Kwartalnik Pedagogiczny 2021/3 (261)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

0,68  0,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 0,90 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 0,54 zł  


0,68

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowany numer otwierają 2 teksty poświęcone sztuce i edukacji.


Pierwszy z nich odkrywa edukacyjny potencjał projektów artystycznych przedstawionych w Polskim Pawilonie w Wenecji podczas dwóch edycji 56. i 57. Biennale Sztuki: Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W (2015) i Mały Przegląd (2017). Pedagogiczna perspektywa zakreślona przez autorkę rozciąga się od teorii wychowania estetycznego, przez pedagogikę krytyczną do obserwowanego w XXI wieku zwrotu edukacyjnego w sztuce współczesnej.


Pedagogów wrażliwych na przemiany w sztuce zainteresuje drugi artykuł o paradoksach estetycznych i głębokich przewrotach w rozumieniu jej istoty i roli w życiu człowieka. Następny artykuł to pogłębiona i oryginalna refleksja na temat egzystencjalnych podstaw patriotyzmu, tożsamości i śmierci. Zapoznaje ze złożonymi problemami, przed jakimi staje współczesna teoria i praktyka pedagogiczna, szczególnie w obszarach wychowania obywatelskiego, patriotycznego i moralnego.


Kolejne tematy zawarte w numerze to: wyobraźnia pedagogiczna (jako kompetencja poznawcza), dylematy współczesnej szkoły, wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów (studium empiryczne). Na szczególną uwagę zasługuje artykuł o instrumentalizacji myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli przekonują autorki na podstawie analizy programu akademickiego przygotowania zawodowego nauczycieli.


Rok wydania2022
Liczba stron164
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczeniePaulina Marchlik
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  ARTYKUŁY
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd    7
  
  Justyna Żak-Szwarc – Paradoksy estetyczne w świetle polemik artystów i teoretyków w XX i XXI wieku    30
  
  Jan Rutkowski – Patriotyzm, tożsamość i śmierć. Rozważania o egzystencji jednostki i wspólnoty politycznej    47
  
  Jarema Drozdowicz – Wyobraźnia pedagogiczna. Źródła interdyscyplinarne i zarys koncepcji    62
  
  Piotr Mosiek – Współczesna szkoła wobec dylematów codzienności – oblicza wsparcia dla samodzielności i rozwoju    83
  
  Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalizacja myślenia. O iluzji refleksyjności w kształceniu nauczycieli    103
  
  Roman Dolata, Barbara Murawska – Wiek rodziców a szkolne funkcjonowanie uczniów klasy szóstej    124
  
  ARTYKUŁ RECENZYJNY
  Aleksandra Matysiak – Naród... jaki naród? Wizja narodu w polskiej edukacji szkolnej    152
  
  Noty o Autorach    161
  
  *********
  
  ARTICLES
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Educational potential of the Polonia Pavilion at the Venice Biennale of Art: Halka/Haiti and Little Review    7
  
  Justyna Żak-Szwarc – Aesthetic paradoxes in the light of polemics of artists and theoreticians in the 20th and 21st centuries    30
  
  Jan Rutkowski – Patriotism, identity and death. Reflections on the existence of an individual and a political community    47
  
  Jarema Drozdowicz – Pedagogical imagination. Interdisciplinary sources and an outline of the concept    62
  
  Piotr Mosiek – Contemporary school in the light of the dilemmas of everyday life: the face of support for self-reliance and development    83
  
  Renata Góralska, Małgorzata Kosiorek – Instrumentalisation of thinking. On the illusion of reflexivity in teacher education    103
  
  Barbara Murawska, Roman Dolata – Parents’ age and school functioning of sixth-grade students    125
  
  REVIEW ARTICLE
  Aleksandra Matysiak – Nation… what nation? The vision of the nation in Polish school education    152
  
  Contributors to this issue    161
RozwińZwiń