POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowany numer otwierają 2 teksty poświęcone sztuce i edukacji.
Pierwszy z nich odkrywa edukacyjny potencjał projektów artystycznych przedstawionych w Polskim Pawilonie w Wenecji podczas dwóch edycji 56. i 57. Biennale Sztuki: Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W (2015) i Mały Przegląd (2017). Pedagogiczna perspektywa zakreślona przez autorkę rozciąga się od teorii wychowania estetycznego, przez pedagogikę krytyczną do obserwowanego w XXI wieku zwrotu edukacyjnego w sztuce współczesnej.
Pedagogów wrażliwych na przemiany w sztuce zainteresuje drugi artykuł o paradoksach estetycznych i głębokich przewrotach w rozumieniu jej istoty i roli w życiu człowieka. Następny artykuł to pogłębiona i oryginalna refleksja na temat egzystencjalnych podstaw patriotyzmu, tożsamości i śmierci. Zapoznaje ze złożonymi problemami, przed jakimi staje współczesna teoria i praktyka pedagogiczna, szczególnie w obszarach wychowania obywatelskiego, patriotycznego i moralnego.
Kolejne tematy zawarte w numerze to: wyobraźnia pedagogiczna (jako kompetencja poznawcza), dylematy współczesnej szkoły, wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów (studium empiryczne). Na szczególną uwagę zasługuje artykuł o instrumentalizacji myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli przekonują autorki na podstawie analizy programu akademickiego przygotowania zawodowego nauczycieli.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Tłumaczenie | Paulina Marchlik |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
ARTYKUŁY | |
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd | 7 |
Justyna Żak-Szwarc – Paradoksy estetyczne w świetle polemik artystów i teoretyków w XX i XXI wieku | 30 |
Jan Rutkowski – Patriotyzm, tożsamość i śmierć. Rozważania o egzystencji jednostki i wspólnoty politycznej | 47 |
Jarema Drozdowicz – Wyobraźnia pedagogiczna. Źródła interdyscyplinarne i zarys koncepcji | 62 |
Piotr Mosiek – Współczesna szkoła wobec dylematów codzienności – oblicza wsparcia dla samodzielności i rozwoju | 83 |
Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalizacja myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli | 103 |
Roman Dolata, Barbara Murawska – Wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów klasy szóstej | 124 |
ARTYKUŁ RECENZYJNY | |
Aleksandra Matysiak – Naród... jaki naród? Wizja narodu w polskiej edukacji szkolnej | 152 |
Noty o Autorach | 161 |
********* | |
ARTICLES | |
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Educational potential of the Polonia Pavilion at the Venice Biennale of Art: Halka/Haiti and Little Review | 7 |
Justyna Żak-Szwarc – Aesthetic paradoxes in the light of polemics of artists and theoreticians in the 20th and 21st centuries | 30 |
Jan Rutkowski – Patriotism, identity and death. Reflections on the existence of an individual and a political community | 47 |
Jarema Drozdowicz – Pedagogical imagination. Interdisciplinary sources and an outline of the concept | 62 |
Piotr Mosiek – Contemporary school in the light of the dilemmas of everyday life: the face of support for self-reliance and development | 83 |
Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalisation of thinking. On the illusion of reflexivity in teacher education | 103 |
Barbara Murawska, Roman Dolata – Parents’ age and school functioning of sixth-grade students | 125 |
REVIEW ARTICLE | |
Aleksandra Matysiak – Nation… what nation? The vision of the nation in Polish school education | 152 |
Contributors to this issue | 161 |