POLECAMY
-32%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Czas wolny, na pierwszy rzut oka tak łatwy w definiowaniu, obecnie nabiera nowych znaczeń i kontekstów, o jakich jeszcze dwie dekady temu nawet nie myślano. Już w 1930 r. J.M. Keynes uzasadnił tezę, która wraca współcześnie - w krajach uprzemysłowionych nadchodzi epoka permanentnych wakacji. Wyzwaniem zatem stają się sposoby radzenia sobie z nadmiarem czasu wolnego. Tak postawiony problem bardzo trafnie spuentował A.C. Jemolo, ostrzegając, że "(...) świat maszyn zmierza do wyzwolenia człowieka od trudu, lecz skrócony dzień roboczy staje się nową klątwą" . Możemy przypuszczać, że autor miał na myśli wszechogarniającą ludzi nudę lub czas niewypełniony aktywnościami. Czy jednak faktycznie cierpimy na nadmiar wolnego czasu? Czy może stale poszukujemy dodatkowych zasobów, by je szybko zagospodarować? Czas społeczności tradycyjnych upływał powoli i nie było okazji, aby zmierzyć się z koncepcją powszechnych wakacji. Zwykle dotyczyła ona elitarnych grup społecznych, które T. Veblen opisał po raz pierwszy w książce Teoria klasy próżniaczej. Podkreślał w niej znaczenie rosnącego segmentu burżuazji, coraz częściej żyjącej z kapitału zgromadzonego przez przedsiębiorczych przodków. Jej przedstawicieli opisywał jako cierpiętników dysponujących nadmiarem wolnego czasu i próbujących zapełnić własne "puste życia". Wypełnianie czasu próżniaczeniem uważa się za klasyczny syndrom postnowoczesności .
Technologiczne zmniejszenie i skompresowanie dzisiejszego świata, szereg czasooszczędnych dóbr i usług, wyprzedzający i zastępujący nasze działania Internet rzeczy w połączeniu z błyskawiczną komunikacją międzyludzką generują nowe oblicze czasu wolnego.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Szkoła Główna Handlowa |
ISBN-13 | 978-83-8030-395-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | |
Część I | |
CZAS WOLNY JAKO MATERIASPOŁECZNA I KULTUROWA | |
Małgorzata Bombol | |
Kilka refleksji definicyjnych w warunkach nieustannej pogoni za czasem wolnym | |
Ewa Wszendybył-Skulska | |
Czas wolny a kreatywność pracowników | |
Barbara Frątczak-Rudnicka | |
Masz wolny czas? To może się zdrzemnij | |
Magdalena Sobocińska | |
Doznania i doświadczenia uczestników kultury w kontekście rozwoju wirtualnej rzeczywistości | |
Michał Jan Lutostański | |
Kulturowe, ekonomiczne i społeczne aspekty e-sportu w Polsce | |
Joanna Cywińska-Raczkowska | |
"Wytwarzanie" doświadczenia czasu wolnego w procesach mapowania partycypacyjnego | |
Joanna Zuzanna Popławska | |
Galeria handlowa - przestrzeń handlu czy spędzania wolnego czasu? | |
Małgorzata Godlewska | |
Instytucjonalne uwarunkowania przemysłu czasu wolnego w ramach gospodarki dostępu a zrównoważony rozwój | |
Część II | |
CZAS WOLNY W PERSPEKTYWIE TURYSTYCZNEJ I REKREACYJNEJ | |
Katarzyna Bentkowska | |
Instytucje nieformalne i użyteczność transakcyjna - city break w długi weekend | |
Aleksander Panasiuk | |
Turystyka na rynku czasu wolnego w kontekście kryzysów i zmian | |
Agnieszka Niezgoda | |
Kompresja czasu w turystyce - uwarunkowania, cechy i znaczenie zjawiska | |
Grzegorz Godlewski | |
Kontrowersyjne produkty czasu wolnego. Doświadczenia rynkowe polskich przedsiębiorstw turystycznych | |
Zygmunt Waśkowski, Wioleta Dryl | |
Hedonizm vs. orientacja społeczna w gospodarowaniu czasem wolnym. Czy da się pogodzić ogień z wodą? | |
Beata Kolny | |
Internet w procesie nabywania i korzystania z usług zagospodarowujących czas wolny | |
Magdalena Kachniewska | |
Mobilna poszerzona rzeczywistość (m-AR) jako narzędzie kreowania wartości w turystyce doświadczeń | |
Mirosław Zalech, Lech Jaczynowski | |
Aktywność fizyczna w czasie wolnym studentów w tygodniowym budżecie czasu | |
Bohdan Jung | |
Towards reconfiguration of time in the digital era moving from time free 'from' to time free 'to' | |