |
ISBN-13 | 978-83-8030-445-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Istota controllingu i korzyści z jego wdrożenia w organizacji | |
1.1. Geneza i teoretyczne podstawy controllingu | |
1.2. Rola i zadania controllera | |
1.3. Systematyzacja controllingu jako metody operacjonalizacji zarządzania przedsiębiorstwem | |
1.4. Controlling versus rachunkowość zarządcza oraz kontrola | |
1.5. Korzyści wynikające z wdrożenia procesów controllingowych | |
1.6. Trudności towarzyszące wprowadzaniu i stosowaniu controllingu | |
Struktury controllingu i metody ich budowania | |
2.1. Tworzenie centrów odpowiedzialności w kontekście formułowania celów i sposobów zarządzania organizacją | |
2.1.1. Odpowiedzialność za koszty | |
2.1.2. Odpowiedzialność za przychody | |
2.1.3. Odpowiedzialność za wyniki | |
2.1.4. Odpowiedzialność za inwestycje | |
2.2. Budżetowanie jako sposób wyznaczania i rozliczania zadań | |
2.3. Ocena realizacji zadań przez wybrane centra odpowiedzialności | |
2.4. System raportowania wyników w controllingu operacyjnym | |
2.5. Strategiczna karta wyników jako narzędzie controllingu strategicznego stosowane w sektorze prywatnym i publicznym | |
2.6. Rachunek kosztów działań i rachunek kosztów działań sterowany czasem | |
Administracja publiczna | |
3.1. Procesy ewolucyjne w zarządzaniu sektorem publicznym | |
3.1.1. Tradycyjna administracja publiczna | |
3.1.2. Nowe zarządzanie publiczne | |
3.1.3. Zarządzanie partycypacyjne | |
3.2. Administracja publiczna jako organ sprawowania władzy | |
3.3. Rola samorządu terytorialnego w realizacji zadań sektora publicznego | |
3.4. Gmina w strukturze terytorialnej sektora publicznego | |
3.5. Zadania gminy | |
3.6. Źródła finansowania usług świadczonych przez urzędy na rzecz mieszkańców | |
Koncepcja controllingu w urzędzie gminy | |
4.1. Przesłanki implementacji controllingu w administracji publicznej | |
4.2. Centra odpowiedzialności w urzędzie gminy | |
4.3. Tradycyjny model budżetu gminy versus budżet zadaniowy | |
4.4. Pomiar dokonań w jednostce sektora publicznego, jego istota i znaczenie | |
Zalecenia dotyczące zastosowania controllingowych narzędzi w zarządzaniu gminą | |
5.1. Korzyści z zastosowania zadaniowej formy budżetu w jednostce sektora publicznego | |
5.2. Strategiczna karta wyników w usługach publicznych jako nowoczesny system pomiaru działalności urzędu gminy | |
5.3. Przykład zastosowania strategicznej karty wyników w urzędzie gminy | |
5.4. Przykład zastosowania rachunku kosztów działań sterowanego czasem w odniesieniu do zadania własnego gminy Kielce – „edukacja publiczna szczebla podstawowego” . | |
5.4.1. Założenia metodologiczne typowe dla rachunku kosztów działań sterowanego czasem | |
5.4.2. Założenia i dane do modelu rachunku kosztów działań sterowanego czasem dla procesu edukacyjnego szczebla podstawowego | |
5.4.3. Podsumowanie wyników badań | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |
Spis rysunków | |
Spis tabel | |