POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowane opracowanie powstało na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej pod naukowym kierunkiem prof. dr hab. Henryki Kwiatkowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego.
Książka składa się z dwóch części praktycznej (badawczej ) i teoretycznej.
Opracowane praktyczne wyniki badań znajdują się w drugiej części książki (rozdziały IV–VII). W rozdziałach IV, V i VI autorka rozpatruje kolejno proporcje mówienia i słuchania przez nauczyciela i ucznia na lekcji, specyfikę słuchania ucznia przez nauczyciela oraz zakres, w jakim pedagodzy są świadomi swojego sposobu porozumiewania się z młodzieżą. Analizy tej dokonuje, porównując obie badane grupy: nauczycielską i uczniowską na podstawie wyników uzyskanych z badań ankietowych. Natomiast rozdział VII w całości jest poświęcony analizie jakościowej nagranych lekcji, gdzie zostały zestawione uzyskane wyniki z danymi z badań ankietowych. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, by poznać opinię nauczycieli na temat ich sposobu mówienia i słuchania uczniów. Zebrane dane porównano z opinią uczniów o komunikacji nauczycieli z młodzieżą na lekcji.
Odniesieniem teoretycznym do uzyskanych wyników badań jest pierwsza część książki (rozdziały I, II i III), w której zostaje zarysowana ogólnie problematyka komunikacji werbalnej nauczyciela i ucznia. Autorka podejmuje tu rozważania nad rolą i znaczeniem języka, zastanawia się również nad cechami warunkującymi efektywne mówienie i słuchanie w relacji nauczyciela i ucznia na lekcji.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-872-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp .......... | 9 |
Rozdział I | |
Język – jego status i znaczenie .......... | 11 |
1. Próba określenia języka – przyjęcie definicji ......... | 11 |
2. Funkcje języka ........... | 15 |
3. Kompetencje komunikacyjne ........ | 19 |
4. Język w świetle teorii J. Lacana a konsekwencje dla pedagogiki ............ | 22 |
Rozdział II | |
Mówienie nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ............ | 25 |
1. Cechy warunkujące mówienie nauczyciela i ucznia ........ | 25 |
2. Samoświadomość nauczyciela warunkiem dobrych relacji z uczniem ......... | 27 |
3. Dopuszczenie ucznia do głosu a mowa eksploracyjna ......... | 30 |
4. Mówienie środkiem wypowiedzenia ............ | 33 |
Rozdział III | |
Słuchanie nauczyciela warunkiem dialogu z uczniem ......... | 37 |
1. Analizujące słuchanie mowy ucznia ............ | 37 |
2. Słuchanie nauczyciela jako otwarcie i wpływ na mowę ucznia .......... | 41 |
3. Co się zmienia w człowieku, który słucha? ........... | 44 |
4. Poczucie odrębności nauczyciela a empatia w słuchaniu ......... | 46 |
Rozdział IV | |
Opis badań i interpretacja wyników ............ | 49 |
1. Organizacja badań .......... | 49 |
2. Charakterystyka badanych ............ | 49 |
3. Proporcje mówienia i słuchania nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ........... | 50 |
4. Czas przeznaczony na mówienie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ | 52 |
4.1. Postawa nauczyciela w procesie komunikowania się z uczniem .......... | 56 |
4.2. Częstość zadawanych pytań na lekcji przez nauczycieli i uczniów ........... | 58 |
5. Czas przeznaczony na słuchanie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ | 61 |
Rozdział V | |
Analizujące słuchanie nauczyciela szansą na zrozumienie ucznia ............ | 65 |
1. Czynniki aktywnego słuchania najczęściej stosowane przez nauczycieli ........... | 65 |
2. Aspekty wypowiedzi, na jakie zwracają uwagę nauczyciele, słuchając uczniów ......... | 68 |
2.1. Treść wypowiedzi ............ | 69 |
2.2. Forma wypowiedzi .......... | 72 |
2.3. Sens wypowiedzi ........ | 73 |
3. Rozumienie wieloznaczności mowy ucznia przez nauczycieli ......... | 75 |
Rozdział VI | |
Świadomość nauczycieli dotycząca sposobu mówienia i słuchania ucznia ......... | 81 |
1. Formy wypowiedzi najczęściej stosowane przez nauczycieli i uczniów ........ | 82 |
2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ............ | 85 |
3. Rodzaje komunikatów wypowiadanych przez nauczycieli do uczniów – w opinii badanych ........... | 88 |
3.1. Wypowiedzi nauczyciela wywierające wpływ na ucznia ............ | 88 |
3.2. Wypowiedzi nauczyciela w tłumaczeniu złożoności zjawisk ......... | 95 |
3.3. Werbalne sposoby zachęcania uczniów do mówienia .......... | 99 |
3.3.1. Starania o zainteresowanie ucznia zagadnieniem ........... | 100 |
3.3.2. Nieprzerywanie wypowiedzi ucznia ........ | 101 |
3.3.3. Chwalenie ucznia przez nauczyciela ........ | 102 |
3.3.4. Uważne słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... | 104 |
3.3.5. Wzmacnianie i niekrytykowanie przez nauczyciela wypowiedzi ucznia .......... | 105 |
3.3.6. Niezajmowanie się zachęcaniem uczniów do mówienia ...... | 106 |
4. Czynniki ułatwiające i utrudniające mówienie w relacji wychowawczej .......... | 108 |
4.1. Czynniki ułatwiające mówienie w relacji wychowawczej .......... | 108 |
4.2. Czynniki utrudniające mówienie w relacji wychowawczej ........ | 111 |
5. Czynniki ułatwiające i utrudniające słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... | 114 |
5.1. Czynniki ułatwiające słuchanie .......... | 114 |
5.2. Czynniki utrudniające słuchanie ........ | 116 |
6. Informacje zwrotne od uczniów o sposobie komunikowania się nauczyciela .......... | 118 |
Rozdział VII | |
Mówienie i słuchanie w relacji wychowawczej – analiza lekcji ........ | 123 |
1. Nauczyciel jako monologujący czy dialogujący partner ucznia? ........... | 124 |
2. Nauczyciel słuchający wypowiedzi ucznia ........... | 132 |
3. Najważniejsze czynniki utrudniające nauczycielowi słuchanie ........ | 136 |
4. Samoświadomość nauczyciela dotycząca mówienia w relacji wychowawczej .......... | 138 |
4.1. Formy wypowiedzi nauczycieli i uczniów ......... | 139 |
4.2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ......... | 141 |
4.3. Wypowiedzi wywierające wpływ na ucznia ............ | 143 |
4.4. Wypowiedzi nauczyciela tłumaczące uczniom zawiłą problematykę ............ | 145 |
4.5. Wypowiedzi pedagoga zachęcające uczniów do mówienia ............ | 146 |
Wnioski .......... | 149 |
Zakończenie ............ | 153 |
Bibliografia ......... | 155 |
Spis tabel ........ | 163 |
Spis wykresów ......... | 164 |