Strategie i modele gospodarki elektronicznej

Strategie i modele gospodarki elektronicznej

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka zawiera omówienie pojęć, teorii, modeli i narzędzi pozwalających zrozumieć, w jaki sposób we współczesnej gospodarce opartej na wiedzy można zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną dzięki umiejętnemu zastosowaniu możliwości, jakie daje Internet. Autorzy przedstawiają w niej, jak najlepiej wykorzystać najnowsze technologie i narzędzia informatyczne:

- systemów zarządzania organizacją,
- systemów zarządzania wiedzą,
- systemów podejmowania decyzji.

Książka napisana z myślą o studentach kierunków ekonomicznych w różnego typu szkołach wyższych do przedmiotów: informatyka w zarządzaniu, biznes elektroniczny, rynki elektroniczne, informatyka ekonomiczna, technologie zarządzania wiedzą, budowa aplikacji internetowych. Jest również przydatna dla projektantów, wdrożeniowców i użytkowników powiązań informatycznych wykorzystujących najnowsze technologie informatyczne.

Redaktorzy opracowania to pracownicy Katedry Informatyki Ekonomicznej Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach. Zespół autorów tworzą specjaliści z dziedziny informatyki ekonomicznej, w szczególności zajmujący się współczesnymi technologiami i narzędziami informatycznymi wspomagającymi biznes.


Rok wydania2007
Liczba stron452
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15162-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
  CZĘŚĆ I. Systemy gospodarki elektronicznej    17
    Rozdział 1. Wyzwania ery wiedzy (Celina M. Olszak)    17
      1.1. Podstawowe cechy organizacji i gospodarki XXI wieku    17
      1.2. Wiedza jako kategoria ekonomiczna    24
        1.2.1. Czym jest wiedza    24
        1.2.2. Trudności w zarządzaniu wiedzą    26
        1.2.3. Koncepcje zarządzania wiedzą    27
      1.3. Technologie i systemy informatyczne we współczesnej organizacji    32
        1.3.1. Zadania technologii i systemów informatycznych    32
        1.3.2. Systemy informatyczne w zarządzaniu wiedzą    35
      1.4. Podsumowanie    39
      Problemy do dyskusji    40
    Rozdział 2. Strategia rozwoju systemów gospodarki elektronicznej (Celina M. Olszak, Ewa Ziemba)    41
      2.1. Modele systemów gospodarki elektronicznej    41
      2.2. Rozwój systemów gospodarki elektronicznej    44
      2.3. Planowanie strategii systemów gospodarki elektronicznej    47
      2.4. Metody planowania strategii systemów gospodarki elektronicznej    51
      2.5. Trudności związane z realizacją strategii systemów gospodarki elektronicznej    53
      Problemy do dyskusji    54
    Rozdział 3. Marketing elektroniczny (Janusz Wielki)    55
      3.1. Środowisko elektroniczne a marketing    55
      3.2. Wykorzystanie środowiska elektronicznego w badaniach marketingowych    55
      3.3. Segmentacja i wybór grup docelowych w warunkach rozwoju środowiska elektronicznego    57
      3.4. Pozycjonowanie    60
      3.5. Wpływ środowiska elektronicznego na elementy marketing miksu    61
        3.5.1. Produkt    61
        3.5.2. Cena    62
        3.5.3. Kanały dystrybucji    63
        3.5.4. Promocja    65
      3.6. Trudności związane z marketingiem elektronicznym    71
      Problemy do dyskusji    72
    Rozdział 4. Kształtowanie wizerunku firmy w Internecie (Kornelia Olszówka)    73
      4.1. Kreowanie wizerunku firmy    73
      4.2. Internet w procesie kształtowania wizerunku firmy    75
      4.3. Witryna WWW w procesie kształtowania wizerunku firmy    77
        4.3.1. Rodzaje firmowych serwisów internetowych    78
        4.3.2. Cele tworzenia witryny internetowej firmy    78
        4.3.3. Odwzorowanie tożsamości firmy na jej witrynie internetowej    79
        4.3.4. Funkcjonalność witryny internetowej i jej wpływ na kształtowanie wizerunku firmy    84
      4.4. Zasady oceny skuteczności kreowania wizerunku poprzez Internet    87
      4.5. Najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu witryn firmowych i ich wpływ na kreowanie wizerunku firmy    88
      4.6. Analiza przypadków kreowania wizerunku    91
      4.7. Znaczenie wizerunku dla firmy    95
      Problemy do dyskusji    96
    Rozdział 5. Systemy handlu elektronicznego ( Janina Banasikowska, Bartosz Pleban)    97
      5.1. Istota handlu elektronicznego    97
      5.2. Handel elektroniczny a handel tradycyjny    99
      5.3. Komponenty modelu biznesowego w handlu elektronicznym    103
      5.4. Sektory handlu elektronicznego    104
        5.4.1. Rozwój handlu elektronicznego    104
        5.4.2. Handel elektroniczny w sektorze B2B    105
        5.4.3. Handel elektroniczny w sektorze B2C    106
        5.4.4. M-handel    106
      5.5. Systemy handlu elektronicznego w sektorze B2C    107
      5.6. Systemy handlu elektronicznego w sektorze B2B    109
      5.7. Wybrane narzędzia budowy sklepów internetowych    111
        5.7.1. Możliwości generatorów wspomagających tworzenie sklepów internetowych    111
        5.7.2. Funkcjonalność pakietu easySHOP    112
        5.7.3. Funkcjonalność generatora sklepu internetowego w pasażu handlowym portalu Wirtualna Polska    114
      5.8. Pozycjonowanie sklepów internetowych    117
        5.8.1. Istota pozycjonowania    117
        5.8.2. Etapy i sposoby pozycjonowania    119
        5.8.3. Utrzymanie pozycji w rankingach wyszukiwania    121
        Problemy do dyskusji    122
    Rozdział 6. Elektroniczne systemy logistyczne (Grażyna Billewicz, Alicja Billewicz)    124
      6.1. Kształtowanie istoty logistyki w tradycyjnych systemach zintegrowanych    124
      6.2. Elektroniczne systemy zarządzania łańcuchem dostaw    128
      6.3. Zaawansowane planowanie i harmonogramowanie    131
      6.4. Systemy zarządzania relacjami z dostawcami    134
      6.5. Perspektywy rozwoju logistyki w Internecie    137
      Problemy do dyskusji    140
    Rozdział 7. Finanse w gospodarce elektronicznej (Tomasz Zieliński)     141
   7.1. Miejsce finansów w gospodarce ery informacyjnej     141
   7.2. Uwarunkowania rozwoju finansów elektronicznych     143
   7.3. System finansów elektronicznych     144
   7.3.1. E-system budżetowy     144
   7.3.2. E-system bankowo-kredytowy     147
   7.3.3. E-system finansowy przedsiębiorstw     149
   7.3.4. E-system finansowy ubezpieczycieli     150
   7.3.5. E-system finansów gospodarstw domowych     151
   7.4. Wybrane zagadnienia z zakresu e-finansów     152
   7.4.1. Elektroniczne rozliczenia pieniężne     152
   7.4.2. Pieniądz elektroniczny, gotówka elektroniczna     158
   7.4.3. Elektroniczne rynki pieniężny i kapitałowy     159
   7.5. Perspektywy rozwoju finansów elektronicznych     161
   Problemy do dyskusji     162
   Rozdział 8. Administracja w gospodarce elektronicznej (Grażyna Billewicz)     163
   8.1. Funkcje gospodarki elektronicznej w administracji     163
   8.2. Stan rozwoju krajowej e-administracji     166
   8.3. Przykłady krajowych systemów e-administracji     169
   8.4. Zintegrowane Biblioteki Procedur podstawą interoperacyjności     173
   8.5. Bariery rozwoju krajowej e-administracji i sposoby ich pokonywania     176
   Problemy do dyskusji     179
   Rozdział 9. Szkolenia elektroniczne (Aleksander Billewicz)     190
   9.1. Obszary wykorzystania szkoleń elektronicznych w organizacji     180
   9.2. Modele szkoleń elektronicznych     185
   9.3. Systemy informatyczne e-learningu     187
   9.3.1. Systemy autorskie     187
   9.3.2. Systemy zarządzania treścią szkoleń     189
   9.3.3. Systemy testujące wiedzę     190
   9.3.4. Narzędzia wspomagające prowadzenie szkoleń w trybie synchronicznym     190
   9.3.5. Systemy zarządzania szkoleniami     191
   9.4. Przykłady szkoleń elektronicznych     192
   9.5. Szkolenia mieszane (blended learning) w firmie Black & Decker     196
   Problemy do dyskusji     199
   Rozdział 10. Prawne aspekty gospodarki elektronicznej (Dariusz Szostek)     200
   10.1. Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie     200
   10.2. Specyfika prawna handlu elektronicznego     203
   10.2.1. Oferta elektroniczna     204
   10.2.2. Oferta elektroniczna off-line     205
   10.2.3. Oferta elektroniczna on-line     207
   10.3. Ochrona konsumenta w związku z zawieraniem umów na odległość     209
   10.4. Wyłączenie odpowiedzialności z tytułu świadczenia niektórych usług w sieci     213
   10.5. Faktura elektroniczna     214
   Problemy do dyskusji     216
  CZĘŚĆ II. Inżynieria systemów gospodarki elektronicznej     221
   Rozdział 11. Systemy Business Intelligence (Celina M. Olszak)     221
   11.1. Cele i założenia systemów Business Intelligence     221
   11.2. Modele systemów Business Intelligence     223
   11.2.1. Minihurtownie danych – wyspy danych     225
   11.2.2. Systemy Business Intelligence zbudowane na bazie hurtowni danych     225
   11.2.3. Systemy Business Intelligence czasu rzeczywistego     226
   11.2.4. Systemy Business Intelligence z zaawansowaną analityką prognostyczną     227
   11.2.5. Monitorujące systemy Business Intelligence     227
   11.2.6. Korporacyjne systemy Business Intelligence     228
   11.2.7. Portale Business Intelligence     230
   11.2.8. Sieci Business Intelligence     231
   11.3. Model budowy i wdrażania systemów Business Intelligence     231
   11.4. Przykłady zastosowań systemów Business Intelligence     235
   11.5. Wady i zalety systemów Business Intelligence     241
   Problemy do dyskusji     241
   Rozdział 12. Hurtownie danych oraz analizy wielowymiarowe (Celina M. Olszak, Andrzej Sołtysik)     242
   12.1. Charakterystyka i budowa hurtowni danych     242
   12.2. Narzędzia do tworzenia i zarządzania hurtowniami danych     246
   12.3. Ekstrakcja danych     248
   12.4. Wielowymiarowe analizy danych w hurtowni danych     251
   12.5. Przyspieszanie działania aplikacji OLAP poprzez optymalizację zapytań     256
   Problemy do dyskusji     258
   Rozdział 13. Eksploracja danych (Kamila Bartuś)     259
   13.1. Odkrywanie wiedzy     259
   13.2. Systemy eksploracji danych     261
   13.3. Modele eksploracji danych     263
   13.3.1. Model CRISP-DM     264
   13.3.2. Model SEMMA     267
   13.3.3. Model DMAIC     269
   13.4. Metody i techniki eksploracji danych     270
   13.5. Web mining (eksploracja zasobów sieciowych)     276
   13.5.1. Web content mining     278
   13.5.2. Web structure mining     279
   13.5.3. Web usage mining     280
   Problemy do dyskusji     280
   Rozdział 14. Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą niejawną (Ewa Ziemba)     281
   14.1. Przegląd technologii informatycznych wspomagających zarządzanie wiedzą niejawną     281
   14.2. Technologie wyszukiwania wiedzy i jej źródeł     284
   14.2.1. Klasyfikacja i taksonomia     284
   14.2.2. Wyszukiwarki     285
   14.2.3. Personalizacja wyszukiwania     288
   14.3. Technologie dzielenia się wiedzą     288
   14.4. Przykładowe systemy pracy grupowej     290
   14.4.1. System eGroupWare     291
   14.4.2. System ProcEnt     294
   14.5. Integracja narzędzi wspomagających zarządzanie wiedzą niejawną w portalach korporacyjnych     297
   Problemy do dyskusji     298
   Rozdział 15. Systemy zarządzania treścią (Tomasz Adamczewski)     299
   15.1. Istota systemów zarządzania treścią     299
   15.2. Rozwój systemów zarządzania treścią     300
   15.3. Rodzaje systemów zarządzania treścią     301
   15.3.1. System zarządzania dokumentami     302
   15.3.2. System zarządzania transakcjami elektronicznymi     303
   15.3.3. System zarządzania treścią witryny internetowej     304
   15.3.4. System zarządzania treścią w przedsiębiorstwie     305
   15.4. Budowa systemów zarządzania treścią     306
   15.4.1. Cykl życia treści     306
   15.4.2. Elementy składowe systemu CMS     308
   15.5. Wdrażanie systemów zarządzania treścią     311
   15.6. Perspektywy rozwoju systemów zarządzania treścią     314
   Problemy do dyskusji     315
   Rozdział 16. Systemy zarządzania relacjami z klientami (Tomasz Bartuś)     316
   16.1. Geneza koncepcji CRM     316
   16.2. Istota CRM     318
   16.3. Architektura systemu CRM     321
   16.4. Przykłady funkcjonalności i wdrożeń systemów zarządzania relacjami z klientami     325
   16.4.1. Opis wybranych systemów z grupy Customer Intelligence     326
   16.4.2. Przykładowe wdrożenia SAS Institute     327
   16.4.3. Opis systemu Teta CRM     330
   16.4.4. Przykład wdrożenia systemu Teta CRM     333
   16.5. Metodyka tworzenia CRM     335
   16.6. Efekty wdrożenia CRM     340
   Problemy do dyskusji     342
   Rozdział 17. Portale korporacyjne (Ewa Ziemba)     343
   17.1. Przesłanki budowy portali korporacyjnych     343
   17.2. Istota portali korporacyjnych     344
   17.3. Architektura portali korporacyjnych     348
   17.4. Funkcjonalność portali korporacyjnych     349
   17.5. Korzyści stosowania portali korporacyjnych     354
   17.6. Projektowanie portali korporacyjnych     356
   17.6.1. Opracowanie strategii portalu korporacyjnego     357
   17.6.2. Analiza użytkowników portalu i ich potrzeb oraz zasobów informacyjnych i procesów biznesowych     359
   17.6.3. Projektowanie technologiczne i wizualne portalu korporacyjnego oraz programowanie     361
   17.6.4. Wdrożenie portalu korporacyjnego     363
   17.6.5. Eksploatacja i rozwój portalu korporacyjnego     365
   17.7. Specyfika portali semantycznych     377
   17.8. Przykładowe platformy portalowe     368
   17.8.1. Platforma Unity     368
   17.8.2. Platforma IntraNet     370
   17.9. Zastosowanie portali korporacyjnych w polskich organizacjach     373
   Problemy do dyskusji     375
   Rozdział 18. Personalizacja portali internetowych (Kornelia Olszówka)     376
   18.1. Charakterystyka portalu internetowego     376
   18.2. Rodzaje portali internetowych     377
   18.2.1. Portale wertykalne     377
   18.2.2. Portale horyzontalne     378
   18.3. Istota personalizacji portali     381
   18.4. Metody zbierania informacji o użytkowniku portalu     384
   18.5. Techniki wykorzystywane w personalizacji     385
   18.5.1. Personalizacja na podstawie reguł     385
   18.5.2. Techniki filtrujące     385
   18.5.3. Interferencja     386
   18.6. Wykorzystanie metod eksploracji danych w procesie personalizacji portali     387
   18.7. Etapy personalizacji portali     389
   18.8. Zalety i wady personalizacji     390
   18.9. Studia przypadków personalizacji portali     392
   Problemy do dyskusji     398
   Rozdział 19. Kreowanie bezpiecznej organizacji w gospodarce elektronicznej (Adam Niedbała, Tomasz Semeniuk)     399
   19.1. Ochrona informacji w systemach informatycznych     399
   19.1.1. Identyfikacja zasobów informacyjnych organizacji     399
   19.1.2. Użytkownicy zasobów informacyjnych     400
   19.1.3. Potencjalne zagrożenia związane z zasobami informacyjnymi     401
   19.1.4. Źródła zagrożeń zasobów informacyjnych     402
   19.1.5. Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa informacyjnego     404
   19.2. Narzędzia i technologie ochrony danych     406
   19.2.1. Szyfrowanie danych     407
   19.2.2. Podpis elektroniczny     408
   19.2.3. Autentyfikacja     409
   19.2.4. Autoryzacja     409
   19.2.5. Prywatność     410
   19.2.6. Technologie bezpiecznej transmisji danych     410
   19.2.7. Bezpieczna poczta elektroniczna     411
   19.3. Strategia kreowania „bezpiecznej organizacji”     412
   19.3.1. Determinanty bezpieczeństwa informacyjnego     412
   19.3.2. Planowanie bezpieczeństwa informacyjnego     414
   19.3.3. Wdrażanie modelu bezpieczeństwa informacyjnego     416
   19.3.4. Utrzymywanie bezpieczeństwa informacyjnego w praktyce funkcjonowania organizacji     416
   Problemy do dyskusji     417
   Zakończenie     418
   Literatura     419
   Strony internetowe     439
   Spis rysunków     442
   Spis tabel     444
   Wykaz ważniejszych skrótów     445
   Indeks     446
RozwińZwiń