Strategie internacjonalizacji uczelni wyższych

Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia jest efektem wieloletnich doświadczeń autora w zakresie umiędzynaradawiania Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. W roku 2021 autor zebrał metodą wywiadów z polskimi i zagranicznymi studentami anglojęzycznego kierunku International Marketing ciekawy materiał badawczy, stanowiący ważną część tej publikacji. Kierunek International Marketing został powołany do życia z inicjatywy autora i jego współpracowników z Katedry Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji. Studia te są solidnym fundamentem internacjonalizacji procesu dydaktycznego, międzynarodowym produktem edukacyjnym oraz stabilnym źródłem przychodów dla WSMiP UŁ.
Proponowany model internacjonalizacji studiów biznesowych stacjonarnych i podyplomowych, prowadzonych w języku angielskim i francuskim, wpisuje się doskonale w strategię WSMiP UŁ „otwartą na świat i ludzi”.
Prof. dr hab. Tomasz Domański


Rok wydania2021
Liczba stron252
KategoriaPolityka społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-749-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Część I. PROCES UMIĘDZYNARODOWIENIA UCZELNI WYŻSZEJ    13
  1. Model uczelni wyższej otwartej na współpracę z zagranicą    16
  1.1. Umiędzynarodowienie uczelni wyższej jako wybór strategiczny    16
  1.2. Uwarunkowania wewnętrzne internacjonalizacji uczelni wyższej    17
  1.2.1. Modele wdrażania strategii internacjonalizacji    29
  1.2.2. Zasoby wewnętrzne dostosowane do celów strategicznych    31
  1.2.3. Strategia marketingu mix międzynarodowej usługi edukacyjnej     31
  1.3. Uwarunkowania zewnętrzne na poziomie centralnym    38
  1.4. Uwarunkowania zewnętrzne na poziomie lokalnym    47
  2. Uczelnia otwarta versus uczelnia zamknięta na współpracę z zagranicą    55
  2.1. Uczelnie w krajach anglojęzycznych    55
  2.2. Uczelnie w krajach nieanglojęzycznych    63
  2.3. Typologia strategii umiędzynarodowienia uczelni    69
  2.4. Rozbudowana oferta wymiany studenckiej z zagranicą – program Erasmus    82
  2.5. Studenci zagraniczni na polskich uczelniach    84
  
  Część II. STUDIUM PRZYPADKU STRATEGII INTERNACJONALIZACJI WYDZIAŁU STUDIÓW MIĘDZYNARODOWYCH I POLITOLOGICZNYCH UNIWERSYTETU ŁÓDZKIEGO    87
  1. Strategie umiędzynarodowienia na studiach stacjonarnych    93
  1.1. Specjalność euromarketing    93
  1.2. Specjalność International Marketing    94
  1.3. Kierunek studiów licencjackich International Marketing    96
  1.4. Specjalność International Marketing na studiach II stopnia International and Political Studies    101
  1.5. Kierunek studiów magisterskich II stopnia International Marketing (projekt 2022/2023)    102
  2. Strategie umiędzynarodowienia na studiach podyplomowych    107
  2.1. Podyplomowy Polsko-Francuski Program Studiów w zakresie Zarządzania typu MBA    108
  2.2. Studia podyplomowe International Hotel Management    115
  2.3. Studia podyplomowe International Marketing Management    120
  3. Miejsce programu Erasmus w strategii internacjonalizacji Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego    123
  
  Część III. STUDIA I SPECJALNOŚĆ INTERNATIONAL MARKETING W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ     127
  1. Proces wyboru i postrzegania studiów International Marketing przez różne grupy studentów    131
  1.1. Proces wyboru i postrzeganie studiów International Marketing przez studentów zagranicznych (z wyjątkiem studentów ukraińskich – omawianych osobno)    131
  1.1.1. Łódź jako miejsce do studiowania    131
  1.1.2. Kontakty prywatne jako stymulator wyboru studiów w Polsce
  oraz w Łodzi    133
  1.1.3. Marketing uczelni – kontakty zagranicznych studentów z Uniwersytetem Łódzkim    138
  1.1.4. Promocyjny system opłat za studia w języku angielskim    139
  1.1.5. Uwarunkowania wyboru praktycznego kierunku studiów anglojęzycznych International Marketing    141
  1.1.6. Postrzeganie atutów anglojęzycznego kierunku International Marketing    142
  1.1.7. Ocena studiowania w międzynarodowej grupie studenckiej    143
  1.1.8. Wzajemne relacje zagranicznych i polskich studentów    144
  1.1.9. Znaczenie wymiany zagranicznej w ramach programu Erasmus    145
  1.1.10. Ocena formy studiów online    146
  1.1.11. Łączenie studiów z pracą    147
  1.1.12. Plany na przyszłość po zakończeniu studiów w Łodzi na kierunku anglojęzycznym    148
  1.1.13. Rekomendacja programu innym osobom (marketing szeptany)    149
  1.2. Proces wyboru i postrzeganie studiów International Marketing przez zagranicznych studentów z Ukrainy (studia I i II stopnia)    149
  1.2.1. Polska oraz Łódź – jako miejsce do studiowania dla studentów ukraińskich    150
  1.2.2. Kontakty prywatne jako stymulator wyboru studiów w Polsce oraz w Łodzi    152
  1.2.3. Marketing uczelni – kontakty zagranicznych studentów z Uniwersytetem Łódzkim    154
  1.2.4. Promocyjny system opłat za studia w języku angielskim    157
  1.2.5. Uwarunkowania wyboru praktycznego kierunku studiów anglojęzycznych International Marketing    158
  1.2.6. Wybór specjalności International Marketing na kierunku International and Political Studies na poziomie studiów magisterskich (II stopnia)    159
  1.2.7. Postrzeganie atutów anglojęzycznego kierunku International Marketing    160
  1.2.8. Ocena studiowania w międzynarodowej grupie studenckiej    161
  1.2.9. Wzajemne relacje ukraińskich i polskich studentów    163
  1.2.10. Znaczenie wymiany zagranicznej w ramach programu Erasmus    164
  1.2.11. Ocena formy studiów online    165
  1.2.12. Co warto ulepszyć lub zmienić w programie studiów?    166
  1.2.13. Plany na przyszłość po zakończeniu studiów w Łodzi na kierunku anglojęzycznym    167
  1.2.14. Rekomendacja programu dla innych osób (marketing szeptany)    168
  1.2.15. Łączenie studiów z pracą    169
  1.3. Proces wyboru i postrzeganie studiów International Marketing przez studentów polskich    170
  1.3.1. Powody wyboru studiów International Marketing w języku angielskim    170
  1.3.2. Atuty studiowania w międzynarodowej grupie studenckiej    182
  1.3.3. Co wydział powinien poprawić? – sugestie zmian    192
  1.3.4. Ocena oferty programu Erasmus    193
  1.3.5. Planowanie własnej ścieżki kariery    196
  1.3.6. Ocena formuły kształcenia online oraz odbywania staży online    198
  1.3.7. Model łączenia pracy ze studiami    199
  1.3.8. Przyszłość absolwentów    200
  1.3.9. Bilans końcowy    201
  2. Rola Biura Współpracy z Zagranicą Uniwersytetu Łódzkiego w procesie rekrutacji studentów zagranicznych    203
  2.1 Rola wymiany studenckiej z krajami byłego ZSRR w procesie internacjonalizacji Uniwersytetu Łódzkiego    204
  2.2. Obraz międzynarodowej wymiany studenckiej w statystykach Głównego Urzędu Statystycznego    205
  2.3. Brak własnego budżetu Biura Współpracy z Zagranicą na działania marketingowe    208
  2.4. Dobra ocena współpracy z ukraińskimi rekruterami     209
  2.5. Ograniczone zasoby finansowe i ludzkie Biura Współpracy z Zagranicą UŁ    211
  2.6. Brak wewnętrznego budżetu na promocję zagraniczną    211
  2.7. Nowoczesne formy działań marketingowych i promocyjnych online    212
  2.8. Działania marketingowe zorientowane na rynek ukraiński i kraje byłego ZSSR    213
  2.9. Preferencje dla studentów zagranicznych z polskim pochodzeniem    216
  2.10. Wrocław – zintegrowana kampania promocyjna    219
  2.11. Strategia współpracy uczelni z rekruterami ukraińskimi    220
  2.12. Nowe projekty promocyjne    223
  3. Rola zagranicznych firm rekruterskich w procesie naboru studentów    226
  3.1. Agencja rekruterska numer 1    226
  3.2. Agencja rekruterska numer 2    232
  
  Podsumowanie i wyzwania na przyszłość    237
  
  Bibliografia    245
RozwińZwiń