POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
Antysemityzm to nie tylko problem społeczny, polityczny czy kulturowy, lecz również prawny. W tej nowatorskiej książce, niemającej odpowiedników nie tylko w literaturze polskiej, ale i światowej, ukazano szeroką paletę instrumentów zawartych w prawie międzynarodowym, służących przeciwdziałaniu pladze antysemityzmu. Zarówno uniwersalny system ochrony praw człowieka, oparty na Organizacji Narodów Zjednoczonych, jak i system europejski, skoncentrowany wokół Rady Europy, Unii Europejskiej oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, zawierają liczne normy, które mogą być stosowane w celu przeciwdziałania antysemityzmowi. Autorka ukazuje złożoność procesów prowadzących do przyjęcia tych norm i mechanizmów, jak i szczegółową treść tych norm, wyłaniającą się nie tylko z tekstów rozmaitych dokumentów prawa międzynarodowego, lecz również z orzecznictwa międzynarodowych organów kontrolnych, takich jak Komitet Praw Człowieka ONZ i Europejski Trybunał Praw Człowieka.
Adresaci:
Książka skierowana jest zarówno do prawników, politologów, naukowców, studentów, działaczy organizacji pozarządowych, dziennikarzy, pracowników administracji rządowej, jak i do tych wszystkich, którzy uważają, że przeciwstawienie się antysemityzmowi jest obowiązkiem każdego człowieka.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 616 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-7064-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 17 |
Słowo wstępne | str. | 25 |
Wstęp | str. | 27 |
Rozdział I | |
Antysemityzm jako problem prawny | str. | 41 |
1. Zjawisko antysemityzmu - uwagi wstępne | str. | 41 |
2. Rys historyczny - od sankcjonowanego w prawie prześladowania i dyskryminacji Żydów do przeciwdziałania antysemityzmowi za pomocą instrumentów prawnych | str. | 43 |
3. Wyjaśnienie podstawowych pojęć | str. | 51 |
3.1. Antysemityzm | str. | 52 |
3.2. "Nowy antysemityzm" | str. | 54 |
3.3. Antysemityzm w ujęciu prawnym | str. | 62 |
3.4. Rasizm | str. | 67 |
3.5. Dyskryminacja rasowa | str. | 69 |
3.6. Ksenofobia | str. | 70 |
3.7. "Kłamstwo oświęcimskie" | str. | 71 |
3.8. "Mowa nienawiści" | str. | 71 |
3.9. "Przestępstwo z nienawiści" | str. | 73 |
4. Wnioski | str. | 76 |
Rozdział II | |
Przesłanki dopuszczalności ograniczania praw i wolności jednostki wobec publicznych przejawów antysemityzmu | str. | 78 |
1. Uwagi wstępne | str. | 78 |
2. Koncepcja "demokracji obronnej" | str. | 83 |
3. Koncepcja "praw pamięci" | str. | 93 |
4. Wnioski | str. | 108 |
Rozdział III | |
Przeciwdziałanie antysemityzmowi w ramach uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka | str. | 112 |
1. Uniwersalny system ochrony praw człowieka - uwagi ogólne | str. | 112 |
2. Uniwersalny standard międzynarodowy | str. | 118 |
3. Ochrona praw człowieka w systemie uniwersalnym a przeciwdziałanie antysemityzmowi - uwagi wstępne | str. | 123 |
4. Przeciwdziałanie antysemityzmowi w ramach systemu traktatowego ochrony praw człowieka ONZ | str. | 127 |
4.1. Międzynarodowy Pakt Praw Osobistych (Obywatelskich) i Politycznych | str. | 127 |
4.1.1. Zakaz nadużycia praw i wolności przyznanych w MPPOP | str. | 127 |
4.1.2. Zakaz popierania nienawiści narodowej, rasowej lub religijnej | str. | 129 |
4.1.3. Zakaz dyskryminacji | str. | 138 |
4.1.4. Ochrona mniejszości | str. | 139 |
4.2. Komitet Praw Człowieka | str. | 140 |
4.2.1. Uwzględnienie problemu antysemityzmu w uwagach końcowych do sprawozdań okresowych państw-stron MPPOP | str. | 142 |
4.2.2. Pominięcie problemu antysemityzmu w uwagach końcowych do sprawozdań okresowych państw-stron MPPOP | str. | 147 |
4.3. Międzynarodowa Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej | str. | 151 |
4.3.1. Prace przygotowawcze nad przyjęciem konwencji LDR | str. | 152 |
4.3.2. Zakres przedmiotowy konwencji LDR | str. | 155 |
4.3.3. Zakres normatywny art. 4 konwencji LDR | str. | 158 |
4.4. Komitet ds. Likwidacji Dyskryminacji Rasowej | str. | 164 |
4.4.1. Uwzględnienie problemu antysemityzmu w uwagach końcowych do sprawozdań okresowych państw-stron konwencji LDR | str. | 167 |
4.4.2. Pominięcie problemu antysemityzmu w uwagach końcowych do sprawozdań okresowych państw-stron konwencji LDR | str. | 175 |
5. Przeciwdziałanie antysemityzmowi w ramach systemu politycznego ochrony praw człowieka ONZ | str. | 176 |
5.1. Zgromadzenie Ogólne NZ | str. | 176 |
5.2. Komisja Praw Człowieka ONZ | str. | 194 |
5.3. Rada Praw Człowieka ONZ | str. | 199 |
5.3.1. Uchwały Rady Praw Człowieka ONZ | str. | 202 |
5.3.2. Procedura kontrolna Rady Praw Człowieka ONZ - Powszechny Przegląd Okresowy | str. | 205 |
5.4. Procedury specjalne | str. | 216 |
5.4.1. Niezależny Ekspert ds. mniejszości | str. | 217 |
5.4.2. Specjalny Sprawozdawca ds. współczesnych form rasizmu, dyskryminacji rasowej, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji | str. | 218 |
5.4.3. Specjalny Sprawozdawca ds. wolności religii i wyznania | str. | 229 |
5.5. Sekretarz Generalny ONZ | str. | 232 |
5.5.1. Memorandum Sekretarza Generalnego ONZ na temat typów oraz przyczyn dyskryminacji | str. | 234 |
5.5.2. Przeciwdziałanie rasizmowi i dyskryminacji rasowej - model legislacji krajowej | str. | 236 |
5.5.3. Seminarium na temat antysemityzmu | str. | 238 |
5.5.4. Program edukacyjny na temat Holokaustu | str. | 240 |
6. Wysoki Komisarz ds. Praw Człowieka ONZ | str. | 241 |
7. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury | str. | 246 |
8. Światowa Konferencja Praw Człowieka, Wiedeń 1993 r. - Deklaracja Wiedeńska i Program Działania | str. | 251 |
9. Światowa Konferencja przeciwko Rasizmowi, Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Pokrewnym Formom Nietolerancji, Durban 2001 r. | str. | 254 |
9.1. Proces przygotowawczy | str. | 256 |
9.1.1. Konferencje regionalne | str. | 257 |
9.1.2. Wkład organów traktatowych i innych agend ONZ w proces przygotowawczy | str. | 261 |
9.2. Przebieg Konferencji | str. | 261 |
9.2.1. Forum organizacji pozarządowych | str. | 263 |
9.2.2. Formułowanie treści dokumentów końcowych | str. | 265 |
9.3. Deklaracja z Durbanu i Program Działania z Durbanu | str. | 267 |
9.4. Proces follow-up do momentu konferencji przeglądowej | str. | 271 |
9.5. Durban II - konferencja przeglądowa, Genewa 2009 r. | str. | 278 |
9.6. Proces follow-up po zakończeniu konferencji przeglądowej | str. | 283 |
9.7. Spotkanie wysokiego szczebla upamiętniające wydarzenia z Durbanu z 2001 r., Nowy Jork 2011 r. | str. | 286 |
9.8. Bilans "procesu Durban" | str. | 289 |
10. Wnioski | str. | 292 |
Rozdział IV | |
Przeciwdziałanie antysemityzmowi w ramach europejskiego systemu ochrony praw człowieka | str. | 300 |
Część 1. Rada Europy | str. | 300 |
1. System ochrony praw człowieka RE - uwagi ogólne | str. | 300 |
2. Ochrona praw człowieka w systemie RE a przeciwdziałanie antysemityzmowi - uwagi wstępne | str. | 302 |
3. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. | 306 |
3.1. Zakaz dyskryminacji | str. | 307 |
3.2. Zakaz nadużycia praw i wolności przyznanych w Konwencji - art. 17 EKPCz | str. | 314 |
4. Protokół Dodatkowy do Konwencji o cyberprzestępczości dotyczący kryminalizacji działań o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym popełnianych przy użyciu systemów komputerowych | str. | 317 |
5. Konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych | str. | 330 |
6. Stanowisko Komitetu Ministrów RE wobec antysemityzmu | str. | 337 |
7. Stanowisko Zgromadzenia Parlamentarnego RE wobec antysemityzmu | str. | 345 |
7.1. Zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego RE | str. | 348 |
7.2. Rezolucje Zgromadzenia Parlamentarnego RE | str. | 354 |
7.3. Pisemne deklaracje członków Zgromadzenia Parlamentarnego RE | str. | 358 |
8. Stanowisko Komisarza Praw Człowieka RE wobec antysemityzmu | str. | 359 |
9. Stanowisko Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji RE wobec antysemityzmu | str. | 366 |
9.1. Zalecenie ECRI nr 9 dotyczące ogólnej polityki ECRI w sprawie walki z antysemityzmem | str. | 369 |
9.2. Sprawozdania i zalecenia dotyczące poszczególnych państw członkowskich RE | str. | 373 |
10. Wnioski | str. | 377 |
Część 2. Unia Europejska | str. | 379 |
1. System ochrony praw człowieka (praw podstawowych) UE - uwagi ogólne | str. | 379 |
2. Ochrona praw podstawowych w systemie UE a przeciwdziałanie antysemityzmowi - uwagi wstępne | str. | 383 |
3. Karta praw podstawowych | str. | 387 |
3.1. Zakaz dyskryminacji | str. | 389 |
3.2. Różnorodność kulturowa, religijna i językowa | str. | 391 |
3.3. Zakaz nadużycia praw | str. | 392 |
4. Przeciwdziałanie antysemityzmowi w regulacjach normatywnych oraz polityce i programach działania UE | str. | 393 |
4.1. Okres poprzedzający wejście w życie traktatu amsterdamskiego | str. | 393 |
4.2. Okres po wejściu w życie traktatu amsterdamskiego | str. | 396 |
4.3. Instrumenty przeciwdziałania antysemityzmowi z obszaru prawa karnego | str. | 404 |
5. Stanowisko Agencji Praw Podstawowych UE wobec antysemityzmu | str. | 424 |
5.1. Badania nad skalą i formami antysemityzmu w państwach UE | str. | 428 |
5.2. Raporty na temat antysemityzmu | str. | 430 |
6. Wnioski | str. | 440 |
Część 3. Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie | str. | 442 |
1. System ochrony praw człowieka OBWE - uwagi ogólne | str. | 442 |
2. "Ludzki wymiar" działalności OBWE | str. | 445 |
3. Ochrona praw człowieka w systemie OBWE a przeciwdziałanie antysemityzmowi - uwagi wstępne | str. | 449 |
4. Zobowiązania podjęte przez państwa członkowskie OBWE w zakresie przeciwdziałania antysemityzmowi | str. | 451 |
4.1. Konferencje i spotkania OBWE | str. | 451 |
4.2. Przeciwdziałanie antysemityzmowi w uchwałach organów OBWE | str. | 461 |
4.3. Przeciwdziałanie antysemickim "przestępstwom z nienawiści" | str. | 465 |
5. Osobisty Przedstawiciel Przewodniczącego OBWE ds. przeciwdziałania antysemityzmowi | str. | 470 |
6. Wnioski | str. | 474 |
Rozdział V | |
Orzecznictwo międzynarodowych organów kontrolnych ochrony praw człowieka w sprawach dotyczących antysemityzmu | str. | 477 |
1. Uwagi wstępne | str. | 477 |
2. Decyzje Komitetu Praw Człowieka ONZ | str. | 479 |
2.1. Rozpowszechnianie treści antysemickich przez partię polityczną za pomocą wiadomości przekazywanych drogą telefoniczną - J.R.T. i W.G. Party v. Kanada | str. | 481 |
2.2. Próby wznowienia działalności włoskiej partii faszystowskiej - M.A. i in. v. Włochy | str. | 485 |
2.3. Publiczne głoszenie "kłamstwa oświęcimskiego" - Faurisson v. Francja | str. | 488 |
2.4. Antysemickie poglądy i publikacje kanadyjskiego nauczyciela - Ross v. Kanada | str. | 495 |
3. Decyzje Komitetu ds. Likwidacji Dyskryminacji Rasowej | str. | 503 |
4. Orzecznictwo organów konwencyjnych Rady Europy - Europejskiej Komisji Praw Człowieka oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str. | 513 |
4.1. Wolność wypowiedzi osób głoszących "kłamstwo oświęcimskie" | str. | 517 |
4.2. Antysemicka "mowa nienawiści" oraz działania związane z ideologią narodowego socjalizmu | str. | 532 |
4.2.1. Odmowna decyzja władz więziennych dotycząca dostępu więźnia do czasopisma zawierającego treści antysemickie - Lowes v. Wielka Brytania | str. | 532 |
4.2.2. Gloryfikowanie narodowego socjalizmu i działania oparte na jego ideach, próba odbudowy partii nazistowskiej oraz aktywność w ruchu neonazistowskim - Kühnen v. Niemcy, B.H., M.W., H.P i G.K. v. Austria | str. | 534 |
4.2.3. Antysemickie elementy regulaminu i nazwy stowarzyszenia oraz nawoływanie do nienawiści wobec Żydów - W.P. v. Polska, Ivanov v. Rosja | str. | 538 |
5. Wnioski | str. | 545 |
Podsumowanie | str. | 553 |
Bibliografia | str. | 563 |