POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
zaangażowania opartego na wielokierunkowej komunikacji, kokreacji i wszechstronnej współpracy. W tym duchu rozwija się model nauki obywatelskiej, która zakłada włączanie obywateli we współtworzenie wiedzy (citizen science). W przekonaniu autorów publikacji stwarza to szansę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się dezinformacji i pseudonauki, a także może odegrać znaczącą rolę zarówno w przeciwdziałaniu wykluczeniu naukowemu, jak i w procesie demokratyzacji nauki.
Książka ma dwie unikalne cechy. Po pierwsze, zagadnienie komunikacji naukowej zostało po raz pierwszy na polskim gruncie zaprezentowane tak szeroko, kompleksowo, ujmując nie tylko jej koncepcję, lecz także wyniki badań empirycznych. Po drugie, kwestie dotyczące komunikacji badano, wykorzystując do tego konsultacje społeczne inspirowane metodą World Wide Views (WWV). Zastosowano więc unikatowe, włączające obywateli podejście badawcze, które zostało opracowane i zaimplementowane w projekcie międzynarodowym H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-552-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 8 |
Słowo wstępne | 9 |
1. Prezentacja założeń projektu CONCISE (Izabela Warwas) | 13 |
2. Komunikacja naukowa i jej znaczenie dla społeczeństwa (Izabela Warwas, Aldona Podgórniak-Krzykacz) | 20 |
2.1. Nauka i komunikacja naukowa – pojęcia | 21 |
2.2. Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja naukowa | 24 |
2.3. Modele komunikacji naukowej | 27 |
2.4. Rosnące znaczenie komunikacji naukowej | 28 |
2.5. Podsumowanie | 31 |
3. Otoczenie instytucjonalne i uczestnicy procesu komunikacji naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Izabela Warwas) | 35 |
3.1. Kluczowa rola uczelni oraz naukowców w kształtowaniu komunikacji naukowej | 36 |
3.2. Pośrednicy naukowi | 41 |
3.3. Regulatorzy na poziomie krajowym i ponadnarodowym | 48 |
3.4. Mapa komunikatorów nauki | 49 |
3.5. Podsumowanie | 51 |
4. Kanały komunikacji naukowej i źródła wiedzy naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz) | 54 |
4.1. Zainteresowanie społeczeństwa nauką a komunikacja nauki do społeczeństwa | 55 |
4.2. Tradycyjne źródła dostępu do wiedzy naukowej | 58 |
4.3. Cyfrowe kanały upowszechniania wiedzy naukowej | 63 |
4.4. Bezpośrednie i partycypacyjne formy kontaktu społeczeństwa z nauką | 69 |
4.5. Podsumowanie | 71 |
5. Badania oparte na partycypacji – kilka uwag na temat źródeł inspiracji zastosowanego w projekcie sposobu badania (Kamil Brzeziński, Aneta Krzewińska) | 74 |
5.1. Wprowadzenie | 75 |
5.2. Badania oparte na partycypacji – wybrane przykłady | 76 |
5.3. Podsumowanie | 81 |
6. Metodologia prowadzenia konsultacji społecznych w projekcie CONCISE (Aneta Krzewińska, Kamil Brzeziński) | 86 |
6.1. Wprowadzenie | 87 |
6.2. Dobór uczestników – czyli konsultacje nieco odmienne niż wszystkie inne | 88 |
6.3. Strategie rekrutacyjne – garść wyzwań i doświadczeń | 91 |
6.4. Podział uczestników na grupy – dbałość o komfort i bezpieczeństwo badanych | 93 |
6.5. Dobrze przygotowany badacz gwarantem sukcesu – o roli facylitatorów i obserwatorów w ramach konsultacji społecznych | 94 |
6.5.1. Zadania i wyzwania stojące przed facylitatorami i obserwatorami oraz potrzebne do ich | |
realizacji umiejętności i doświadczenia | 96 |
6.5.2. Rekrutacja, szkolenie facylitatorów i obserwatorów – fundament sukcesu badawczego | 100 |
6.6. Niezastąpiona rola personelu pomocniczego | 101 |
6.7. Meritum konsultacji – dyskusje w grupach jako główny sposób pozyskiwania informacji | 102 |
6.7.1. Elementy procedury badawczej związane bezpośrednio z uczestnikami | 102 |
6.7.2. Techniki dodatkowe i pomocnicze | 103 |
6.8. Nie mniej ważne kwestie organizacyjne | 105 |
6.8.1. Miejsce prowadzenia dyskusji i jego odpowiednie przygotowanie | 105 |
6.8.2. Wybór terminu konsultacji oraz agenda spotkania | 107 |
6.8.3. Kwestie związane z poczęstunkiem, nagrodami. Czy za trud trzeba płacić? | 109 |
6.8.4. Dodatkowa dokumentacja i materiały niezbędne do rekrutacji i rejestracji | 109 |
6.9. Opracowanie uzyskanego materiału – ważne decyzje końcowej fazy badania | 111 |
6.10. Podsumowanie | 112 |
7. Nastawienie do nauki i cyfrowych komunikatów naukowych w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Justyna Wiktorowicz) | 115 |
7.1. Wprowadzenie – założenia badania | 116 |
7.2. Ocena generalnego nastawienia do nauki | 118 |
7.3. Odbiór nagłówków wiadomości naukowych publikowanych w mediach elektronicznych | 123 |
7.4. Podsumowanie | 138 |
8. Źródła informacji naukowych i zaufanie do nich w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Justyna Wiktorowicz, Aldona Podgórniak-Krzykacz) | 140 |
8.1. Wprowadzenie | 141 |
8.2. Częstotliwość wykorzystania źródeł informacji o tematach naukowych | 142 |
8.3. Zaufanie do źródeł informacji naukowej | 149 |
8.4. Elektroniczne kanały komunikacji naukowej | 153 |
8.5. Media tradycyjne w komunikacji naukowej | 160 |
8.6. Podsumowanie | 164 |
9. Ocena partycypacji w konsultacjach społecznych zrealizowanych w ramach projektu CONCISE (Agnieszka Kretek-Kamińska) | 167 |
9.1. Wprowadzenie | 168 |
9.2. Ocena przebiegu konsultacji ze względu na poziom realizacji wybranych zasad dyskusji grupowej | 171 |
9.3. Zainteresowanie uczestników konsultacji poruszanymi zagadnieniami oraz ich zaangażowanie w dyskusję | 178 |
9.4. Ocena adekwatności zastosowanej formuły konsultacji do zasięgania opinii na tematy związane ze sposobami komunikowania wiedzy dostarczanej przez naukowców | 187 |
9.5. Opinie na temat warunków i organizacji konsultacji | 191 |
9.6. Podsumowanie | 195 |
10. Komunikacja naukowa w Polsce – podsumowanie | 199 |
Aneks | 208 |
Spis rysunków | 237 |
Spis tabel | 238 |
Spis wykresów | 240 |