Komunikacja naukowa w Polsce

Komunikacja naukowa w Polsce

Partycypacja. Dialog. Zaufanie

1 opinia

Format:

ibuk

zaangażowania opartego na wielokierunkowej komunikacji, kokreacji i wszechstronnej współpracy. W tym duchu rozwija się model nauki obywatelskiej, która zakłada włączanie obywateli we współtworzenie wiedzy (citizen science). W przekonaniu autorów publikacji stwarza to szansę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się dezinformacji i pseudonauki, a także może odegrać znaczącą rolę zarówno w przeciwdziałaniu wykluczeniu naukowemu, jak i w procesie demokratyzacji nauki.
Książka ma dwie unikalne cechy. Po pierwsze, zagadnienie komunikacji naukowej zostało po raz pierwszy na polskim gruncie zaprezentowane tak szeroko, kompleksowo, ujmując nie tylko jej koncepcję, lecz także wyniki badań empirycznych. Po drugie, kwestie dotyczące komunikacji badano, wykorzystując do tego konsultacje społeczne inspirowane metodą World Wide Views (WWV). Zastosowano więc unikatowe, włączające obywateli podejście badawcze, które zostało opracowane i zaimplementowane w projekcie międzynarodowym H2020 CONCISE – Communication role on perception and beliefs of EU Citizens about Science.


Rok wydania2021
Liczba stron242
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-552-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    8
  
  Słowo wstępne    9
  
  1. Prezentacja założeń projektu CONCISE (Izabela Warwas)    13
  
  2. Komunikacja naukowa i jej znaczenie dla społeczeństwa (Izabela Warwas, Aldona Podgórniak-Krzykacz)    20
  2.1. Nauka i komunikacja naukowa – pojęcia    21
  2.2. Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja naukowa    24
  2.3. Modele komunikacji naukowej    27
  2.4. Rosnące znaczenie komunikacji naukowej    28
  2.5. Podsumowanie    31
  
  3. Otoczenie instytucjonalne i uczestnicy procesu komunikacji naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Izabela Warwas)    35
  3.1. Kluczowa rola uczelni oraz naukowców w kształtowaniu komunikacji naukowej    36
  3.2. Pośrednicy naukowi    41
  3.3. Regulatorzy na poziomie krajowym i ponadnarodowym    48
  3.4. Mapa komunikatorów nauki    49
  3.5. Podsumowanie    51
  
  4. Kanały komunikacji naukowej i źródła wiedzy naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz)    54
  4.1. Zainteresowanie społeczeństwa nauką a komunikacja nauki do społeczeństwa    55
  4.2. Tradycyjne źródła dostępu do wiedzy naukowej    58
  4.3. Cyfrowe kanały upowszechniania wiedzy naukowej    63
  4.4. Bezpośrednie i partycypacyjne formy kontaktu społeczeństwa z nauką    69
  4.5. Podsumowanie    71
  
  5. Badania oparte na partycypacji – kilka uwag na temat źródeł inspiracji zastosowanego w projekcie sposobu badania (Kamil Brzeziński, Aneta Krzewińska)    74
  5.1. Wprowadzenie    75
  5.2. Badania oparte na partycypacji – wybrane przykłady    76
  5.3. Podsumowanie    81
  
  6. Metodologia prowadzenia konsultacji społecznych w projekcie CONCISE (Aneta Krzewińska, Kamil Brzeziński)    86
  6.1. Wprowadzenie    87
  6.2. Dobór uczestników – czyli konsultacje nieco odmienne niż wszystkie inne    88
  6.3. Strategie rekrutacyjne – garść wyzwań i doświadczeń    91
  6.4. Podział uczestników na grupy – dbałość o komfort i bezpieczeństwo badanych    93
  6.5. Dobrze przygotowany badacz gwarantem sukcesu – o roli facylitatorów i obserwatorów w ramach konsultacji społecznych    94
  6.5.1. Zadania i wyzwania stojące przed facylitatorami i obserwatorami oraz potrzebne do ich
  realizacji umiejętności i doświadczenia    96
  6.5.2. Rekrutacja, szkolenie facylitatorów i obserwatorów – fundament sukcesu badawczego    100
  6.6. Niezastąpiona rola personelu pomocniczego    101
  6.7. Meritum konsultacji – dyskusje w grupach jako główny sposób pozyskiwania informacji    102
  6.7.1. Elementy procedury badawczej związane bezpośrednio z uczestnikami    102
  6.7.2. Techniki dodatkowe i pomocnicze    103
  6.8. Nie mniej ważne kwestie organizacyjne    105
  6.8.1. Miejsce prowadzenia dyskusji i jego odpowiednie przygotowanie    105
  6.8.2. Wybór terminu konsultacji oraz agenda spotkania    107
  6.8.3. Kwestie związane z poczęstunkiem, nagrodami. Czy za trud trzeba płacić?    109
  6.8.4. Dodatkowa dokumentacja i materiały niezbędne do rekrutacji i rejestracji    109
  6.9. Opracowanie uzyskanego materiału – ważne decyzje końcowej fazy badania    111
  6.10. Podsumowanie    112
  
  7. Nastawienie do nauki i cyfrowych komunikatów naukowych w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Justyna Wiktorowicz)    115
  7.1. Wprowadzenie – założenia badania    116
  7.2. Ocena generalnego nastawienia do nauki    118
  7.3. Odbiór nagłówków wiadomości naukowych publikowanych w mediach elektronicznych    123
  7.4. Podsumowanie    138
  
  8. Źródła informacji naukowych i zaufanie do nich w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Justyna Wiktorowicz, Aldona Podgórniak-Krzykacz)    140
  8.1. Wprowadzenie    141
  8.2. Częstotliwość wykorzystania źródeł informacji o tematach naukowych    142
  8.3. Zaufanie do źródeł informacji naukowej    149
  8.4. Elektroniczne kanały komunikacji naukowej    153
  8.5. Media tradycyjne w komunikacji naukowej    160
  8.6. Podsumowanie    164
  
  9. Ocena partycypacji w konsultacjach społecznych zrealizowanych w ramach projektu CONCISE (Agnieszka Kretek-Kamińska)    167
  9.1. Wprowadzenie    168
  9.2. Ocena przebiegu konsultacji ze względu na poziom realizacji wybranych zasad dyskusji grupowej    171
  9.3. Zainteresowanie uczestników konsultacji poruszanymi zagadnieniami oraz ich zaangażowanie w dyskusję    178
  9.4. Ocena adekwatności zastosowanej formuły konsultacji do zasięgania opinii na tematy związane ze sposobami komunikowania wiedzy dostarczanej przez naukowców    187
  9.5. Opinie na temat warunków i organizacji konsultacji    191
  9.6. Podsumowanie    195
  
  10. Komunikacja naukowa w Polsce – podsumowanie    199
  
  Aneks    208
  Spis rysunków    237
  Spis tabel    238
  Spis wykresów    240
RozwińZwiń