POLECAMY
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Stan prawny na 1.03.2007 r.
Celem pracy jest przybliżenie zagrożeń związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu oraz rozpoznawaniem ich symptomów w celu praktycznego stosowania w ramach ustawowego obowiązku, a szczególnie ułatwienie wykonywania najtrudniejszego zadania jakim jest typowanie transakcji podejrzanych i powiązanych.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-1997-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 15 |
Słownik wybranych terminów | |
str. | 17 |
Wstęp | |
str. | 25 |
Rozdział | 1 |
Terroryzm - rozpoznane i prognozowane zagrożenia | |
str. | 29 |
1. Rozwój terroryzmu | |
str. | 29 |
2. Pojęcie terroru i spór o definicję terroryzmu | |
str. | 31 |
3. Listy organizacji terrorystycznych | |
str. | 42 |
4. Prognozowane cele i planowane skutki ataków terrorystycznych | |
str. | 45 |
4.1. Poszukiwanie wiarygodnych prognoz | |
str. | 45 |
4.2. Rozpoznane nowe zagrożenia | |
str. | 47 |
4.3. Nakłady na szkolenia i zaopatrzenie w nowoczesną broń | |
str. | 48 |
4.4. Zniszczyć gospodarkę bogatych krajów | |
str. | 51 |
5. Terroryści z cyberprzestrzeni | |
str. | 52 |
6. Terroryści nuklearni | |
str. | 57 |
Rozdział | 2 |
Polska w światowej koalicji antyterroryzmu | |
str. | 59 |
1. Konieczność międzynarodowego współdziałania | |
str. | 59 |
2. Rozpoznane zagrożenia w Polsce | |
str. | 62 |
3. Przesłanki zagrożeń terroryzmem w Polsce | |
str. | 64 |
4. Prawno-organizacyjne formy przeciwdziałania zagrożeniomprzy współpracy z organami UE | |
str. | 66 |
5. Przedsięwzięcia ogólnoprewencyjne i kryminalistyczne | |
str. | 70 |
Rozdział | 3 |
Kryminologiczne i kryminalistyczne zagadnienia rozpoznawaniaźródeł finansowania organizacji terrorystycznych | |
str. | 73 |
1. Przyczynek do rozważań na temat modus operandisprawcy finansowania terroryzmu | |
str. | 73 |
2. Modus operandi sprawcy a źródła finansowania terroryzmu | |
str. | 79 |
3. Koszty największych zamachów | |
str. | 84 |
4. Dochody z przestępczości zorganizowanej | |
str. | 85 |
5. Nowa ekonomia terroru | |
str. | 88 |
6. Konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła i formyfinansowania organizacji terrorystycznych i ich akcji | |
str. | 90 |
6.1. Transakcje Osamy bin Ladena | |
str. | 90 |
6.2. Od tacy kościelnej po bank oraz fundusze specjalne i rządowe | |
str. | 93 |
6.3. Wykorzystywanie organizacji humanitarnych | |
str. | 94 |
6.4. Transakcje giełdowe na rzecz terrorystów | |
str. | 96 |
7. Niektóre systemy przekazywania dochodów ułatwiającepranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu | |
str. | 98 |
7.1. Tajne systemy bankowe | |
str. | 98 |
7.2. Wykorzystywanie Internetu | |
str. | 104 |
7.3. Rola spółek offshore w oazach podatkowych | |
str. | 110 |
7.4. Kierunki przedsięwzięć zapobiegawczych | |
str. | 111 |
8. Z problematyki skutków prania pieniędzy i finansowaniaterroryzmu | |
str. | 112 |
8.1. Wybrane skutki prania pieniędzy | |
str. | 112 |
8.2. Rozpoznane skutki finansowania terroryzmu | |
str. | 115 |
9. Prawne i profilaktyczno-rozpoznawcze działania USA, Unii Europejskiej i innych wybranych krajów | |
str. | 117 |
10. Blokada rachunków bankowych - współdziałanie w ramachporozumień międzynarodowych | |
str. | 126 |
Rozdział | 4 |
Prawnomiędzynarodowe zagadnienia przeciwdziałaniafinansowaniu terroryzmu | |
str. | 131 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 131 |
2. Globalna strategia ONZ w przeciwdziałaniu terroryzmowi | |
str. | 132 |
3. Postanowienia rezolucji 1373 (2001) Rady Bezpieczeństwa ONZ | |
str. | 137 |
4. Międzynarodowa konwencja ONZ z dnia 9 grudnia 1999 r.o zwalczaniu finansowania terroryzmu | |
str. | 139 |
4.1. Cele i przesłanki konwencji | |
str. | 139 |
4.2. Definicja przestępstwa finansowania terroryzmu | |
str. | 141 |
4.3. Fundusze i przychody - ujawnianie i zabezpieczanie | |
str. | 144 |
4.4. Zadania instytucji finansowych w rozpoznawaniu i zabezpieczaniu funduszy służących finansowaniu terroryzmu lub przestępstw z nim związanych | |
str. | 144 |
4.5. Kierunki współpracy międzynarodowej | |
str. | 145 |
4.6. Zasady ekstradycji a suwerenne przepisy krajowe | |
str. | 147 |
4.7. Znaczenie konwencji w realizacji polskiego prawa karnego | |
str. | 148 |
5. Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu w dokumentach UE | |
str. | 153 |
5.1. Decyzja ramowa Rady 2001/500/WSiSW z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie prania pieniędzy oraz identyfikacji, zamrożenia, zajęcia i konfiskaty narzędzi oraz zysków pochodzących z przestępstwa | |
str. | 153 |
5.2. Decyzja ramowa Rady 2002/475/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu | |
str. | 153 |
5.3. Decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedur przekazania między państwami członkowskimi | |
str. | 155 |
5.4. Decyzja ramowa Rady 2003/577/IHA z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wykonywania w Unii Europejskiej postanowień o zabezpieczeniu mienia i środków dowodowych | |
str. | 158 |
5.5. Protokół zmieniający do europejskiej konwencji z dnia27 stycznia 1977 r. o zwalczaniu terroryzmu | |
str. | 159 |
5.6. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o zapobieganiuterroryzmowi | |
str. | 160 |
5.7. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o praniu pieniędzy, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu | |
str. | 162 |
5.7.1. Konfiskata dochodów pochodzących z przestępstwa | |
str. | 163 |
5.7.2. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu | |
str. | 164 |
5.7.3. Techniki śledcze | |
str. | 166 |
5.7.4. Zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniuterroryzmu | |
str. | 167 |
5.7.5. Opóźnianie realizacji transakcji podejrzanych,czyli wstrzymanie transakcji i blokada rachunku | |
str. | 168 |
5.7.6. Zasady współpracy międzynarodowej | |
str. | 168 |
6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu | |
str. | 169 |
6.1. Dokumenty UE poprzedzające III dyrektywę | |
str. | 169 |
6.2. Wpływ III dyrektywy na integrację systemu prawaeuropejskiego | |
str. | 171 |
6.3. Podmioty obowiązane objęte III dyrektywą | |
str. | 175 |
6.4. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu | |
str. | 176 |
6.5. Kategorie przestępstw terrorystycznych | |
str. | 177 |
6.6. Wyłączenia spod rygorów identyfikacji i rejestracji | |
str. | 180 |
6.7. Obowiązek informacji zwrotnej | |
str. | 180 |
6.8. Procedury wewnętrzne i edukacja pracowników instytucjiobowiązanych | |
str. | 181 |
7. Zalecenia specjalne Financial Action Task Force - FATF | |
str. | 182 |
8. Zalecenia International Association of InsuranceSupervisors - IAIS | |
str. | 186 |
Rozdział | 5 |
Polskie regulacje prawne | |
str. | 191 |
1. Główne postanowienia ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartościmajątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionychźródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu | |
str. | 191 |
2. Zakres podmiotowy ustawy | |
str. | 195 |
2.1. Instytucje obowiązane | |
str. | 195 |
2.2. Jednostki współpracujące | |
str. | 197 |
2.3. Klienci instytucji obowiązanych | |
str. | 198 |
3. Pięć postanowień ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. przeciwkofinansowaniu terroryzmu | |
str. | 198 |
4. Instytucje obowiązane do rozpoznawania i weryfikacji symptomów zawartych w zawiadomieniu o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, aktów terrorystycznych i finansowania terroryzmu | |
str. | 200 |
5. Ustawowe pojęcia wstrzymania transakcji i blokady rachunku | |
str. | 204 |
6. Procedura wstrzymania transakcji i blokady rachunku | |
str. | 205 |
7. Zawiadomienie GIIF o podejrzanej transakcji po wykonaniu zlecenia | |
str. | 207 |
8. Uprawnienia prokuratury dotyczące wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku | |
str. | 208 |
9. Utajnienie informacji o wstrzymaniu transakcji lub blokadzie rachunku | |
str. | 208 |
10. Wstrzymanie transakcji i blokada rachunku w postępowaniu karnym o akt terrorystyczny | |
str. | 209 |
11. Powiadomienie klienta o decyzji wstrzymania transakcji lub blokadzie rachunku | |
str. | 209 |
12. Zażalenie i odpowiedzialność za wynikłą szkodę | |
str. | 210 |
13. Blokada rachunku a różnorodność i skuteczność procedury bankowej | |
str. | 210 |
14. Określenie zasad prowadzenia edukacji | |
str. | 211 |
15. Kontrolowanie instytucji obowiązanych | |
str. | 212 |
16. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów ustawy | |
str. | 212 |
16.1. Niedopełnienie obowiązków ustawowych - art. 35ust. l u.p.w.o.f. . | |
str. | 213 |
16.2. Ujawnienie informacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 2 u.p.w.o.f. | |
str. | 213 |
16.3. Nieumyślne niedopełnienie obowiązków lub ujawnienieinformacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 3 u.p.w.o.f. | |
str. | 214 |
16.4. Odmowa przekazania dokumentów, przekazanienieprawdziwych danych lub zatajenie prawdziwych danychprzed GIIF - art. 36 u.p.w.o.f. | |
str. | 214 |
16.5. Wyrządzenie znacznej szkody - art. 37 u.p.w.o.f. | |
str. | 214 |
16.6. Utrudnianie lub udaremnianie czynności kontrolnych - art. 37a ust. l u.p.w.o.f. | |
str. | 214 |
16.7. Niedopełnienie obowiązku opracowania procedurWewnętrznych - art. 37a ust. 2 u.p.w.o.f. | |
str. | 215 |
17. Unormowania zawarte w kodeksie karnym | |
str. | 215 |
18. Regulacje art. 106-108 pr. bank | |
str. | 216 |
18.1. Intencje ustawodawcy wyrażone w art. 106 pr. bank | |
str. | 216 |
18.2. Odpowiedzialność wynikająca z art. 107 pr. bank | |
str. | 217 |
18.3. Postanowienia art. 108 pr. bank | |
str. | 219 |
19. Wybrane efekty działań Generalnego Inspektora InformacjiFinansowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości | |
str. | 222 |
20. Obowiązek ustawowy czy lojalność prawnika wobec klienta | |
str. | 225 |
21. Propozycje zmian w polskim ustawodawstwie | |
str. | 227 |
Rozdział | 6 |
Symptomy uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz ich przydatność w ramach ustawowego obowiązku rozpoznawania transakcji podejrzanych | |
str. | 230 |
1. Etapy prania pieniędzy i finansowania terroryzmu a symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa | |
str. | 230 |
1.1. Modelowe określenie etapów prania pieniędzy | |
str. | 230 |
1.2. Etapy prania pieniędzy według International Associationof Insurance Supervisors - IAIS | |
str. | 234 |
1.3. Uzasadnione podejrzenie w prawie bankowym | |
str. | 235 |
1.4. Uzasadnione podejrzenie w prawie karnym | |
str. | 237 |
2. Zalecenie nr 28 FATF | |
str. | 240 |
3. Wytyczne dla banków i kas oszczędnościowo-budowlanychw sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w Wielkiej Brytanii | |
str. | 241 |
3.1. Wykorzystywanie transakcji gotówkowych | |
str. | 242 |
3.2. Wykorzystywanie transakcji inwestycyjnych | |
str. | 242 |
3.3. Wykorzystywanie rachunków bankowych | |
str. | 243 |
3.4. Wykorzystywanie pośrednictwa instytucji finansowychpochodzących z egzotycznych państw lub "oaz podatkowych" | |
str. | 244 |
3.5. Wykorzystywanie działalności kredytowej | |
str. | 245 |
3.6. Wykorzystywania pośrednictwa pracowników banku | |
str. | 245 |
4. Symptomy prania pieniędzy jako podstawa do kierowania zawiadomień do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa w latach 1993-2001 w polskiej praktyce bankowej | |
str. | 246 |
5. Symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwawedług klasyfikacji GIIF na podstawie danych z lat 2001-2004 | |
str. | 249 |
5.1. Instytucje obowiązane - typologia ogólna | |
str. | 249 |
5.2. Zleceniodawcy i beneficjenci transakcji podejrzanychi powiązanych | |
str. | 250 |
5.3. Charakter i rodzaj transakcji | |
str. | 251 |
5.4. Symptomy proste i złożone | |
str. | 253 |
6. Handlowe transakcje dokumentowe | |
str. | 254 |
6.1. Akredytywa | |
str. | 255 |
6.2. Inkaso dokumentowe | |
str. | 257 |
6.3. Polecenia wypłaty z zagranicy | |
str. | 258 |
6.4. Gwarancje bankowe | |
str. | 258 |
7. Transakcje leasingowe | |
str. | 259 |
8. Transakcje faktoringowe | |
str. | 266 |
9. Transakcje forfaitingowe | |
str. | 267 |
10. Symptomy uzasadnionego podejrzenia przydatne dla domówi biur maklerskich | |
str. | 268 |
11. Symptomy rozpoznane w działalności ubezpieczeniowej | |
str. | 270 |
11.1. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej | |
str. | 270 |
11.2. Umowy ubezpieczenia na życie i inne osobowe | |
str. | 271 |
11.3. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia na życie lub innegoosobowego | |
str. | 272 |
11.4. Umowy na ubezpieczenie majątkowe | |
str. | 273 |
11.5. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego | |
str. | 276 |
12. Rozpoznane symptomy w ubezpieczeniach majątkowychwedług GIIF | |
str. | 277 |
13. Symptomy prania pieniędzy i transakcji podejrzanychw działalności ubezpieczeniowej na podstawie zaleceń IAIS | |
str. | 278 |
13.1. Symptomy ogólne według IAIS | |
str. | 279 |
13.2. Symptomy związane z wykorzystywaniem pracownikówtowarzystw ubezpieczeniowych | |
str. | 281 |
13.3. Kazusy związane z rozpoznanymi symptomamiSzczegółowymi - ubezpieczenia na życie | |
str. | 282 |
13.4. Kazusy w ubezpieczeniach majątkowych | |
str. | 284 |
13.5. Przykłady działania pośredników ubezpieczeniowych | |
str. | 285 |
13.6. Wykorzystanie transakcji reasekuracyjnych według IAIS | |
str. | 287 |
13.7. Manipulowanie składkami | |
str. | 287 |
13.8. Pranie pieniędzy w ramach roszczeń | |
str. | 289 |
13.9. Oszustwa przy wpłacie zaliczki | |
str. | 291 |
14. Rozpoznane symptomy i kazusy związane z finansowaniemterroryzmu | |
str. | 292 |
14.1. Transakcje na rachunkach bankowych | |
str. | 293 |
14.2. Wpłaty i wypłaty gotówkowe | |
str. | 294 |
14.3. Przelewy bankowe | |
str. | 294 |
14.4. Charakterystyka klienta i jego działalności gospodarczej | |
str. | 295 |
14.5. Transakcje podejrzane i powiązane z podmiotami czy obszarami podejrzanymi, także z rozpoznanymi strefami ryzyka | |
str. | 296 |
15. Symptomy prania pieniędzy i finansowania terroryzmurozpoznane przez jednostki współpracujące | |
str. | 297 |
16. Kazusy dotyczące transakcji związanych z terroryzmem | |
str. | 299 |
17. Determinanty skuteczności rozpoznawania symptomów uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu | |
str. | 302 |
17.1. Rola praktyki w rozpoznawaniu nowych symptomów | |
str. | 302 |
17.2. Modelowy program wewnętrzny instytucji obowiązanej | |
str. | 304 |
17.3. Czynniki utrudniające rozpoznawanie symptomówuzasadnionego podejrzenia | |
str. | 307 |
17.4. Czynniki determinujące skuteczność działania | |
str. | 311 |
Rozdział | 7 |
Zasady należytej staranności wobec rozpoznawaniadziałalności klienta | |
str. | 314 |
1. Wybrane zagrożenia rozpoznane w działalności gospodarczej | |
str. | 314 |
2. Zalecenia w sprawie identyfikacji tożsamości klientów banków | |
str. | 321 |
3. Dotychczasowe pojęcie i zakres programu "Poznaj swojego klienta" | |
str. | 323 |
4. Zasady należytej staranności rozpoznawania działalności klienta w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005 r. jako podstawy przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu | |
str. | 328 |
5. Kryterium profilu działalności klienta | |
str. | 330 |
6. Znaczenie programu "Poznaj swojego klienta"w bezpieczeństwie instytucji finansowych na podstawiezaleceń FATF i IAIS | |
str. | 332 |
6.1. Podstawowe elementy programu PSK w działalnościubezpieczeniowej | |
str. | 332 |
6.2. Zasady identyfikacji i weryfikacji klientów w firmieubezpieczeniowej | |
str. | 333 |
6.3. Polityka akceptacji klienta-nabywcy produktów | |
str. | 335 |
6.4. Program "Poznaj swojego klienta" a ryzykooraz reputacja firm ubezpieczeniowych | |
str. | 335 |
6.5. Reguły ostrożnościowe firm ubezpieczeniowych | |
str. | 338 |
7. Podsumowanie | |
str. | 339 |
Rozdział | 8 |
Klęska edukacji - przyczynek do rozważań na tematprzedsięwzięć profilaktycznych | |
str. | 341 |
1. Uwagi wstępne | |
str. | 341 |
2. Wyniki badań dotyczących oceny stanu świadomości prawnej w przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i profesjonalizmu pracowników wybranych instytucji obowiązanych | |
str. | 344 |
2.1. Cel, przedmiot i zakres oraz metody badań | |
str. | 344 |
2.2. Podsumowanie wyników analizy statystycznej | |
str. | 345 |
2.3. Wybrane wyniki badań szczegółowych | |
str. | 346 |
2.4. Najważniejsze trudności związane z realizacją ustawy z dnia16 listopada 2000 r. | |
str. | 348 |
3. Przygotowanie biegłego do wydawania opinii w sprawacho pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu | |
str. | 351 |
4. Przewidywane pytania dla biegłego w postępowaniu karnymw sprawach o pranie pieniędzy czy finansowanie terroryzmu | |
str. | 352 |
5. Podsumowanie | |
str. | 355 |
AneksWykaz wybranych dokumentów dotyczących przeciwdziałaniapraniu pieniędzy i finansowania terroryzmu | |
str. | 359 |
Wykaz literatury | |
str. | 367 |