POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka podkreśla istotną rolę, jaką tematyka ustrojowa i parlamentarna odgrywa we współczesnym kształceniu, zawiera propozycje scenariuszy lekcji historii poświęconych temu zagadnieniu, jak również przykłady narzędzi oraz materiałów możliwych do wykorzystania w pracy z uczniami, sprzyjających rozwijaniu umiejętności analizy źródeł historycznych, krytycznego myślenia i pracy w grupach.
Głównym założeniem publikacji jest chęć rozpowszechnienia ciekawych i aktywizujących praktyk prowadzenia lekcji poruszających tematykę ustrojową. Praca jest zbiorem pomysłów, które nie tylko ożywią lekcje historii poświęcone parlamentaryzmowi, lecz także wyposaża ucznia we wszelkie niezbędne umiejętności – analizy źródeł historycznych, krytycznego myślenia oraz pracy w grupach. Autorami artykułów i scenariuszy są członkowie Studenckiego Koła Dydaktyki Historii działającego na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego.
Z tej książki będą mogli korzystać nie tylko nauczyciele akademiccy (prowadzący zajęcia na specjalnościach/specjalizacjach przygotowujących do zawodu nauczyciela), studenci (kształcący się na tych specjalnościach na różnych uczelniach), ale także nauczyciele historii uczący w szkołach podstawowych, doradcy metodyczni i edukatorzy. Jest to bowiem publikacja, jakiej nie było do tej pory na rynku wydawniczym w odniesieniu do parlamentaryzmu polskiego [...]. (Z recenzji dr hab. Danuty Konieczki-Śliwińskiej, prof. UAM)
[Publikacja] potrzebna na rynku, wskazuje bowiem na stałą relację między badaczami przeszłości a przyszłymi adeptami sztuki nauczania i nauczycielami-praktykami, uwzględnia w swej trójdzielności wyniki badań, refleksję teoretyczną oraz praktyczny wymiar szkolnego nauczania-uczenia się historii. (Z recenzji dr Teresy Stachurskiej-Maj)
*********
Polish Parliamentarism and History Lessons. A Collection of Articles and Lesson Scripts for Lessons on Polish Parliamentarism
The book emphasizes the important role of political and parliamentary issues in contemporary education, it contains suggested history lesson scripts on this subject, as well as the examples of tools and materials which can be used when working with students as they develop the ability to analyse historical sources, critical thinking and group work.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Dydaktyka historii |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5533-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne – Łukasz Linowski, Agata E. Niedzielska | 7 |
Część I. Stan badań 9 | |
Rozdział 1. Geneza i funkcjonowanie staropolskiego sejmu | |
w edukacji szkolnej – wybrane zagadnienia – Jolanta Choińska-Mika | 11 |
Część II. Artykuły metodyczne 29 | |
Rozdział 1. Walory poznawcze lekcji o parlamentaryzmie | |
i przemianach ustrojowych na poziomie szkoły podstawowej – Łukasz Linowski | 31 |
Rozdział 2. Narracja historyczna o parlamentaryzmie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. O narzędziach dydaktycznych dla nauczyciela – Maciej Waleszczyński | 42 |
Rozdział 3. Metody aktywizujące przydatne w tworzeniu | |
scenariusza lekcji o polskim parlamentaryzmie – Kacper Bakuła | 57 |
Rozdział 4. Gdzie tętniło życie sejmikowe… Jak zregionalizować nauczanie o parlamentaryzmie na poziomie szkoły podstawowej? – Agata E. Niedzielska | 75 |
Część III. Scenariusze lekcji 85 | |
Rozdział 1. Geneza polskiego parlamentaryzmu | 87 |
Jak narodził się sejm, czyli o polskim parlamencie na | |
przełomie średniowiecza i nowożytności – Kacper | |
Bakuła | 87 |
Dlaczego powstały sejmiki i sejmy? – Łukasz Linowski | |
95 | |
Rozdział 2. Funkcjonowanie parlamentu w epoce staropolskiej | 104 |
Jak szlachta podejmowała decyzje? – Agata E. | |
Niedzielska | 104 |
Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów – Wojciech A. | |
Siwek | 110 |
Rozdział 3. Konstytucja 3 maja | 119 |
„Wiwat Trzeci Maj!” – uchwalenie pierwszej polskiej | |
konstytucji – Łukasz Linowski | 119 |
Konstytucja 3 maja – najważniejsza z konstytucji – | |
Aleksandra Brańska | 130 |
Rozdział 4. Znaczenie Konstytucji 3 maja w czasach | |
współczesnych | 138 |
Śladami Konstytucji 3 maja w naszym mieście – Malwina | |
Grabowska-Zywar | 138 |
Dlaczego Polacy obchodzą dziś święto Konstytucji | 3 |
maja? – Aleksandra Brańska | 143 |
Rozdział 5. Porównanie konstytucji z dwudziestolecia | |
międzywojennego | 151 |
Demokratyczny marzec i autorytarny kwiecień – różnice | |
między konstytucjami marcową i kwietniową – Damian | |
Midak | 151 |
Porównanie konstytucji marcowej i konstytucji | |
kwietniowej – Kacper Bakuła | 160 |
Rozdział 6. Sejm dawniej i dziś – parlamentaryzm na przestrzeni dziejów | 171 |
Od pól elekcyjnych do Sejmu na Wiejskiej – Maciej | |
Waleszczyński | 171 |
Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów a Sejm | |
współczesny – porównanie – Agata E. Niedzielska | 187 |
Spis ilustracji | 192 |